آیا می خواهید به تور قطب شمال بروید؟

قطب شمال یکی از مکان های تقریبا بکر دنیا است. این مکان زیبای جهان با قسمت های عظیم یخ پوشیده شده است. قطب شمال هر ساله سیل عظیمی از گردشگران به سمت خود جلب می کند. برای آشنایی با تور قطب شمال این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد قطب شمال و جاذبه های قطب شمال و گرینلند و جاذبه های قطب شمال می خوانید.

آیا می خواهید به تور قطب شمال بروید؟

آیا می خواهید به تور قطب شمال بروید؟

تور قطب شمال

قطب شمال به انتهای شمالی محوری گفته می‌شود که زمین به دور آن می‌چرخد و در اقیانوس منجمد شمالی واقع شده‌است. این نقطه در فاصله ۷۲۵ کیلومتری شمال جزیره بزرگ گرینلند قرار دارد.

قطب شمال جغرافیایی با قطب شــمال مغناطیسی متفاوت است.

قطب شمــال جغرافیایی در نقطه‌ای قرار دارد که عمق اقیانوس در آن به ۴۰۸۰ متر می‌رسد و با توده‌های عظیم شناور یخی پوشیده شده‌است. در این ناحیه در شش ماه از سال، کاملاً روشن و آفتابی و در شش ماه دیگر کاملاً تاریک است.

کاوشگر آمریکایی، رابرت پیری (Robert E. Peary) در آوریل سال ۱۹۰۹ مدعی شد که با سورتمه و به کمک سگ‌های خود که آنرا می‌کشیدند، موفق به رسیدن به قطب شــمال شده‌است. سیاح آمریکایی دیگری به نام ریچارد برد (Richard E. Byrd) ادعا نمود که در نهم ماه مه ۱۹۲۶ با هواپیما به آنجا دست یازیده‌است. هر دوی این ادعاها بعدها مورد تردید قرار گرفت. سه روز پس از اقدام ریچارد برد، در ۱۲ مه، محل دقیق قطب شمال توسط یک تیم بین‌المللی شامل روئال آمونسن، لینکلن السورت و آمبرتو نوبیل بوسیله هواپیما فتح شد. نخستین کشتی‌هایی که موفق شدند به قطبـ شمال برسند زیردریایی‌های اتمی آمریکا (در سالهای ۱۹۵۸ و ۱۹۵۹) بودند. یخ‌شکن آرکتیکا شوروی در سال ۱۹۷۷ نخستین کشتی سطحی بود که به این محل رسید.

منابع طبیعی قطب شمال

در سال ۲۰۰۸، سازمان زمین‌شناسی آمریکا تخمین زد که تا ۲۲ درصد منابع کشف نشده و قابل استخراج جهان در شمال مدار شمالگان (یکی از عروض جغرافیایی کره زمین در نزدیکی قطب) قرار دارد اما بعید است که خود ناحیه قطب شمال حاوی نفت خام یا گاز طبیعی زیادی در زیر آب باشد.

ادعاهای مالکیت قطب شمال

کانادا و روسیه قبلاً حاکمیت ملی خود بر ناحیه نفت خیز قطب شمال را اعلام کرده بودند. در سال ۲۰۱۴ دانمارک ادعایی را در بر ناحیه‌ای به وسعت ۸۹۵ هزار کیلومتر مربع ورای مرزهای دریایی گرینلند سازمان ملل متحد طرح کرده است که براساس آن استدلال می‌کند دریای اطراف قطب شمال به فلات قاره گرینلند وصل است که یک ناحیه خودمختار متعلق به دانمارک است. تیغه ۱۸۰۰ کیلومتری به نام تیغه لومونوسف که در اصل یک رشته‌کوه است و قطب شـمال را دو قسمت می‌کند در کانون این اختلاف قرار دارد. یک زیردریایی روسیه در سال ۲۰۰۷ یک پرچم تیتانیومی ضدزنگ را در بستر آب‌های قـطب شمال بر زمین نشاند که واکنش خشم آلود کانادا را به دنبال داشت.

حل اختلافات قطب شمال

کشورهای حاشیه قطب شمال با حل این اختلاف از طریق حکمیت یک هیئت سازمان ملل موافقت کرده‌اند. دانمارک در کنار روسیه، نروژ، کانادا و آمریکا در سال ۲۰۰۸ توافق کرده‌اند که این اختلاف سرزمینی باید از طریق کنوانسیون قوانین دریاهای سازمان ملل حل شود. هر کشور پس از تصویب این کنوانسیون ده سال وقت دارد ادعایی را برای تعمیم فلات قاره اش ورای ۲۰۰ مایل دریایی از مرزهایش تسلیم کند که کانادا سال ۲۰۱۳ این کار را کرده بود.

جاذبه های گردشگری قطب شمال (گرینلند)

مناظر ساحلی ، یخچالهای طبیعی عظیم، کوه های یخ، و حیات وحش دریایی فراوان؛ خرابه وایکینگ، فرهنگ بومی و بزرگترین پارک ملی در جهان جز جاذبه های این جزیره قطبی یعنی گرینلند است. آب دریای گرینلند باعث شده به عنوان مرکز و خانه انواع شیرماهی ها و نهنگ ها باشد .خرابه نورس باستانی در fjords غربی نیز وجود دارد که جز اثار باستانی است؛ تورهای قایقرانی به این مکان قابل دسترس هستند تقریبا در طول سال، به طوری که می توان نه تنها آثار باستانی دیدن کرد بلکه به تماشای حیوانات در طبیعت نیز پرداخت و لذت برد .

Ilulissat در Icefjord واقع در خلیج دیسکو، بزرگترین جاذبه طبیعی گرینلند و جز میراث جهانی یونسکو است.

منطقه Sermeq کویالک با توجه به کوه های یخی غول پیکر  یکی از فعالترین یخچالهای طبیعی در جهان است،

شناخته شده برای کوه های یخی بزرگ آن، این یکی از محبوب ترین مناطق توریستی است. گردشگران همنین می توانند شاهد رفت و امد  کشتی کروز در  آب های ساحلی در شمال گرینلند باشند . فعالیت های تابستانی و زمستان در محدوده شمالی گرینلند شامل  dogsledding و قایقرانی و  تورهای هلیکوپتری است .

واقع در ساحل گرینلند ترکیبی از معماری قدیم و جدید است. جاذبه های تاریخی شهر، مانند کلیسای جامع Nuuk و موزه ملی، با معماری مدرن از مرکز فرهنگی Katuaq ممزوج شده اند.

دیگر شهرهای ساحلی غرب گرینلند، که جمعیتی حدود نیمی از ۵۷۰۰۰ ساکنان گرینلند را در خود جای دادند، نکات برجسته توریستی شامل  sledding نوعی سورتمه با سگ ها، سفر جهت تماشای نهنگ ، ماهیگیری، پیاده روی، واسکی است

جاذبه های گردشگری قطب شمال (حیات وحش و محیط زیست)

حیات وحش و محیط زیست قطب شمال منحصر به فرد هستند. این منطقه زیستگاه بیش از ۲۰ هزار گونه از گیاهان، حیوانات، قارچ ها و میکروارگانیسم ها است که بسیاری از آنها بومی این منطقه می باشند.

از ویژگی های اصلی تمام گونه های جانوری قطب توانایی منحصر به فرد  زنده ماندن در شرایط سخت زمین و آب و هوا و شرایط قطبی است.

تعداد زیادی از حیوانات مهاجرند و فقط در  در بهار و تابستان در قطب حاظر می شوند برخی از آنها به معنای واقعی در سراسر جهان سفر مهاجرت می کنند و قطب فقط یکی از آنهاست.

دولت های ایالات قطبی، متعهد به دادن زمین به پارک های ملی و ذخایر طبیعی هستند. در حال حاضر، مناطق حفاظت شده بخشهایی از قطب شمال نیز زیر نظر روسیه است. در این منطقه عمده پارک های ملی و ذخایر طبیعی مانند برینگ ،Kandalakshsky، Nenetsky، Gydansky، لاپلند ذخیره گاه زیست کره، پارک ملی جزیره ورانگل، و خیلی های دیگر وجود دارد.

منطقه جنگلی تندر  از شبه جزیره تایمیر روسیه خانه ۸۰ گونه از پرندگان و ۲۵۰ گونه از گیاهان آوندی است.

گوزن های شمالی یکی از گونه های زیبا در قطب شمــال اند. و جز حیوانات اصلی در زندگی مردم بومی قطب اند که یک نژاد  حدود ۱۰۰۰ ساله اند ،جمعیت گوزن های منطقه یامالو حدود ۶۶۵،۰۰۰ عدد است ،در شمال امریکا reindeers ها به عنوان گوزن کانادایی شناخته شده اند.

بسیاری از مردم در قطب شمــال اوراسیا، از جمله مردمان سامی ها، ننتسی و چوکچی هنوز هم از گله های گوزن شمالی در تامین غذا، لباس، مسکن، و درآمد استفاده می کنند .

مهاجرت گوزن های کانادایی یکی از بزرگترین نمایشهای حیات وحش در جهان هست.

Muskoxen، حیواناتی شبیه گوسفند و بز هستند که در اثر شکار بی رویه در حال منقرض شدن هستند نیز جز حیوانات قطبی اند ،اگر چه muskoxen گیاه خوار هستند، اما دارای ۳۰۰ کیلوگرم وزن و در حالت ایستاده به ارتفاع سینه یک مرد هستند. آنها طعمه عمدتا  گرگ ها و انسان ها قرار می گیرند.

خرس قطبی ‘nanuq “نامیده می شود به عنوان بزرگترین گوشتخوار زمینی در جهان است، اما نام یک گونه آن URSUS maritimus  (به معنی” خرس دریایی “) به عنوان یک پستاندار دریایی و  از بستگان خرس قهوه ای است ، و اغلب در مناطق ساحلی قطب شـــمال و جزایر یافت می شود .

قطب شمال نیز  خانه روباه قطبی، ermines، گرگ تندر آلاسکا، wolverines، و جوندگان مختلف، از جمله خرگوش های صحرایی نیز هست

قطب شمال  بیش از ۱۰ هزار گونه  پستانداران دریایی از جمله شیرماهی ، دلفین  و نهنگ است.

یکی دیگر از مناطق پرتراکم حیوانات در منطقه سیبری بزرگ در Polynya از دریای لپتو است. این منطقه جمعیتهایی از شیرماهی ها، دم دراز و اردک مرغابی شمالی، و پرندگان آبزی دیگر دارد .

در امتداد سواحل قطبی روسیه، گرینلند، کانادا و آلاسکا belukhas زندگی می کنند . این یکی از کوچکترین انواع نهنگاست.

Narwhals، نهنگ های دندانه دار که در belukhas، زندگی می کنند در طول سال در fiords و ورودی های شمالی کانادا و غرب گرینلند وجود دارند

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه