نقاط قوت و ضغف رایتل را بشناسید

برخی از نقاط قوت رایتل:

– اینترنت مطلوب:مسلما برجسته ترین ویژگی این اپراتور نسل نسبتا جدید، آن است که در حال حاضر در ایران جدید ترین تکنولوژی را با عنوان ۳٫۷۵G – نسل سوم تلفن همراه به ارمغان می آورد
خوب این نکته به طور طبیعی فوایدی به دنبال دارد. به صورت کاملا مشخص و محسوسی اینترنت این اپراتور دارای سرعت به مراتب بالاتریست و از کیفیت بهتری نیز برخوردار است. بنده شخصا تجربه استفاده از خطوط همراه اول ، ایرانسل و رایتل را داشته ام. همراه اول که از نظر اینترنت کلا پا در هواست. ایرانسل هم در بهترین شرایط ۵ کیلوبایت بر ثانیه سرعت داشتم که اصلا جواب گو نیست. اما در رایتل سرعت اینترنت بنده همواره حدود ۳۰ کیلوبایت بر ثانیه است (طرح ۱۲۸ کیلوبیتی معادل ۱۶ کیلوبایت بر ثانیه) این سرعت پایدار است و مانند سایر اپراتور های اینترنتی (ایرانسل ، مبین نت ، انواع سرویس دهنده ADSL و…) که دائما دارای نوسان هستند، نبوده و در محدوده مشخصی سرعت آن ثابت است ( تقریبا تمام ساعات شبانه روز) .

 

 

نقاط قوت و ضغف رایتل را بشناسید, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

 

میزان قطع و عدم اتصال آن به شبکه جهانی بسیار ناچیز است و تقریبا همیشه آماده سرویس دهی اینترنتی می باشد. (بر خلاف همراه اول ، ایرانسل و حتی وایمکس ایرانسل که به صورت سینوسی قطع و وصل می شوند!!) البته تجربه اینترنت در نقاط مختلف شهر همواره به طور معمول در همه ی خطوط متفاوت است. (عواملی چون فاصله از دکل ، نویز محیط ، آنتن دهی و… تاثیر گذار هستند) از این رو شاهد هستیم که برخی کاربران با خطوط ایرانسل نیز سرعت ۳۰ کیلوبایت بر ثانیه را تجربه می کنند و همچنین گزارش شده که بعضی کاربران سرعت حدود ۶۰ الی ۷۰ کیلوبایت بر ثانیه را با خطوط رایتل در طرح ۱۲۸kbps تجربه کرده اند! البته برای شخص بنده در نقاط مختلف شهر شیراز همان سرعت پایدار حدود ۳۰ کیلو بایت بر ثانیه را بوده است.(حتی افت سرعت را در این ایام انتخاباتی جز به میزان ناچیز مشاهده نکرده ام!)
دیگر اینکه رایتل مانند همراه اول و ایرانسل نیست که از سرویس های مختلف اینترنت بی بهره باشد. بلکه شما می توانید تعرفه از حداقل ۱۲۸kbps تا ۱۰۲۴kbps=1MBps را انتخاب کنید و در حین حرکت از اینترنت پر سرعت بهره مند شوید. ضمن اینکه هزینه های اینترنت به طرز فجیعی کمتر از سایر اپراتور هاست (در حالت عادی یک دهم ایرانسل و یک شانزدهم همراه اول!!)
در ضمن با سیم کارت رایتل شما می توانید به راحتی و به خوبی از استور ویندوز فون برنامه دانلود و نصب کنید.
پس به طور کیفی می توان اینترنت رایتل را خیلی بهتر از سایر خطوط همراه ارزیابی کرد.

 

– کیفیت تماس صوتی : باز هم به طور طبیعی کیفیت تماس رایتلی به واسطه نسل سوم همراه بهتر از سایرین خواهد بود. البته توجه کنید که تماس بین رایتل وسایر خطوط به خاطر اثر هم ترازکنندگی در تکنولوژی ، چندان هم متفاوت نخواهد بود. (چون سایر خطوط ظرفیت لازم را ندارند) اما با این حال از تماس رایتل به رایتل نیز توقع شگفت زدگی نداشته باشید!

– پشتیبانی عالی: بنده تجربه ای از پشتیبانی همراه اول ندارم. اما درباره ایرانسل پشتیبانی آن قابل قبول است و هزینه آن معادل یک دقیقه تماس درون شبکه است.(چه ۳۰ ثانیه صحبت کنید چه ۳۰ دقیقه) اما پشتیبانی رایتل بسیار خوب است. اولا هزینه تماس به صورت ۱۰۰ در صد رایگان است و این انگیزه را ایجاد می کند که بابت هر مشکل کوچکی با آنها تماس بگیرید. برخورد اپراتور ها (اشخصای که در سمت پشتیبانی پاسخ گوی شما هستند) بسیار مودبانه است و با تامل و دقت سعی می کنند مشکل شما را حل کنند و یا به سوالات شما پاسخ دهند. بنابراین از این بابت شما احساس خوبی خواهید داشت. تماس و مکالمه بین شما و شخص پشتیبان به منظور کنترل کیفیت و امور آموزشی ضبط می شود که پیش از بر قراری ارتباط به اطلاع شما می رساند. علاوه بر این ها رایتل در بخش کنترل حساب خود گزینه جالبی دارد که در آن می توانید مشکل و شکایت خود را مطرح کنید و پس از ثبت ، حدود یک الی دو ساعت بعد کارشناسان مربوطه با شما تماس می گیرند و مشکل شما را حل خواهند کرد.

 

– کنترل حساب اینترنتی (E.care): ایرانسل و رایتل هر دو خدمات خوبی را در بخش کنترل حساب اینترنتی خود ارائه می دهند. در ecare رایتل شما می توانید علاوه بر مشاهده و کنترل حساب اقدام به شارژ آنی حساب با تخفیف حداکثر ۲۰ درصدی کنید. می توانید انواع بسته های پیامکی و اینترنتی را خریداری کنید و در چند ثانیه بعد پیامک تایید فعال سازی را دریافت کنید. می توانید مدارک معتبر خود را ارسال کنید و از اینترنت با سرعت بالاتر از ۱۲۸kbps بهره مند شوید. قبوض میان دوره و پایان دوره را مشاهده و پرداخت کنید.و… تمام این امور در محیطی ساده قابل دست رسی است.

– عدم ارسال پیام های اطلاع رسانی و تبلیغاتی: رایتل به هیچ عنوان برای شما پیام تبلیغاتی نمی فرستد. پیام های زائد و اضافی هم از سوی خود رایتل که معرف خدمات آن باشد نیز دریافت نمی کنید. (بر خلاف ایرانسل و همراه اول که هر روز inbox شما را مملو از پیام های بی محتوی می کنند) تنها پیام های مهم و ضروری که می بایست ارسال شوند را دریافت می کنید . (مثلا پیام تایید فعال سازی بسته خریداری شده)

 

– سرویس رایگان اطلاع رسانی بازگشت به شبکه: ایرانسل سرویسی مشابه دارد که به شما اجازه می دهد هنگامی که شخص مورد نظر شما به شبکه بازگشت با پیامک به شما اطلاع دهد. اما به صورت متفاوت و کاملتر و به طور پیشفزض این قابلیت با نام بومرنگ روی خطوط رایتل وجود دارد بدین شرح که شما از خط رایتل یا هر خط دیگر چنانچه با یکی از مشترکین رایتل تماس بگیرید و مشترک در شبکه نباشد یا گوشی خود را خاموش کرده باشد ، به محض بازگشت به شبکه یک پیامک به شما جهت اطلاع رسانی ارسال می شود و همچنین یک پیام به مشترک رایتل که جزئیات تماس شما برای وی آشکار خواهد شد. در ضمن این خدمت برای دو طرف کاملا رایگان است.

– امکان تماس تصویری: مسلما فارغ از مسئله مقایسه تنها اپراتوری که فعلا می تواند تماس تصویری تحت شبکه را ارائه دهد رایتل بوده و هیچ اپراتور دیگری این قابلیت را در ایران ارائه نمی دهد. هرچند برخی کاربران معتقداند این یک تکنولوژی رو به موت است اما واقعیت این است که این خدمت در ایران برای اولین بار ارائه شده و قابلیت جدید و جذابی به شمار می آید. در ضمن تماس تصویری در بستر اینترنت (که هم اکنون در کشور های پیشرفته به صورت وسیع توسط مردم استفاده می شود) به واسطه اینترنت قابل قبول رایتل به راحتی امکان پذیر است و مثلا می توانید با دانلود نرم افزار Skype بر گوشی خود به خوبی تماس تصویری رایگان برقرار کنید.

– فروش سیم کارت به همراه گوشی: هر چند این مسئله هنوز به صورت مطلوب ارائه نمی شود اما اولین قدم را در نزدیک شدن به شیوه فروش گوشی و سیم کارت در آمریکا را رایتل برداشته است. هم اکنون تنها در تهران و در مراکز به خصوصی می توانید سیم کارت دائمی رایتل را با تخفیف ویژه فروش گوشی هوشمند سامسونگ (باگارانتی) و با تخفیف های خدماتی رایتل خریداری کنید.

– تماس های اورژانسی: در بسیاری از کشور ها و اپراتور ها شماره ۱۱۲ و ۹۱۱ مربوط به تماس های ضروری (emergency) است که با تماس به این شماره ها به مراکزی مثل پلیس و یا اورژانس متصل می شوید. شماره ۱۱۲ یک شماره استاندارد جهانیست. اما این شماره ها در ایران (و برخی کشور ها) مفهومی ندارد! اما معمولا شبکه های GSM قادرند با تماس به ۱۱۲ شما را به مرکز emergency محلی متصل کنند.(مثلا اگر شماره ۱۱۲ را بگیرید ، خط GSM شماره ۱۱۰ را در ایران برای شما بگیرد) اما این امکان در ایرانسل (واحتمالا همراه اول) وجود ندارد و وقتی به ۱۱۲ تماس می گیرد اعلام می کند که شماره اشتباه است. ممکن است بپرسید این مسئله چندان اهمیت ندارد اما خود را در یک شرایط اورژانسی در نظر بگیرید. رمز امنیتی گوشی ویندوز فون شما فعال است و در آن شرایط خاص به دلیل اضطراب و عدم تمرکز pass code را به یاد نمی آورید. اما قابلیت تماس اضراری (emergency call) همچنان فعال است. شماره ۱۱۵ را می گیرد اما گوشی قبول نمی کند و می گوید فقط تماس اضراری! چون ۱۱۵ یک شماره استاندار جهانی نیست. ۱۱۰ و ۱۲۵ نیز به همین شکل. ۱۱۲ را میگیرد و ویندوز فون قبول می کند و شروع به زنگ زدن می کند اما خط شما ایرانسل است و ۱۱۲ مفهوم ندارد! و شمایید و شرایط اضطراب و تنهایی! اما خط شما رایتل است. تماس با ۱۱۲ و سپس ارتباط با اورژانس محلی و …

– شارژ های هدیه ۲۰ درصدی: یکی از خوب های دیگر رایتل تخفیفات مناسبی است که در هر بار شارژ به شما می دهد. در ایرانسل گزینه ای به نام شارژ شگفت انگیز داریم که می توان ۲۰ درصد از شارژ بیشتر بهره برد. اما متاسفانه استفاده از شارژ شگفت انگیز مدت زمان محدودی دار به نحوی که مثلا شارژ دو هزار تومانی دو ، سه روز بیشتر مهلت ندارد و در صورتی که از شارژ در مدت تعیین شده استفاده نکنید کل مبلغ و هدیه از حساب شما حذف می شود. اما در رایتل به ازای خرید شارژ ۱۰ هزار تومان به بالا ۲۰ درصد شارژ می گیرید و نیاز نیست مثلا کد خاصی را وارد کنید و این هدیه بدون چشم داشت است. در ضمن مدت اعتبار هدیه ۱۵ روز است و پس از ۱۵ روز اگر از اعتبار هدیه استفاده نکنید تنها مبلغ هدیه کاسته می شود و اصل شارژ به قوه ی خود باقیست. به صورت دقیق تر شارژ ۵ هزاری ۱۰% تخفیف و شارژ ۱۰ ، ۲۰ ، ۵۰ هزار تومانی و بالاتر ۱۵ درصد تخفیف دارد. اما اگر شارژ ۲ هزار تومانی به بالا را از روش های الکترونیکی (مثلا درگاه بانک یا ecare) خریداری کنید ۵% دیگر تخفیف دریافت می کنید. مثلا شما با خرید ۱۰ هزار تومان اعتبار از طریق وب سایت رایتل ، ۲۰۰۰ هزار تومان شارژ هدیه بدون چون و چرا دریافت می کنید که ۱۵ روز اعتبار دارد.

– یک کد ، رمز گشای تمام اطلاعات: در خطوط همراه اول و ایرانسل برای دریافت وضعیت کنونی حساب خود از کد های مختلف USSD استفاده می کنید. یک کد مخصوص میزان شارژ باقی مانده ، یک کد مخصوص اعتبار بسته اینترنتی ، و انواع کد های مختلف که باید به صورت جداگانه حفظ باشید. اما در رایتل کافیست ستاره ۱۴۰ مربع را شماره گیری کنید. سپس تمام اطلاعات حساب به نمایش در خواهد آمد. میزان شارژ اصلی باقی مانده و تاریخ انقضا (تاریخ انقضا مدت بسیار طولانی دارد. مثلا شارژ ۱۰ هزار تومانی ۵۴۰ روز مهلت استفاده دارد) میزان شارژ هدیه اولیه هنگام خرید سیم کارت و ترافیک هدیه اولیه هنگام خرید سیم کارت و تاریخ های انقضایشان ، میزان شارژ هدیه مربوط به تخفیف خرید شارژ و تاریخ انقضا و خلاصه تمام اطلاعات لازم. البته یک مورد مهم را رایتل جا انداخته که به زودی رفع خواهد شد و این مورد را در بخش نقاط ضعف آورده ام.در ضمن رایتل بر خلاف ایرانسل میزان ترافیک را بر اساس حجم مگابایتی نمایش می دهد نه واحد ریالی!

برخی از نقاط ضعف رایتل:

-آنتن دهی ضعیف: مهمترین نقطه ضعف فعلی رایتل عدم پوشش مناسب شبکه آن است که فعلا حدود ۱۰۰ شهر را پوشش می دهد. ضمن اینکه در شهر های تحت پوشش نیز مناطق بسیاری یافت می شود که تنها پوشش خارجی دارند و یا اصلا هیچ پوششی وجود ندارد که این مسئله مانند اوایل آمدن ایرانسل است. در حال حاضر پوشش رایتل اصلا قابل مقایسه با همراه اول و ایرانسل نیست. در محل زندگی بنده بین صفر الی ۳ آنتن (از ۵ آنتن) متغییر است و پوشش ناقص فشار زیادی به گوشی وارد کرده و گرمایی زیادی هنگام استفاده از اینترنت و روشن بودن صفحه ایجاد می کند و باتری را به شدت مصرف می کند. البته زمانی که صفحه گوشی HD7 من خاموش است و مثلا اینترنت را با wifi با pc به اشتراک گذاشته ام شرایط عادی و دما کاملا نرمال می شود.

– عدم ارائه سرویس پیام گیر صوتی: متاسفانه هنوز قابلیت voicemail به خطوط رایتل اضافه نشده که در آینده اضافه خواهد شد. جالب است بدانید که تعدادی شماره روی سیم کارت رایتل به صورت پیشفرض ذخیره شده که مرکز پیام گیر صوتی با شماره ۲۲۲۲ از جمله آنهاست. ( سایر شماره ها: پلیس ، اورژانس ، آتش نشانی ، مرکز پشتیبانی رایتل و…)
– عدم تنوع بسته هاو طرح های مختلف: اگر طرح های اینترنتی را کنار بگذاریم رایتل در سایر سرویس ها هنوز طرح های متفاوت و رنگارنگی مانند طرح های ایرانسل ارائه نکرده است.

– عدم وجود راهی برای دریافت میزان ترافیک باقی مانده: با توجه به کمالی که در کد USSD رایتل (#۱۴۰*) داشتیم توقع داریم که در این منو اطلاعات ترافیک باقی مانده را نیز نشان دهد اما متاسفانه فعلا نه از راه ussd و نه از هیچ راه دیگری نمی توانید ترافیک باقی مانده بسته اینترنت خود را مشاهده کنید.این ضعفیست که به زودی رفع خواهد شد. البته در حال حاضر می توانید با مرکز خدمات رایتل به شماره ۲۹۲۰ تماس بگیرید و ترافیک باقی مانده را جویا شوید.

– هزینه بالای بعضی از خدمات : برخی از هزینه های رایتل به خصوص در ضمینه تماس صوتی مقادیری از سایر خطوط بیشتر است (البته در برخی موارد مثل پیامک فارسی نیز کمتر است) جدول و نمودار دقیق این هزینه ها را در اینجا ببینید. بنابراین اگر تنها استفاده شما از گوشی و سیم کارت برقراری تماس است ، رایتل را پیشنهاد نمی کنم. (هزینه های نسبتا بالاتر تماس ، پوشش ضعیف شبکه ، مشترکین اندک نسبت به همراه اول و ایرانسل ، همه عواملی منفی درباره سرویس تماس رایتل هستند)

منبع: گویا آی تی

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي