آب سیاه چشم و درمان آن

تاريخ : 26 خرداد

آب سیاه یا گلوکوم، از بیماری‌های چشمی است و بیماری  آب سیاه چشم و درمان آن را در این مطلب بخوانید تا با انواع این بیماری آشنا شوید و راه درمان را بشناسید. همچنین علائم این بیماری را بشناسید و به پزشک خود مراجعه نمایید.

 

آب سیاه چشم و درمان آن

آب سیاه چشم و درمان آن, پورتال خبری فرهنگی گهر

آب سیاه چشم یا گلوکوم چیست؟

در جلو و پشت عدسی چشم، مایعی وجود دارد که مقدار فشار بهینه آن مشخص و ثابت است. زمانی که فرد مبتلا به بیماری آب سیاه یا گلوکوم میگردد، در حقیقت فشار مایع داخل چشم بالا رفته و در نتیجه به بافت‌های پیچیده آن آسیب وارد میکند.

 

چه کسانی در معرض بیماری آب سیاه چشم هستند؟

آب سیاه میتواند مادرزادی باشد اما بیشتر اوقات یک بیماری مرتبط با میانسالی و سالمندی است که افراد در حدود ۴۰ سال و یا بالاتر از آن را مبتلا میکند.

تحقیقات اخیر محققان نشان داده، این بیماری بیشتر جنبه ژنتیک دارد و از لحاظ علمی با کبود برخی ویتامین‌ها نظیر ویتامین B، ویتامین C و ویتامین A مرتبط است.

بنابراین افراد بالای ۴۰ سال، کسانی که در خانواده شان سابقه این بیماری وجود دارد و افراد دچار سوء تغذیه شدید بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

 

علائم بیماری گلوکوم

  • ایجاد سر درد شدید
  • احساس حالت زق زق در بالای چشم ها
  • درد شدید چشم
  • عدم توانایی در تطبیق بینایی از روشنایی به تاریکی
  • نامناسب بودن و ضعیف بودن دید در شب
  • دیدن حلقه‌های رنگین در اطراف نورها و چیزهای نورانی
  • از دست رفتن بینایی محیطی به صورت تدریجی و وجود نقاط کور در میدان دید
  • ایجاد کوری در صورت عدم درمان

درمان خانگی آب سیاه چشم

  • یکی از راههای درمان خانگی مصرف سبزیجات دارای برگ سبز و غذاهایی که زرد یا نارنجی رنگ هستند، میباشد که مقادیر مناسبی از ویتامین‌ها را به بدن می‌رسانند.
  • از دیگر راهکارهای درمان خانگی در طب سنتی انجام حجامت است و توصیه میشود که به این منظور حجامت ماستوئید یا پشت گوش صورت گیرد و پس از آن دو هفته صبر کرده و سپس حجامت ناحیه گیجگاهی انجام شود.
  • از دیگر روشهای درمان شستشوی چشمها با عرق رازیانه است.

درمان آب سیاه چشم در پزشکی نوین

چنانچه درمان خانگی آب سیاه موثر واقع نشد و همچنان علائم ذکر شده در مورد این بیماری را در خود مشاهده نمودید، برای یک معاینه کامل سراغ چشم پزشک بروید، چرا که این بیماری چنانچه به موقع درمان نشود میتواند باعث کوری کامل گردد.

به طور کلی هر چند آب سیاه یا گلوکوم علاج قطعی ندارد ولی درمان‌های رایج پزشکی میتواند بیماری را کنترل کند و این تأییدی بر اهمیت تشخیص و درمان زودرس است.

بیشتر چشم پزشکان آب سیاه یا گلوکومی را که تازه تشخیص داده شده است با داروهای شیمیایی نظیر انواع قطره و قرص درمان می‌کنند ولی تحقیقات جدید نشان داده است که جراحی با لیزر، جایگزینی مطمئن و مؤثر است.

لازم به ذکر است، اقدامات درمانی در هر مرحله از این بیماری تنها برای حفظ وضعیت موجود است و نمی‌توان دید از دست رفته بیمار را به حالت اولیه برگرداند. بنابراین مراجعه منظم و زود هنگام به چشم پزشک و خودداری از درمان خانگی آب سیاه، برای جلوگیری از پیشرفت بیماری ضروری است.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي