آیا می دانید سیتیزن شیپ چیست ؟

سیتیزن شیپ یکی از امکاناتی است که کشورها به فردی که واجد شرایط آن است اعطا می کنند. برای سیتیزن شیپ شدن باید شرایط و ویژگی های خاص دارا بود. اگر می خواهید بدانید سیتیزن شیپ چیست این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد سیتیزن شیپ و سیتیزن شیپ شدن و سیتیزن می خوانید.

آیا می دانید سیتیزن شیپ چیست ؟

آیا می دانید سیتیزن شیپ چیست ؟

سیتیزن شیپ چیست

آیا با مفهوم تابعیت آشنایید؟

آیا می دانید چه اشخاصی می توانند تابعیت آمریکا بگیرند؟

شرایط تحصیل تابعیت آمریکا را می دانید ؟

چگونه شهروند آمریکا شویم ؟

مزایای تابعیت آمریکا چیست ؟

با راههای اخذ تابعیت آمریکا آشنائید؟

شرایط درخواست سیتیزن شیپ  Citizenshipچیست؟

تعریف اقامت دائم طبق منشور حقوق آمریکا United states Bill Rights چیست؟

آیا فرق گرین کارت و تابعیت آمریکا را می دانید ؟

تابعیت فرایندی است که طی آن شهروندی ایالات متحده به یک شهروند خارجی اعطا می شود.مفهوم تابعیت سیتیزن شیپ “Citizenship”و مشتقات آن همچون  تبعه و اتباع که از موضوعات مهم حقوق بین الملل خصوصی است. تابعیت وجود نوعی علقه و وابستگی حقوقی و سیاسی یک شخص به یک جامعه سیاسی (کشور)است که متضمن حقوق و تکالیفی برای آن شخص در قبال آن جامعه سیاسی است. یکی از حقوقی که از طریق تابعیت مشخص به یک کشور برای او ایجاد می شود حمایت دولت مربوط از آن شخص در مقابل سایر دولتهاست. گاهی افراد ممکنست ضمن حفظ تابعیت کشور اصلی خود تابعیت یک کشور دیگر را نیز بدست آورند که از آن به عنوان تابعیت مضاعف یا دوگانه یاد می شود.گاهی افرادی در جهان به دلایل مختلف از جمله جنگ تابعیت خود را از دست می دهند و تابعیت هیچ کشوری را ندارند که به آنها بی تابعیت (آپاترید)می گویند.

تابعیت سه نوع است ، تابعیت شخص حقیقی ، تابعیت حقوقی شرکتی ، تابعیت اشیا (هواپیما و کشتی…) کشورهای جهان برای ایجاد تابعیت از دو قاعده خاک و خون استفاده می کنند.تابعیت خاک -هر کودکی در سرزمین کشوری متولد شود صرفنظر از تابعیت والدین ،تبعه آن کشور است. تابعیت خون- فرزندی که از پدر و مادر یا تنها پدر دارای تابعیت آن کشور در هر نقطه ای از جهان متولد شود به تابعیت کشور والدینش در می آید. کشورهای کم جمعیت از سیستم خاک و کشورهای پر جمعیت از سیستم خون پیروی می کنند . تابعیت طبیعی،تولدی ، مبدأ؛ شامل خون و خاک است . تابعیت اکتسابی،غیرتولدی،انشقاقی؛درآن اشخاص بزرگسال می توانند طبق مقررات با ترک یا حتی حفظ تابعیت اولیه خود به تابعیت کشور دیگری در آیند .

تابعیت اکتسابی چهار حالت دارد:

الف)تابعیت تحصیلی،که در نتیجه اراده  فرد متقاضی است.

ب)تابعیت تبعی، در نتیجه اراده فرد دیگر است.

ج)تابعیت تحققی، در نتیجه ازدواج است.

د)تابعیت اجباری.

قوانین مهاجرت آمریکا ضوابط ورود به این کشور را تعیین می کند.براساس این قوانین است که مشخص می شود چه کسانی می توانند وارد خاک ایالات متحده شوند و چه افرادی چنین اجازه ای ندارند. مقررات کسب شهروندی یا اخراج  اتباع مختلف کشورهای دیگر در چهارچوب قوانین مهاجرت وضع می شود.

برای کسب شهروندی ایالات متحده آمریکا داشتن برخی پیش شرطها ضروری است.افراد یا با تولد در خاک آمریکا و یا پس از تولد حق شهروندی این کشور را دریافت می کنند.

شرایط لازم برای اخذ شهروندی آمریکا از طریق تولد:

  • تولد در ایالات متحده آمریکا یا مناطق تحت کنترل آن که در حوزه قضایی آمریکا قرار دارند.
  • داشتن پدر و مادری آمریکایی هنگام تولد..

اگر کسی هنگام تولد شهروند آمریکایی نشد ، پس باید از طریق فرایند قبول تابعیت در خدمات اقدام کند.-USCISشهروندی و مهاجرت ایالات متحده EB-5سرمایه گذااران خارجی که از طریق روادید برنامه اقامت دائم می گیرند، می توانند ۹۰روز قبل از پنجمین سالگرد دریافت اقامت مشروط خود شهروند آمریکا شوند.

  • تابعیت آمریکا از طریق فرزند خواندگی.
  • تقاضای استرداد تابعیت از دست رفته.
  • شهروندی پس از فوت – به خارجیانی که حین خدمت فعالانه در نیروهای مسلح آمریکا فوت شوند شهروندی اعطا می شود.
  • اعتقاد بر بقای سازندگی – پپدر بزرگ یا مادربزرگ شان شهروند آمریکا بوده.

شرایط لازم برای اخذ شهروندی آمریکا پس از تولد:

  • درخواست شهروندی براساس پیوند با والدین
  • درخواست تابعیت از راه شهروند سازی Naturalization

متقاضیان شهروندی آمریکا پس از تولد ودر این رده باید به منظور کسب جواز شهروندی Certificate of Naturalization آزمون شهروندی را با موفقیت پشت سر بگذرانند. این آزمون شامل سوالات مربوط به تاریخ و دولت آمریکا است. همچنین متقاضیان باید در امتحان گفتاری و نوشتاری زبان انگلیسی نمره قبولی بگیرند.

شهروندی(تابعیت) دوگانه-ایالات متحده آمریکا یکی از کشورهایی است که تابعیتدوگانه شهروندانش رابه رسمیت می شناسد.شهروندی دوگانه به لحاظ قانونی یعنی اینکه یک فرد می تواند همزمان شهروند دو کشور مختلف باشد. در این مورد هر کشوری دارای قوانین تابعیت ویژه ای است که از سیاست گذاریهای دولت آن کشور ناشی شده . برخی از افراد براساس قوانین خودکار کشورها دارای تابعیت دوگانه می شوند،ونه از روی انتخاب شخصی . برای مثال  مولودی در خارج از آمریکا ، از پدر و مادری که دارای شهروندی آمریکا اند متولد شده می تواند در صورت شرایط خاص وبراساس قانون تولد ، شهروند کشور دوم هم محسوب شود. یا اینکه یک شهروندآمریکایی قادر خواهد بود از راه ازدواج با شهروندکشور دیگری تابعیت آن کشور راکسب کند.

مزایای شهروندی سیتیزن شیپ  Citizenshipآمریکا چیست؟

  • حق رأی
  • آوردن آسانتراعضا خانواده به آمریکا
  • نوزادان شهروندان هم تبدیل به شهروند می شوند.
  • دسترسی به نظام آموزش عالی آمریکا.
  • امکان یافتن شغل های فدرال بیشتر.
  • دسترسی به نظام بهداشت و درمان آمریکا.
  • امکان درخواست گذرنامه ،…

یعنی شرایط ارائه گواهی تابعیت آمریکا ؛؛ یا از طریق تولد Certificate of Citizenship یا از طریق پروسه شهروندسازی Certificate of Citizenship است.

مسؤلیت های شهروندی آمریکا؛؛

  • سوگند وفاداری
  • امکان خدمت در هیئت منصفه.
  • پرداخت همه مالیاتهای محلی ایالتی و فدرال.
  • ثبت نام در خدمت داوطلبانه نظام.

گفتنی است آمریکا در زمینه جذب مهاجر از سایر نقاط جهان ، دارای تاریخچه اب غنی است.گوناگونی فرهنگی مهاجران و خدمات فرهنگی آنها روحیه مدارا  و ارزش  های جامعه  چند فرهنگی آمریکا را تقویت کرده ، متقاضیان Citizen  آمریکا در ازای این تصمیم مهم ، خود رابه پاسداری از ارزشهای مندرج در قانون اساسی این کشور ملزم  می کنند. این افراد در برابر چنین تعهدی. از کلیه  مزایای شهروندی بهره مند ند.

روند قبول تابعیت — اگر یک فرد در ایالات متحده یا از پدر و مادر آمریکایی متولد نشده باشد، برای تبدیل شدن به یک شهروند آمریکایی باید از طریق قبول تابعیت عمل کنند. قبول تابعیت نامیست که به کل فرایند تابعیت داده شده است که در آن INA  متقاضی باید تمام شرایط قانون ومهاجرت و ملیت را برآورده کند . افراد در صورت برآورده کردن شرایط ذیل ممکنست واجد شرایط روند دریافت تابعیت بشوند.

  • به مدت پنج سال یا بیشتر مقیم دائم بوده باشند.
  • به مدت سه سال یا بیشتر مقیم دائم بوده در حال تشکیل پرونده به عنوان همسر یک شهروند آمریکایی باشند.
  • در خدمت نیروهای مسلح ایالات متحده شرکت کرده باشند.

برای بدست آوردن تابعیت ، یک متقاضی باید درخواست ارسال کند .در این USCIS را به N-400درخواست قبول تابعیت ، فرد باید با افشای اطلاعات مربوط به سوابق جنایی خود ثابت کند که دارای شخصیت اخلاقی خوب N-400 است . در درخواست که حائز شرایط لازم اقامت قبول تابعیت هستند هزینه درخواست ۵۹۵$بعلاوه ۸۵$هزینه اضافی برای خدمات بیومتریک موردنیاز است( خدمات بیومتریک شامل انگشت نگاری ، عکاسی  و یک بررسی پیشینه )با اینحال افراد زیر ۱۴ سال و بالای ۷۹سال از هزینه های بیومتریک بسته N-400معاف اند.

شرط عدم سؤ پیشینه–بطور کلی متقاضی Citizen آمریکا باید طی دوره قانونی ،معمولا پنج سال ، سه سال برای کسیکه با یک شهروند آمریکایی ازدواج کرده. یک سال برای کسیکه در نیروهای مسلح آمریکا خدمت می کند،،دارای شخصیت نیکو اخلاقی باشد ، تا بتواند پس از آن. به تابعیت آمریکا درآید. درصورتیکه متقاضی مرتکب قتل. ویا جرائم سنگین. شده باشد همیشه از اخذ تابعیت آمریکا محروم می شود. همچنین اگر متقاضی طی این پنج سال ، مرتکب هرگونه جرمی شود نمی توان اخلاق و رفتار وی را نیک دانست.

زمان پردازش درخواست ها USCIS بطور متوسط  ۴تا۶ ماه طول می کشد.

بعد پردازش اکثر متقاضیان باید در یک مصاحبه N-400درخواست شرکت  و امتحان زبان انگلیسی و علوم مدنی ایالات متحده قبول شوند.

مراحل شهروندی آمریکا شامل موارد زیر است :

  • ابتدا می بایست تعیین کنید که شرایط لازم برای درخواست شهروندی را دارا هستید.طبق فرم M480است.
  • فرم N-400که برای درخواست شهروندی است را پر کنید و مدارک جانبی رابا توجه به چک لیست تهیه می کنید.
  • پرونده را به آدرس USCIS می فرستید.
  • هزینه تشکیل پرونده در حال حاضر ۵۹۵$و۸۵$هم هزینه بیومتریکس است (افراد بالای ۲۷از پرداخت دومی معاف اند.)
  • باتوجه به رسیدی که USCIS برای پرونده به شما می فرستند می توانید وضعیت پرونده را به صورت آنلاین پیگیری کنید.
  • به آدرسی که USCISبرای شما مشخص می کند می روید و بیومتریکس را انجام می دهید .
  • وقتی USCIS پرونده شما را تایید کرد باید در مراسم شهروندی شرکت کنید که شامل پر کردن فرم N445است که به شما داده اند و همچنین تحویل دادن گرین کارت و سوگند خوردن.

شرایط درخواست سیتیزن شیپ Citizenship برای افرادی که از طریق گرین کارت وارد آمریکا می شوند.

الف) حداقل ۱۸ سال در زمان تقاضا برای Citizenship

ب)از تاریخ صدور گرین کارت ۴سال و ۹ماه گذشته باشد.

ج) حداقل ۳۰ماه از ۶۰ ماه (یعنی ۲/۵سال) را در آمریکا باشند.

نکته)اگر در طول ۶۰ ماه ، فرد متقاضی به مدت ۶ ماه مداوم یا بیشتر در خارج آمریکا زندگی کند واجد شرایط سیتیزن شدن نخواهد بود.

فرد متقاضی باید علاوه بر توانایی صحبت کردن به انگلیسی، آزمونی را در مورد تاریخ  دولت آمریکا بگذراند.

افراد مسن بالای ۵۰سال که حداقل ۲۰سال در آمریکا زندگی کرده اند  از آزمون زبان معاف اند  و سوالات تاریخ را می توانند لزبان خود پاسخ دهند.

افراد مسن بالای ۵۵ سال که حداقل ۱۵ سال در آمریکا زندگی کرده اند آزمون زبان  معاف اند.

افراد مسن بالای ۶۵ سال که حداقل ۲۰سال در آمریکا زندگی  کرده اند آزمون زبان معاف اند، همچنین سوالات تاریخ هم گزینشی می شود یعنی از قبل یک لیست سؤال به او ارائه می شود که از همان سؤالات ، روز امتحان سؤال می شود.

نکته) در مورد افرادیکه از طریق ازدواج با یک سیتیزن شیپ Citizenship به آمریکا وارد می شوند، چنانچه :

الف) سه سال با این فرد سیتیزن در آمریکا زندگی کنند.

ب) همسر Citizen آنها هم پیش از اقدام برای برای سیتیزن شیپ همسر ، حداقل سه سال از زمان Citizen بودنش گذشته باشد مدت ۵ سال به سه سال کاهش می یابد.

فرق گرین کارت Green card و اخذ تابعیت آمریکا سیتیزن شیپ Citizenship  چیست ؟

گرین کارت نوعی مجوز اقامت بدون کسب ویزا است که تحت شرایطی خاص شامل حال تحصیل کنندگان و شاغلین غیر آمریکایی مقیم آن کشور می شود.اما تابعیت در هر کشوری تابع قوانین خاص خویش است . کما اینکه براساس بند ۱۲ قوانین سیاسی آمریکا policy manual که به قوانین شهروندی و تابعیت Citizenship and Naturalization در این کشور مربوط است.تحصیل تابعیت در ازای پذیرش در مصاحبه Naturalization examination  شخصیت اخلاقی مورد تایید Good moral character ازدواج با شهروندان آمریکایی و سوگند وفاداری Oath of Allegiance است.

سوگندی که در متن آن وفاداری به حاکمیت آمریکا و تعهد های نظامی این کشور قید شده است.

آنچنان که از قوانین مربوط برمی آید کسب تابعیت در آمریکا تنها در ازای برخورداری از یکی از این شرایط نیست وباید تمامی آنها حاصل شود ازاین رو تحصیل تابعیت در آمریکا بسیار سخت بوده و گاهی سالها ممارست می طلبد تا از هر یک از این خوان ها عبور شود.

حال آنکه دریافت گرین کارت از این کشور تابع شرایط سهلی همچون پذیرش در لاتاری، تحصیل یا اشتغال در آمریکاست و سالانه به ۵۵,۰۰۰نفر اعطا می شود.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه