اصفهان از طرف یونسکو شهر خلاق جهان انتخاب شد

دسته بندي : گوناگون,⭐ اخبار
تاريخ : 21 آذر

شهر اصفهان به عنوان به جمع شهر خلاق جهان پیوست

اصفهان از طرف یونسکو شهر خلاق جهان انتخاب شد, پورتال خبری فرهنگی گهر

خبرگزاری ایرنا: کلانشهر اصفهان از سوی یونسکو به عنوان شهر خلاق انتخاب شد و به جمع شهرهای خلاق جهان پیوست.

مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان با اعلام این خبر گفت: اصفهان نخستین شهر ایرانی است که به شبکه شهرهای خلاق جهان زیر نظر یونسکو پیوسته است.

شبکه جهانی شهرهای خلاق، معتبرترین شبکه جهانی است که از سوی یونسکو تشکیل شده و اصفهان به لحاظ برخورداری از صنایع دستی و هنرهای مردمی به عنوان عضو رسمی این شبکه انتخاب شده است .

برخورداری از قابلیتهای بالا در عرصه فرهنگ و هنر از شاخصه های شهرهای خلاق است و این بدان معنا است که بستر مناسب و قابلیت توسعه پایدار از ویژگیهای شهر اصفهان است.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان در مدیریت شهری، به دنبال تغییر نگاه به شهر از رویکردی کالبدی به نگاهی خلاق است اعلام کرد : هما گونه که در بیانیه یونسکو آمده است، خلاقیت به عنوان موتور محرک توسعه پایدار شهری به همراه مشارکت اجتماعی و چالاکی فرهنگی می تواند آینده ای متعالی برای شهر را به ارمغان آورد، لذا مدیریت شهری با پیگیری ثبت اصفهان در شبکه جهانی شهرهای خلاق و همچنین ایجاد مرکز خلاقیت و نوآوری در شهرداری اصفهان، نخستین گام های موثر را در این عرصه برداشته است.

شهردار اصفهان ضمن تشکر از تمامی کسانی که که در مسیر ثبت جهانی اصفهان تلاش داشته اند، گفت : بزودی برنامه های مدیریت شهری برای این رخداد مهم جهانی اعلام می شود.

براساس استانداردهای یونسکو شهر خلاق، شهری است که از نوآوری و توانمندی های شهروندان در توسعه پایدار شهری استفاده می کند.

شبکه شهرهای خلاق در سال ۲۰۰۴ توسط یونسکو پایه گذاری شد و خلاقیت مردم را در کنار صنایع دستی، معماری و طراحی، رسانه، موسیقی و غذا به عنوان شاخصه های شهر خلاق اعلام کرد.

شهر خلاق جایی است که هنر و تنوع فرهنگی بدلیل اهمیت و توانایی خاص آن مورد تشویق قرار می گیرد و افراد می توانند در زندگی روزمره خود از فعالیت های خلاق بهره ببرند.

ایده شهر خلاق مبحثی جدید و مورد توجه در حوزه مطالعات شهری و به ویژه مدیریت شهری است و بر بهتر شدن محیط زندگی و ارتقای کیفیت زندگی به واسطه تفکرات نو شهروندان تأکید دارد.

این ایده گسترده دید و اندیشه مدیران، برنامه ریزان و شهرسازان را وسعت داده و به تنوع علایق و عقاید در پهنه شهر احترام می گذارد.

همچنین ایجاد شهرهای خلاق باعث رونق و شکوفایی حیات شهری می گردد که این خود سطح مناسبات یک شهر را در پیوند با سایر شهرها در مقیاس ملی و فراملی گسترش می دهد.

ارکان شهر خلاق شامل مردم، بنگاه های اقتصادی، فضاها، پیوندها و چشم اندازها است که توجه به این ارکان برای ایجاد و توسعه شهرهای خلاق در آینده حیاتی است.

در تجزیه و تحلیل خلاقیت های شهری چهار اصل انعطاف پذیری، ابتکار، خطرپذیری و رهبری به عنوان شاخص های شهر خلاق مورد توجه قرار می گیرد.

یونسکو شبکه شهرهای خلاق را با هدف کمک به بازیابی پتانسیل های اقتصادی، اجتماعی و خلاق صنایع فرهنگی که بوسیله هنرمندان محلی برپا می شد، دایر کرد تا بتوانند یونسکو را در هدف تنوع فرهنگی اش به نتیجه برساند.

این شبکه متشکل از هفت زمینه بوده و هر شهر با توجه به انرژی و ظرفیتی که به صنعت خلاقانه اختصاص می دهد، اولویت خود را براساس ادبیات، سینما، موسیقی، مهارت و هنر فولکلور (هنرها و صنایع دستی)، طراحی، هنرهای رسانه ای (توسعه فرهنگی و صنایع خلاق) و تغذیه برنامه ریزی می کند .

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي