آشنایی با ورزش ماهیگیری و انواع ماهی گیری

دسته بندي : ⚽ ورزش,اخبار ورزشی
تاريخ : 12 تیر

ماهی گیری یکی از ورزش ها و همچنین یکی از بهترین تفریحاتی است که بسیاری از افراد به آن مشغول اند. ماهی گیری انواع مختلفی دارد. برای آشنایی با ورزش ماهیگیری و انواع ماهی گیری این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد تاریخچه ماهیگیری و آموزش ماهیگیری می خوانید.

آشنایی با ورزش ماهیگیری و انواع ماهی گیری

آشنایی با ورزش ماهیگیری و انواع ماهی گیری, پورتال خبری فرهنگی گهر

انواع ماهی گیری

ماهی گیری به دو دسته کلی ماهی گیری تجاری و ماهی گیری تفریحی تقسیم می‌شود.

ماهی گیری تجاری به دو صورت سنتی (غیرصنعتی) و صنعتی انجام می‌شود.

ماهی گیری تفریحی به دو روش ماهی گیری ورزشی و ماهی گیری غیر ورزشی(سنتی) انجام می‌شود.

ورزش ماهیگیری : ماهی گیری تجاری

ماهی گیری ای که به منظور تأمین درآمد از طریق فروش مستقیم ماهی، تولید فرآورده‌های دریایی یا تأمین مواد اولیه صنایع مرتبط انجام می‌شود ماهیگیری تجاری نام دارد. در این روش ماهی گیری در مقیاس وسیع اما با توجه به محدودیت‌های روش و قوانین انجام می‌گیرد.

 ماهیگیری سنتی

در روش سنتی معمولاً از تور برای صید ماهی استفاده می‌شود. یکی از این روش‌ها نصب تورهای عمودی به صورت ثابت در طول خط ساحلی است که با استفاده از جزر و مد آب دریا باعث گیرافتادن ماهی در تور می‌شود.

روش دیگر استفاده از تورهای بزرگ در سطح یا کف دریاست. این تورها ممکن است در یک ناحیه دریا پهن شده یا توسط کشتی در مسیر مشخصی کشیده شود.

 ماهی گیری صنعتی

ماهی گیری صنعتی به وسیله روش‌های نوین مانند استفاده از رادار، سونار، تصاویر ماهواره‌ای و تجهیزات پیشرفته مکانیکی مانند تورهای هدایت شونده، جرثقیل‌های بزرگ و دستگاه‌های مکش انجام می‌گیرد.

بسیاری بر این عقیده‌اند که این روش ماهی گیری برای محیط زیست و تنوع موجودات آبزی بسیار زیان بار است. اما در مقابل عده‌ای معتقدند که این روش یکی از راه‌های جلوگیری از کمبود غذا در بسیاری از کشورهای فقیر و در حال توسعه و همچنین مناسبترین روش برای جایگزینی محصولات دریایی بجای گوشت قرمز در رژیم غذایی انسان هاست.

 ماهی گیری تفریحی

ماهی گیری تفریحی به منظور سرگرمی، ورزش، کسب لذت، زندگی در طبیعت و … انجام می‌گیرد.

این نوع ماهیگیری را می‌توان تمرینی برای صبر نیز دانست

ورزش ماهیگیری : ماهی گیری ورزشی

در این روش که طی دهه‌های گذشته در اکثر نقاط دنیا توسط ماهیگیران شناخته شده است، بر خلاف ماهی گیری تفریحی سنتی دیگر ماهی گیری بر مبنای نصب نوع خاصی از طعمه و انتظار نیست. بلکه از روش‌های واکنشی ماهی به طعمه یا شکار در حالت طبیعی استفاده می‌شود. از نمونه‌های این روش می‌توان به صید با لانسه، پشه، لور، قاشقک، ماهی گیری با نیزه و طعمه زنده اشاره کرد. *ماهیگیری تفریحی و ورزشی به عنوان ورزش بسیار شاداب در تمام دنیا رایج است و هر ماهی صید خاص خود را دارد

ورزش ماهیگیری : روش‌های ماهیگیری آسیب رسان به محیط زیست

  • ماهی گیری با برق
  • ماهی گیری با انفجار
  • ماهی گیری با سم یا مواد شیمیایی
  • ماهی گیری با تورهای عرضی رودخانه‌ای

ورزش ماهیگیری : تور پرورش ماهی

به تازگی تورهای قفس پرورش ماهی دارای خاصیت آنتی‌فولینگ به منظور کاهش چسبندگی موجودات دریایی به تورها است و از طناب‌هایی در طراحی آن استفاده شده است که استحکام بالایی داشته و ازدیاد طول آنها محدود است. در طراحی این تورها، مشخصات مدنظر استاندارد NS9415 کشور نروژ در دستور کار قرار گرفته و ویژگی‌های تور ماهیگیری تولید شده، مطابق این استاندارد مورد قبول در سطح بین‌الملل، می‌باشد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي