برترین ابر رایانه جهان

برترین ابر رایانه جهان

دولت آمریکا که مدتهاست عنوان مالک برترین ابر رایانه جهان را از دست داده، قصد دارد با صرف هزینه ۴۲۵ میلیون دلاری مجددا این عنوان را بازپس بگیرد.
برترین ابر رایانه جهان
برترین ابر رایانه جهان

از این رقم ۳۲۵ میلیون دلار به عقد قراردادهای همکاری با دو شرکت IBM و  Nvidia اختصاص یافته تا این دو شرکت ابررایانه‌های جدیدی را طراحی و روانه بازار کنند. ۱۰۰ میلیون دلار باقی مانده هم صرف تحقیقات در مورد آینده صنعت ابررایانه‌ها خواهد شد.

دو ابررایانه جدید که Sierra و Summit نام خواهند گرفت، از سرعتی دو تا سه برابر بیشتر از ابررایانه Tianhe-2 کشور چین که هم اکنون برترین ابررایانه جهان است، برخوردار خواهند بود. Sierra برای شبیه سازی عملکرد سلاح‌های هسته ای و با سرعت ۱۰۰ پتافلاپ عمل خواهد کرد.

ابررایانه Summit هم که در آزمایشگاه ملی Oak Ridge ایالت تنسی برای انجام تحقیقات غیرنظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از سرعت ۱۵۰ پتافلاپ بهره‌مند خواهد شد. Tianhe-2 چینی ها در حال حاضر ۵۵ پتافلاپ سرعت دارد.

قرار است در صورت باقی ماندن این بودجه از آن به منظور تحقیق در مورد ساخت ابررایانه‌های جدیدتر استفاده شود. بودجه مذکور در قالب طرحی با عنوان FastForward2 هزینه خواهد شد که هدف از اجرای آن ساخت تراشه‌ها، حافظه‌ها و دیگر سخت افزار مورد نیاز برای طراحی رایانه هایی است که ۲۰ تا ۴۰ برابر سریعتر از مدل های فعلی باشند.

کارشناسان معتقدند ساخت ابررایانه‌های پرسرعت برای پیشرفت در حوزه علم و فناوری برای هر کشوری ضروری است و اگر آمریکا نتواند توان رقابتی خود را در این عرضه حفظ کند از نظر اقتصادی و حتی امنیتی از دیگر کشورها عقب خواهد افتاد.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه