ایا قرص دوفاستون باعث بارداری میشود

تاريخ : 11 دی

ایا قرص دوفاستون باعث بارداری میشود

قرص دوفاستون حاوی دیدروژسترون ( مشتق مصنوعی هورمون زنانه پروژسترون) است یعنی ساختار شیمیایی آن بسیار به پروژسترون طبیعی شباهت دارد.

ایا قرص دوفاستون باعث بارداری میشود, پورتال خبری فرهنگی گهر

آیا قرص دوفاستون باعث بارداری میشود

دوفاستون (Duphaston) نوعی پروژسترون مصنوعی است که در مواردی که بدن قادر به تولید پروژسترون نباشد تجویز می‌شود. از این دارو برای درمان اختلالات قاعدگی، قاعدگی دردناک، سندرم پیش از قاعدگی و خونریزی رحمی غیرطبیعی استفاده می‌شود. حالت تهوع، درد سینه و خونریزی نامنظم برخی از عوارض مصرف این داروست.

ایا قرص دوفاستون باعث بارداری میشود, پورتال خبری فرهنگی گهر

استروژن و پروژسترون دو هورمون مهم بدن زنان هستند که توسط تخمدان‌ها ترشح می‌شوند. کار این هورمون‌ها تنظیم چرخه قاعدگی و همچنین آماده نگه داشتن بدن و دستگاه تولید مثل برای باروری است. اگر هر یک از این هورمون‌ها در مقادیر صحیح تولید نشود چرخه قاعدگی مختل شده و باعث مشکلاتی مانند عادت ماهیانه نامنظم (آمنوره) و خونریزی غیر طبیعی رحمی می‌شود. در این شرایط برای اینکه بدن بتواند روال عادی خود را طی کرده و امکان باروری داشته باشد، نیاز است که از هورمون‌های جایگزین اما شبیه به آن‌ها استفاده شود. پروژسترون یکی از این هورموون هاست که به طور مصنوعی هم تولید شده و در این شرایط پزشک با توجه به میزان نیاز بیمار به این هورمون آن را برای وی تجویز می‌کند. قرص دوفاستون حاوی پروژسترون مصنوعی است که در ادامه قصد داریم بیشتر با این دارو و موارد مصرف آن آشنا شویم.

ایا قرص دوفاستون باعث بارداری میشود, پورتال خبری فرهنگی گهر

قرص دوفاستون چیست

از این دارو برای درمان اختلالات قاعدگی، قاعدگی دردناک، سندرم پیش از قاعدگی و خونریزی رحمی غیرطبیعی استفاده می‌شود. همچنین دوفاستون برای درمان آندومتریوز (رشد بافت آندومتر در خارج از رحم که باعث درد و خونریزی می‌شود)، ناباروری و سقط جنین ناخواسته نیز تجویز می‌شود. توجه داشته باشید که حین استفاده از دوفاستون امکان دارد که خونریزی‌های دوران قاعدگی نامنظم شوند.

این دارو در مواردی برای کمک به تحریک رشد پستان و کاهش تولید تستوسترون نیز استفاده می‌شود. در برخی موارد مصرف دوفاستون می‌تواند علائم بروز یائسگی را هم کاهش دهد. این علائم شامل گرگرفتگی، تعریق شبانه، بی‌خوابی، خشکی واژن، سردرد، نوسانات خلقی و عدم تمرکز می‌شود.

ایا قرص دوفاستون باعث بارداری میشود, پورتال خبری فرهنگی گهر

نام‌های دیگر، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

 نام های دیگر –
 موارد مصرف رفع اختلالات قاعدگیدرمان آندومتریوز

پیشگیری از سقط جنین

کمک به درمان ناباروری

 عوارض حالت تهوع، استفراغ، درد سینه، خونریزی نامنظم، سرگیجه، کاهش وزن، خارش پوست، بروز آکنه پوستی یا جوش، لکه‌بینی، آمبولی ریوی، خونریزی، تغییر در اشتها، تورم در قسمت قوزک پا، کاهش یا تاری دید، تورم عروق
 تداخل دارویی بروموکریپتین، ریفامپین، فنی توئین و کاربامازپین

مقدار و نحوه مصرف قرص دوفاستون

از آنجاییکه میزان مصرف این دارو برای بیماری‌های مختلف متفاوت است، باید حتما توسط پزشک تعیین گردد. به طور معمول از روز ۱۶ قاعدگی هر شب یک عدد به مدت ده روز مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا بین ۳ تا ۱۰ روز بعد از قطع مصرف دارو، خونریزی قاعدگی رخ می‌دهد.

ایا قرص دوفاستون باعث بارداری میشود, پورتال خبری فرهنگی گهر

نکاتی که باید در ارتباط با مصرف دوفاستون بدانید

  1. اگر از قرص دوفاستون برای درمان ناباروری استفاده می‌کنید، بهترین زمان برای نردیکی جهت باردار شدن فاصله بین دو قاعدگی است.
  2. دوفاستون را می‌توانید به همراه غذا و یا بدون آن مصرف کنید.
  3. دارو را کاملا مطابق با دستور پزشک مصرف کنید.
  4. چنانچه مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کردید و به زمان مصرف بعدی نزدیک بودید دوز فراموش شده را رها کرده و طبق برنامه مصرف دارو را ادامه دهید. هیچ گاه برای جبران نوبت فراموش‌شده میزان دارو را در نوبت بعدی افزایش ندهید.
  5. در صورت ابتلا به سقط فراموش شده، سابقه سرطان سینه، سرطان اندومتر یا بیماری کبدی، باید قبل از مصرف قرص دوفاستون پزشک را در جریان قرار دهید.
  6. در صورتیکه سابقه حساسیت دارویی داشته‌اید، قبل از مصرف دوفاستون با پزشک در این رابطه صحبت کنید.
  7. در صورتیکه باردار هستید و یا برای باردار شدن تلاش می‌کنید نباید این دارو را مصرف کنید.
  8. اگر به دلایل نامعلومی دچار خونریزی غیرطبیعی از واژن شده‌اید، بهتر است این دارو را مصرف نکنید.
  9. این دارو را بیشتر از مقدار تجویزشده مصرف نکنید.
  10. در مورد تمام داروهای فعلی خود و هر دارویی که قبل از این مصرف کرده‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید.
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي