نظر مراجع درباره برگزاری مراسم شادی در ایام فاطمیه + پرسش و پاسخ

دسته بندي : مذهبی,⭐ اخبار
تاريخ : 14 فروردین

خیلی از هموطنان در خصوص دهه اول ایام فاطمیه و دهه دوم فاطمیه شک و شبهه دارند و کاملا برایشان روشن نشده که برگزاری مراسم عروسی و شادی در چه زمانی مشکل دارد و در چه زمانی مشکل ندارد از لحاظ شرعی!

ایام فاطمیه ازکی تاکی است؟

دو دهه دقیقا از کی شروع می شود؟

عروس خانمها آقا دامادا که سال۹۲یاسال ۹۳ عروسی داریدمیدونید ایام فاطمیه  از چه تاریخی شروع میشه دقیقا؟

اینها سوالاتی است که این روزها زیاد سوال میشه

نظر مراجع درباره برگزاری مراسم شادی در ایام فاطمیه + پرسش و پاسخ, پورتال خبری فرهنگی گهر

پاسخ ها به صورت خلاصه می باشد ولی لینک اصلی نظر مراجع قرار داده شده.

بنابه عرف متدینین امسال از ۲۳ اسفند۹۲ تا ۳ فروردین۹۳ فاطمیه اول و از ۱۲ تا ۲۲ فروردین ۹۳ فاطمیه دوم می باشد. توضیحات بیشتر

در تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا (س) حتی تاکنون،همانند مکان دفن او از مجهولات تاریخی است که نشانه اوج مظلومیت حضرت زهرا است.

کم ترین مدّت زندگی حضرت زهرا پس از رحلت پدر را چهل روز(۱) و بیش ترین مدّت را هشت ماه ثبت کرده اند.(۲)در این میان روایات دیگری همانند دو ماه،(۳) هفتاد و پنج روز،(۴) سه ماه، یکصد روز(۵) و شش ماه نیز نقل شده است.(۶)

قول مشهور بین شیعیان،‌ روایاتی است که تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) را سوم جمادی الثانیه یعنی نود و پنج روز می داند؛ از جمله: امام صادق(ع) فرمود: «شهادت حضرت فاطمه(ع) در روز سه شنبه سوم جمادی الاخر سال یازدهم هجرت واقع شد.»(۷)

عواملی که ممکن است منشأ اختلافات بوده تا بطور دقیق سالروز شهادت ایشان مشخص نباشد، از جمله:

۱ـ نقل حوادث تاریخی در آن دوران همانند امروز نبود که به صورت نوشته و کتاب در آید و به نسل های بعدی منتقل شود، بلکه انتقال رویدادهای تاریخی به طور عمده شفاهی بود . از خاطر و ذهن افرادی چند به اذهان دیگران منتقل می شد. کسی نمی تواند ادّعا کند که همة ‌این ناقلان از اشتباه مصون بودند.

۲ـ از سوی دیگر در آن روزها مسلمانان سرگرم جنگ بودند.در چنین شرایطی کم تر دغدغه داشتند که حوادث تاریخی را به طور دقیق ثبت نمایند.

۳ـ اختلاف و دسته بندی های سیاسی که پس از رحلت رسول خدا(ص) پدید آمد و کسانی که روی کار آمدند و قدرت را در دست گرفتند، تا آن جا که توان داشته اند، تاریخ حادثه ها را دستکاری کرده اند .(۸)

از نظر شیعه باید به روایات نود وپنج روز (سوم جمادی الثانیه) و تاریخ هفتاد و پنج روز( سیزدهم جمادی الاولی) توجه کرد.تاریخ هفتاد و پنج روز به دو طریق (ابوعبیدة حذّا(۹) و هشام بن سالم(۱۰)) از امام صادق(ع) نقل شده است.

تاریخ نود و پنج روز(سوم جمادی الثانیه) در روایت ابوبصیر، نیز از امام صادق(ع) تصریح شده است.(۱۱)

که بعد از بررسی وتحقیق ، قول نود تا صد روز که همان ۹۵ روز است تقویت می گردد.که شهادت حصرت مصادف با سوم جمادی الثانیه می شود.

ولی با توجه به مظلومیت حضرت زهرا و این که هیچ یک از این دو نقل به طور حتمی و دقیق نیست ، برای پاسداشت آن بانو دو دهه عزاداری برپا می کنند ، اگر چه در کشور ما عزای عمومی و تعطیلی تنها در یک روز و آن هم سوم جمادی الثانی اعلام شده است.

در هر سال چند روز قبل و چند روز بعد از سیزدهم جمادی الاولی به عنوان ایام فاطمیة اوّل عزاداری می کنند .

چند روز قبل و بعد از روز سوم جمادی الثانی به عنوان ایام فاطمیه دوم عزاداری می کنند .

دربارة تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) روایات مختلفی وجود دارد است. و از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر(ص) بیان شده است. اما میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است: هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر(ص) یا  نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان.

بنابراین با توجه به رحلت پیامبر اسلام(ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیة اوّل می‌ خوانند.

اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیة دوم می‌ خوانند.

بنابراین؛ ایام فاطمیه جمعا ۶ روز می باشد، ۳ روز در ماه جمادی الاول و ۳ روز در ماه جمادی الثانی. فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵ جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد.

و شاید علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت(س) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماههای قمری از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س)، ۲۹ روز بوده باشند، حال آنکه د رصورت کامل بودن ماههای قبل، روز شهادت ۱۳جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود. چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری ۲۹ روزه و حداکثر ۴ ماه قمری ۳۰ روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند.

اما در عرف، به دهه دوم جمادی الاول، از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول ۷۵ روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول ۹۵ روز، شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است، دهه فاطمیه دوم گفته می شود.

فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵ جمادی الاول(۲۵،۲۴ و ۲۶ اسفند ماه ۱۳۹۲) است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی(حدوداً ۱۴،۱۵ و ۱۶ فروردین ماه ۱۳۹۳) می باشد.
************

محضر مبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دامت برکاته(

با اهداء سلام و تحیت؛

نظر مبارکتان را نسبت به برگزاری مراسم جشن عیدانه در فروردین ماه سال ۱۳۹۳ که بعضی از روزهای آن مصادف با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) می­باشد، مرقوم فرمایید.

جمعی از مقلدین حضرتعالی

***

بسم الله الرحمن الرحیم

جواب: احترام ایام شهادت بانوی اسلام فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بر همه لازم است بنابراین ایام فاطمیه اوّل ۱۳، ۱۴ و ۱۵ جمادی الاولی (۲۴، ۲۵ و ۲۶ اسفند ۱۳۹۲) و همچنین ایام فاطمیه دوم ۱، ۲ و ۳ جمادی الثانی (۱۲، ۱۳ و­۱۴ فروردین ۱۳۹۳) باید به مراسم سوگواری آن حضرت اختصاص داده شود و از برکات آن بهره ­مند گردند.

ولی در بین این دو ایام، برگزاری مراسم دیگر (با رعایت تمام موازین شرعی) مانعی ندارد. ضمناً انجام مراسم سال نو مانند دید و بازدید، خانه تکانی، نظافت و امثال آن نیز مانعی ندارد. همیشه در سایه لطف پروردگار و عنایت آن حضرت موفق باشید.

http://makarem.ir/news/?typeinfo=4&lid=0&mid=323513&catid=0&start=1&PageIndex=0

۱۳۹۲/۱۲/۱۵

 

در پاسخ به سئوال جمعی از مقلدین معظم له پیرامون تقارن ایام فاطمیه با عید نوروز پاسخ معظم له به شرح زیر می باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

یکی از جلوه های محبت مردم متعهد ایران نسبت به اهلبیت عصمت علیهم السلام این است که مردم ولایتمدار این مملکت در طول تاریخ هر موقعی که ایام عید با ایام عزاداری اهلبیت علیهم السلام مواجه شده است، مراسم و آداب عزاداری را بر مراسم عید ترجیح داده اند و به این وسیله ارادت خود به اهلبیت علیهم السلام را به نمایش گذاشته اند.

بنابراین روز ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ جمادی الأولی که مصادف با ۲۴ و ۲۵ و ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ و فاطمیه اول است،

و نیز روز اول و دوم و سوم جمادی الثانیه که مصادف با ۱۲ و ۱۳ و ۱۴ فروردین سال ۱۳۹۳ میباشد و فاطمیه دوم است، ایام عزاداری شهادت صدیقه طاهره فاطمه زهرا علیها السلام میباشد.

در بین این دو ایام برگزاری مراسم دیگر با رعایت موازین شرعی اشکال ندارد.

خداوند متعال عید سال ۱۳۹۳ را بر همگان مبارک بفرماید.

۱۷/۱۲/۱۳۹۲

حسین نوری همدانی

http://www.noorihamedani.com/fa/news/view/1821/567

خلاصه:
بنابه عرف امسال از ۲۳ اسفند۹۲ تا ۳ فروردین۹۳ فاطمیه اول و از ۱۲ تا ۲۲ فروردین ۹۳ فاطمیه دوم می باشد

پی نوشت:

۱. علامة المجلسی ،بحار الأنوار، ج ۴۳، ص ۲۱۲،‌ح ۴۱، به نقل از عیون المعجزات، ۱۴۰۳ – ۱۹۸۳ م ، دار إحیاء التراث العربی – بیروت .

۲. همان،‌ص ۲۱۳، ح ۴۴.

۳. همان.

۴.شیخ الکلینی ،الکافی،تحقیق علی أکبر غفاری،چاپ چهارم، ۱۳۶۵ش،دار الکتب الإسلامیة -تهران ج ۱، ص ۴۵۸، ح ۱ و ج ۳،‌ص ۲۲۸، ح ۳ و ج ۴، ص ۵۶۱، ح ۳،

۵. بحارالانوار،ج۴۳،ص ۲۱۳، ح ۴۴.

۶. همان، ص ۲۰۰،‌به نقل از مصباح الانوار، ص ۲۱۴.

۷.محمد بن جریر الطبری،دلائل الامامة، تحقیق قسم الدراسات الإسلامیة -مؤسسة البعثة -قم،چاپ اول، ۱۴۱۳، مرکز الطباعة و النشر فی مؤسسة البعثة، ص ۱۳۴.

۸. شهیدی، زندگانی فاطمة زهرا(ع)، نشر فرهنگ،چاپ مکرر ، ص ۱۵۴ – ۱۵۵.

۹. ،بحارالانوار، ج ۴۲، ص ۲۱۲، ح ۴۱.

۱۰.الفتال النیسابوری،روضة الواعظین،تحقیق تقدیم السید محمد مهدی السید حسن الخرسان، منشورات الشریف الرضی – قم ،ص۱۱۵.

۱۱. بحارالانوار،ج۴۳، ص ۲۱۳،‌ح ۴۴.

منبع: yas58.parsiblog.com

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي