ادرس تنگه واشی + عکسهای دیدنی از تنگه واشی تهران فیروزکوه

در این مقاله ادرس تنگه واشی به همراه عکسهای دیدنی از تنگه واشی تهران فیروزکوه را برای شما قرار داده ایم تا با این جاذبه طبیعی که در اطراف شهر تهران قرار دارد و بسیار محبوب است آشنا شوید. تنگه واشی فیروزکوه جزو ییلاق های نزدیک به تهران است که برای یک سفر یک روزه و گذراندن آخر هفته در روزهای گرم تابستانی بسیار پیشنهاد می شود.

ادرس تنگه واشی به همراه عکسهای دیدنی از تنگه واشی تهران فیروزکوه

آدرس تنگه واشی فیروزکوه 

برای رسیدن به تنگه واشی باید مسیر تهران، جاده فیروزکوه، جاده واشی، پس از روستای جلیزجند، تنگه واشی را طی کنید.

لوکیشن تنگه واشی تهران روی نقشه

درباره تنگه واشی فیروزکوه 

تنگ یا تنگه واشی نام یکی از تفرجگاه‌های نزدیک تهران است که می‌تواند در گرمای تابستان بهترین انتخاب برای سپری کردن یک روز تعطیل در طبیعت باشد. تنگه واشی در واقع شامل دو تنگه است؛ تنگه اول “واشی” نام دارد و دومی “سا”. در میان این دو تنگه نیز یک دشت پهناور قرار گرفته که به آن دشت ساواشی می‌گویند. مسیر پیاده‌روی شما از تنگه واشی به طول 250 متر آغاز می‌شود تا به دشت برسید. در طول این مسیر شما از میان تنگه و درون رودخانه عبور خواهید کرد. سپس طول حدودا 2 کیلومتری دشت را می‌پیمایید تا وارد تنگه دوم یعنی سا شوید و سرانجام پس از 800 متر، تنگ سا به یک آبشار منتهی می‌شود. در طول مسیر از میان دیوارهای بلند سنگی عبور می‌کنید جوری که گاهی آسمان دیگر دیده نمی‌شود.

این طبیعت زیبا در 3 اسفند سال 1353 با شماره 1025 در فهرست آثار طبیعی ملی ثبت شد؛ نکته عجیب اینجاست که در مهرماه سال 91 نیز مجددا بدون ثبت حریم حفاظتی، بار دیگر به عنوان اثر ملی به ثبت رسید.

 مزایای دیدن از تنگه واشی فیروزکوه

  • جایی خنک در نزدیکی تهران است که می‌توان از گرمای تابستان به آن پناه برد.
  • پیاده‌روی درون رودخانه‌ای کم عمق را در طول مسیر تجربه می‌کنید.
  • فرصت آب‌بازی، پیاده‌روی و طبیعت‌گردی در یک روز را خواهید داشت.
  • یکی از سه کتیبه به جا مانده از دوره قاجار را در بخشی از مسیر خواهید دید.
  • آبشاری تماشایی در پایان مسیر انتظار شما را می‌کشد.

دیدن کردن از تنگه واشی فیروزکوه برای چه افرادی مناسب است؟

در مجموع پیمودن این تنگ کار دشواری نیست و کودکان از حدود هشت نه سالگی نیز می‌توانند به تنگ واشی بروند؛ اما برای کسانی که دارای آسیب دیدگی در مچ پا و یا ناتوان از حفظ تعادل در جریان آب هستند این امکان وجود دارد که با کرایه کردن اسب و قاطر از تنگ بگذرند. همچنین باید بدانید در این مسیر کم و بیش خیس خواهید شد بنابراین بسیار مهم است که اشیای همراه‌تان را تا جای ممکن کم کنید و آنها را با کیسه‌های ضدآب بپوشانید.

دیدنی ها و تفریحات تنگه واشی

 شروع مسیر رفتن

برای رفتن به واشی مسیر جاده فیروزکوه پیش روی شماست. پس از پیمودن جاده فرعی واشی، به پارکینگ تنگه می‌رسید. پارکینگ آخرین جایی است که می‌توانید با خودرو بروید. از پارکینگ حدود 800 متر تا ابتدای اولین تنگ پیاده می‌روید. با پیمودن این مسیر و قرار گرفتن در دهانه تنگ دیگر ناچارید به آب بزنید. برای عبور از تنگ بهترین پاپوش دمپایی‌های بندداری است که به آسانی از پا جدا نشوند؛ از همان ابتدای روستای جلیزجند (که نزدیک‌ترین روستا به تنگه واشی است) تا پارکینگ، احتمالا با فروشندگانی مواجه شوید که طرح‌های مختلفی از این دمپایی‌ها را می‌فروشند.

تنگ اول، تنگ واشی فیروزکوه 

مسیر تنگ اول یا همان تنگ واشی حدود 250 متر و به نسبت باریک است. شما در این مسیر بر کف رودخانه‌ای پا می‌گذارید که پر از سنگ‌های ریز و درشت است و آبی خنک و با جریان تند دارد. در طول این تنگ فرورفتگی‌های غار مانندی را نیز می‌بینید که بالا رفتن از آنها به شرط احتیاط هیجان‌انگیز است. زمانی که دیگر کاملا به دمای آب عادت کرده‌اید تنگ واشی به پایان می‌رسد و به دشت گسترده ساواشی می‌رسید.

 کتیبه تاریخی قاجار تنگ واشی فیروزکوه 

در همان تنگ اول و با طی مسیری در حدود 150 متر به سنگ‌نگاره بزرگی بر می‌خورید که 185 سال از عمرش می‌گذرد و یادگار فتحعلی‌شاه، دومین شاه خاندان قاجار است. این کتیبه در ارتفاع قابل ملاحظه‌ای از سطح زمین در قسمتی از دیواره حک شده است که از آسیب باران و آب و آفتاب در امان باشد. کتیبه را حجارباشی، نقاش‌باشی و معمارباشی به دستور فتحعلی‌شاه طی سه سال پدید آورده‌اند.

بزرگ‌ترین نقش برجسته این کتیبه‌ فتحعلی‌شاه را در حال شکار گوزن نمایش می‌دهد و در اطراف او سه فرزندش عباس میرزا، علی‌قلی میرزا، علی‌نقی میرزا و همراهان در دشت ساواشی به صورت برجسته و بسیار ظریف کنده شده‌اند که آنها نیز سوار بر اسب با نیزه و کمان به شکار مشغولند. دور تا دور کتیبه نام حاضران و وقایع زمان فتحعلی شاه روایت شده‌ است. این نگاره یکی از سه کتیبه‌ قاجارها اطراف تهران است و دوتای دیگر را می‌توانید در چشمه‌علی شهر ری و تونل وانا در جاده هراز ببینید.

 دشت ساواشی تنگ واشی فیروزکوه 

بعد از پشت سر گذاشتن تنگه واشی و بازدید از کتیبه قاجاری، به دشت وسیع و سرسبز ساواشی می‌رسید که 1700 متر طول دارد. در ابتدای این دشت، محلی‌ها با ایجاد یکی دو آلونک به تنگه‌نوردان خوراکی و سوغاتی مانند آلوچه و لواشک می‌فروشند. گهگداری هم در این دشت، اهالی نوعی دوغ محلی فروخته می‌شود که در آن گیاهان معطر و خوش طعم آویشن، نعناع، کاکوتی، پونه صحرایی و پونه جنگلی ریخته شده است. بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که در بعضی بخش‌های دشت محلی‌ها حصار کشیده‌اند و تقریبا بدون هیچ خدماتی برای استراحت هزینه دریافت می‌کنند. در این دشت یک سرویس بهداشتی هم وجود دارد؛ البته با وضعیت نامناسب. عبور از دشت ساواشی حدود 45 دقیقه طول می‌کشد و در طول آن تقریبا تمام لباس‌های‌تان خشک می‌شود.

 تنگ دوم وتنگ سا، تنگ واشی فیروزکوه 

با پشت سر گذاشتن دشت ساواشی به تنگ سا می‌رسیم که از تنگ قبلی پهن‌تر و طولانی‌تر است. تنگه سا طبیعتی متفاوت با دیوارهای صخره‌ای تنگ اول دارد و روی دیواره‌هایش خزه و گیاهان مختلف روییده‌اند. از دیواره‌های آن در چند نقطه چشمه‌های آب جاری هستند و خود رودخانه آب زلال‌تر و تمیزتری دارد و ارتفاع آب آن هم کمتر است. این تنگ 800 متر طول دارد و برخلاف تنگ اول، در برخی از نقاط نور خورشید به کف دره می‌تابد.

 آبشار تنگ واشی فیروزکوه 

در آخرین پیچ تنگ، صدای شرشر آب به وضوح به گوش می‌رسد و سپس ناگهان آبشار کف‌آلود و خروشان واشی روبه‌روی‌تان آشکار می‌شود. این آبشار 15 متر ارتفاع دارد و زیر آن یک حوضچه 50 مترمربعی تشکیل شده است که کم و بیش 1 متر عمق دارد. آب این حوضچه یا استخر طبیعی بسیار خنک است.

برای بیشتر بازدیدکنندگان، این پایان مسیر رودخانه‌نوردی در تنگ واشی است و زمان بازگشت فرارسیده؛ اما طبیعت‌گردان و کوهنوردان حرفه‌ای ممکن است بخواهند به مسیر خود ادامه دهند زیرا پس از این آبشار نیز یک دشت سرسبز دیگر قرار گرفته است.

 کوهنوردی در ارتفاعات سوادکوه

برخی از کوهنوردان برای تنوع دادن به برنامه خود، عبور از تنگ واشی را انتخاب می‌کنند. این مسیر که از سمت چپ آبشار آن را دور می‌زند، در نهایت با عبور از ارتفاعات فیروزکوه و دراسله به سوی سوادکوه می‌رود. پیمودن این مسیر حتما نیاز به راهنما و مسیریاب جی پی اس دارد؛ اما شما را به سوی طبیعتی بکر هدایت می‌کند که باتلاق، رودخانه، سد خاکی ساح و آبشار دراسله بخشی از زیبایی‌های آن هستند.

در فصل بهار و تابستان این دامنه‌های سرسبز با چشمه‌های جوشان محل اسکان عشایر هداوند است که با خونگرمی پذیرای حضور شما می‌شوند. در ادامه، مسیر به کوه‌های آلاشت و منطقه سوادکوه استان مازندران منتهی می‌شود. این پیمایش با داشتن تجهیزات مناسب حدود 3 روز طول می‌کشد.

 

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه