دلیل ازدواج پیامبر با عایشه چه بود؟

پیامبر (ص) همسران متعددی داشته است که به دلایل موجهی آن ها را به همسری خود در آورده است. یکی از همسران ایشان عایشه 9 ساله بود که گهر در این بخش دلیل ازدواج پیامبر با عایشه را شرح می دهد.

دلیل ازدواج پیامبر با عایشه چه بود؟

دلیل ازدواج پیامبر با عایشه چه بود؟

مسئله ازدواج یک پاسخ منطقی به نیاز زن و مرد به یکدیگر است که در تمام شرایع و ادیان و جوامع پذیرفته شده است .اسلام نیز بنیاد ازدواج را مبارک ترین بنیانها و بناها شمرده است و پیروان خود را بدان ترغیب و تشویق نموده است و شرایط و حدودی برای آن تعیین نموده است

پیامبر اکرم ( ص) نیز انسانی است همانند سایر انسانها با همان نیازها  با این تفاوت که بر آن حضرت وحی نازل می شد.

قرآن می فرماید : « قل انّما انا بشر مثلکم یوحی الیّ»  بگو من بشری هستم مثل شما ، (امتیازم این است که ) به من وحی می شود …» یکی از نیازهای پیامبر اکرم ( ص) نیاز به ازدواج و انتخاب همسر است اما از آنجایی که پیامبر اکرم ( ص) معصوم و خود ساخته است و قوای نفسانی خود را تحت کنترل دارد هیچگاه از جاده اعتدال خارج نشده است .

نگاهی به زندگی آن حضرت و ویژگیهای همسرانش و تعامل پیامبر ( ص) با آنان، گویای این مطلب است که اگر پیامبر ( ص) همسران متعدد اختیار می کند یا با عایشه 8 ساله ازدواج و در ده سالگی با او زفاف می کند ، همه این امور دارای حکمتی و حکمت هایی بوده است که ما به بعضی از آنها اشاره می کنیم :

قبل از اسلام در میان اعراب و قریش صورت های مختلفی از ازدواج رواج داشت که بعضی از آنها نظیر نکاح شغار را اسلام منع کرد ولی آنهایی که با روح انسانیت و اسلام سازگار بود تأئید نمود، از جمله نکاح با دختر صغیره با اجازه پدر و ولی او، مشروط به اینکه مراسم زفاف به بعد از بلوغ موکول شود . و این ازدواج امر رایجی در بین مردمان آن زمان بود مخصوصا با توجه وضعیت خاص آب و هوایی عربستان که باعث رشد سریع دختران می شد .

در رابطه با ازدواج آن حضرت با عایشه باید گفت: عایشه دختری بوده که از زیبایی ظاهری بهره نداشت  . و از طرف دیگر پدرش چنین درخواستی از پیامبر ( ص) داشت و دامادی آن حضرت را برای خود افتخاری بس بزرگ می دانست و علاوه ابوبکر دارای قوم و قبیله بود و این ازدواج می توانست مانع بزرگی بر سر راه مخالفتهای مشرکان با اسلام باشد .

نکته دیگر اینکه:

عایشه نقل می کند که: پیامبر ( ص) بصورت مکرر از همسر اولش حضرت خدیجه یاد می کرد تا آن جایی که احساسات زنانگی عایشه تحریک می گردید و به او می گفت ای رسول خدا ، خداوند به تو همسری بهتر داده است اما پیامبر باز از صفات و سجایای اخلاقی حضرت خدیجه یاد می کرد  این نکته بیانگر است که حضرت رسول اکرم ( ص) ، انگیزه اش از ازدواج با همسرانش و بخصوص با عایشه نعوذ بالله شهوترانی و هوا پرستی نبوده است و الا از همسری که( در زمان ازدواج ) 15 سال از خود آن حضرت بزرگتر بود، بخوبی یاد نمی کرد.

او به یاد ایمان و ایثار و فداکاری حضرت خدیجه بود و دوست داشت دیگر همسرانش نیز اینگونه باشند .

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه

  1. niki says:

    طبق بررسی اسناد اهل سنت، ام المومنین عایشه، در کمترین حالت ممکن 17 ساله بوده که به ازدواج پیامبر درمیاد