آموزش شماره دوزی در خانه

شماره دوزی یکی از هنرهایی است که می توان از طریق آن آثار هنری بسیار زیبایی خلق کرد. این هنر زیبا طرفداران بسیار زیادی دارد. بسیاری از افراد می خواهند در منزل این هنر را بیاموزند. گهر در این آموزش شماره دوزی در خانه را شرح می دهد.

آموزش شماره دوزی در خانه

آموزش شماره دوزی در خانه

شماره دوزی یا کوبلن دوزی نوعی گلدوزی و سوزن دوزی روی پارچه مخصوص و سوراخ دار است.

اگر شما دوخت کوبلن را بلد باشید دوخت شماره دوزی و روش های دوختن آن برای شما ساده تر خواهد بود.

شماره دوزی دقیقا مثل کوبلن دوزی هست با این تفاوت که می شه بعد از دوخت تار و پود پارچه شماره دوزی رو کشید و طرح روی پارچه ای که دوست دارید و زیر تور شماره دوزیچسبوندید منتقل میشه.

در شماره دوزی مربع هایی فرضی داریم که توسط نخ رنگی مورد نظر که معمولا نخ کوبلن است ( البته بسته به سلیقه و نقشه کار می تواند نخ ابریشم، کاموا و … نیز باشد) و سوزن دو رأس روبروی مربع را باید به هم وصل کنیم (منظور از هر مربع این است که هر ضربدر یک مربع تشکیل می دهد).

اگر پارچه از کتان درشت بافت باشد، در این مورد معمولا از طریق شمردن دانه های آن دوخت انجام می شود. یعنی برای هریک از چهارخانه های نقشه یک ضربدر روی پارچه دوخته می شود و بدین صورت تمام نقشه به روی پارچه منتقل می گردد.

اگر پارچه چهارخانه باشد، به ازای هر یک از خانه های نقشه، داخل خانه های پارچه یک ضربدر دوخته می شود.

اگر پارچه از نوعی باشد که براحتی نتوان روی آن مربع های فرضی در نظر گرفت، از همان تور سوراخ دار و مخصوص شماره دوزی استفاده می شود.

وسایل مورد نیاز

نقشه شماره دوزی ,پارچه شماره دوزی ,نخ دمسهDmc,سوزن ,قیچی ,و نخ قرقره

ابتدا طرح مورد نظر را انتخاب کرده و تعداد خانه های ان را شمارش میکنیم هر مربع بزرگ تشکیل شده از ۱۰مربع کوچک در طول و ۱۰مربع کوچک در عرض.

بعد پارچه رامطابق اندازه نقشه انتخاب میکنیم ,مثلا اگر تعداد خانه های نقشه ۳۰خانه بود (اولین خانه رنگ دار از چپ تا اخرین خانه رنگ دار در راست) ,ما ۵۰خانه روی پارچه در نظر می گیریم از هر طرف ۱۰خانه برای حاشیه می گذاریم همین کار را برای بالا و پایین کار انجام می دهیم.

در نهایت کادری را که نشان دهنده ی تعداد خانه ها در نقشه هست دور تا دور کار می دوزیم.

از نخ های Dmc,دراین کار استفاده میشود که دارای شماره هستند

این نخ ها از ۶تار نازک تر تشکیل شده که ما برای دوخت انها را به دو قسمت هر قسمت با ۳تار تقسیم می کنیم

نقشه خوانی

بر روی هر نقشه رنگ ها را با حروف لاتین یا علامت های دیگر جداسازی کرده اند ,در پایین هر نقشه جدولی هست که علامت هر رنگ روی نقشه را کنار شماره نخ که باید استفاده شود قرار داده است

مثلارنگ سبز که باN روی نقشه نشان داده شده شماره ی۷۰۴می باشد

روش دوخت مانند کوبلن دوزی می باشد با این تفاوت که دوخت یک دور برگشت دارد و حالت ضرب پیدا می کند ,و تفاوت دیگر نقشه خوانی در این کار است از یک سمت کار شروع می کنیم

مثلا همان حرفNرج اول از سمت چپ از دهمین دانه شروع میکنیم چهار دانه ,بعد یکی خالی بعد دو دانه

در این کار شمارش و دقت در دوخت بسیار مهم است چون با یک دانه جابجایی تمام نقشه جابجا می شود

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه