وای فای عمومی Public Wi-Fi چیست؟

امروزه در اکثر اماکن عمومی برای رفاه حال مردم، امکانات وای فای فراهم شده است که در اصطلاح به آن وای فای عمومی گفته می شود. برای آشنایی با وای فای عمومی Public Wi-Fi این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد وای فای و انوع وای فای کدامند و وای فای عمومی چیست را می خوانید.

وای فای عمومی Public Wi-Fi چیست؟

وای فای عمومی Public Wi-Fi چیست؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

وای فای عمومی

وای فای عمومی یا Public Wi-Fi نوعی سرویس اتصال به اینترنت است که در اماکن عمومی ارایه می شود. کاربران به راحتی می توانند توسط Wi-Fi با دستگاه های هوشمندشان را بصورت بی سیم به این سرویس وصل شده و با پرداخت هزینه کم و بصرفه در مقایسه با دیگر سرویس ها مانند ADSL و یا اینترنت همراه از بسته های حجمی آن استفاده کنند.

چرا سرویس وای فای عمومی Public Wi-Fi

با توجه به پیشرفت چشمگیر تکنولوژی های شبکه ای و همچنین رشد سرویس های آنلاین و نیاز مردم به استفاده از این سرویس ها، نیاز به اینترنت ارزان و با کیفیت ضروری به نظر می رسد، به این منظور سرویس‌های متنوعی ایجاد شده‌اند که می توان به اینترنت دیتا و وایمکس اشاره نمود، استفاده از سرویس های ذکر شده مشکلاتی نظیر هزینه مصرف بالا، سرعت کم و یا استفاده بی رویه از باتری گوشی های همراه را ایجاد می‌کند. حتما تاکنون برای شما پیش آمده که مشتری هایتان را کمی منتظر بگذارید و در طی این مدت نگران باشید که به آن ها سخت نگذرد. برخی برای رفاه حال مشتری هایشان تعدادی روزنامه و مجله در اتاق انتظار فراهم می کنند تا با مطالعه مشغول باشند. اما حالا در عصر پیشرفت ارتباطات، پیشنهاد می کنیم شما نیز در این زمینه بروز باشید.

خطرات استفاده از وای فای عمومی Public Wi-Fi و چگونگی مقابله با آن

اگر چه وای فای رایگان در اماکن عمومی برای خیلی ها خوشایند است ولی اینترنت رایگان عمومی می توانند دردسرهایی را برای کاربران ناآگاه ایجاد کند تا مجرمان و هکرهای اینترنتی از این فرصت استفاده کرده و وارد اطلاعات شخصی افراد و برنامه های شغلی آن ها شوند.

در دهه های اخیر رواج گسترده استفاده از اینترنت موجب شده تا مردم در بسیاری از امکان عمومی مثل کافی شاپ ها، رستوران ها، کتاب خانه ها  و … به وای فای های عمومی متصل می شوند ولی کم اطلاعی از خطرهای اتصال به وای فای های عمومی می تواند موجب بروز مشکل در کامپیوتر و اطلاعات شخصی شان شود.

راهکار های جلوگیری از هک

اولین راه مقابله با چنین خطراتی این است که به وای فای های عمومی سریعا متصل نشویم چراکه برخی از هکرها، هات اسپات های عمومی با نام های مشابه می سازند و مردم به دلیل تشابه نام به هات اسپات های تقلبی متصل می شوند و اینگونه متخلفان به راحتی اطلاعات آنها را هک میکنند.

از دیگر راه های پیشگیری این است که از صاحب مغازه نام دقیق وای فای را بپرسید. این اتفاق به خصوص در مورد وایرلس هایی که بدون پسورد وصل می شوند بیشتر است.

یکی دیگر از عوامل هک شدن اطلاعات شخصی شما مربوط به سیستم های عاملی است که به طور خودکار اقدام به ساخت فایلهای حاوی اطلاعات شخصی می کند که به محض اتصال به وایرلس و بدون اطلاع کاربران این فولدرها با افراد دیگری که به آن وایرلس متصل هستند به اشتراک کذاشته می شوند. برای جلوگیری از این مشکل باید این گونه فایل های پیش فرض را غیر فعال و یا اطلاعات خود را در فولدر های اشتراک قرار ندهید و یک فولدر شخصی درست کنید و اطلاعات خود را آنجا ذخیره کنید. می توانید روی اطلاعات خود رمز بگذارید.

هکرها از ابزار و نرم افزارهای خاصی مثل اسنیفر بهره می برند و اطلاعات فرد را از طریق ( man-in-the-middle attack) به سمت خود هدایت می کنند. برای جلوگیری از این رخداد بهتر است از VPN یا شبکه خصوصی استفاده کنید. و یا وقتی که وای فای عمومی وصل می شوید اطلاعات شخصی خود را در آنجا قرار ندهید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي