معروف ترین قاریان قرآن در ایران

دسته بندي : مطالب مذهبی
تاريخ : 8 مهر

شاید شما هم فکر کنید که بهترین قاریان قرآن اهل کشورهایی مانند مصر هستند، اما باید بدانید که در ایران قاریانی هستند که از لحاظ صدای خوب و روان خوانی از همه قاریان دیگر بهتر و برتر هستند. گهر در این بخش به معرفی معروف ترین قاریان قرآن در ایران می پردازد.

معروف ترین قاریان قرآن در ایران, پورتال خبری فرهنگی گهر

معروف ترین قاریان قرآن در ایران

رشته قرائت قرآن با وجود قدمتی نه چندان طولانی در ایران نسبت به کشورهایی مانند مصر، اساتید بزرگ و خوش‌خوانی را به خود دیده به گونه‌ای که در بسیاری از مواقع، تلاوت آنها تحسین قاریان برجسته مصری را برانگیخته است.

*استاد «سیدمحسن خدام‌حسینی»

«سید محسن خدام‌حسینی» اولین قاری بین‌المللی ایران پس از انقلاب اسلامی و نفر اول مسابقات بین‌المللی ایران در سال ۱۳۶۰ است؛ بسیاری از چهره‌های بین‌المللی قرائت در ایران از شاگردان او هستند و همواره با افتخار از این موضوع یاد می‌کنند؛ این استاد اکنون همت خود را بر «تربیت قرآنین شاگردانش گماشته و در سازمان دارالقرآن‌الکریم این مهم را راهبری می‌کند؛ او سال‌هاست که رغبتی برای ارتباط با رسانه‌ها از خود نشان نمی‌دهد.

*استاد «هاشم روغنی»

«هاشم روغنی» قاری مشهدی کشورمان که در سال ۱۳۶۳ توانست رتبه نخست مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران را کسب کند.

*استاد «محمد حسین سعیدیان»

«محمدحسین سعیدیان» استاد دانشگاه و قاری ممتاز ایرانی که توانست در سال ۱۳۶۶ مقام نخست مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن جمهوری اسلامی ایران را به خود اختصاص دهد.

*استاد «حسن رضائیان»

«حسن رضائیان» نفر اول از سمت چپ که به عنوان قاری و مؤذن توانمند جمهوری اسلامی ایران توانست تا در سال۱۳۶۷ رتبه نخست مسابقات بین‌المللی ایران را کسب کند؛ در کنار او «امیر آقایی» حافظ کل قرآن، «محمد عباسی» و «غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی» از اساتید برجسته رشته قرائت مشاهده می‌شوند.

*استاد «محمد جواد پناهی»

«محمدجواد پناهی» دیگر قاری ممتاز مشهدالرضا (ع) که موفق به کسب مقام نخست مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۸ شد.

*استاد «عباس سلیمی»

«عباس سلیمی» اولین قاری ایرانی که توانست مقام نخست مسابقات بین‌المللی کشور مالزی را در سال ۱۳۵۸ کسب کند؛ او در این تصویر در کنار استاد مرحوم «ابوالعینین شعیشع» از قاریان دوران طلایی کشور مصر نشسته و در حال گفت‌وگو با اوست.

*استاد «مهدی قره‌شیخلو» و استاد«عباس امام‌جمعه»

«مهدی قره‌شیخلو» نفر سمت راست، دارنده مقام نخست مسابقات بین‌المللی قرائت جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۱ و «عباس امام‌جمعه» نفر سمت چپ، قاری ممتاز کشورمان که موفق به کسب رتبه نخست مسابقات بین‌المللی کشور مالزی در سال ۱۳۶۸ شد.

*استاد «محمد عباسی»

«محمدعباسی» قاری ممتاز ایرانی که توانست در مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن ایران در سال ۱۳۷۲ مقام نخست را از آن خود کند.

*استاد «محمدرضا پورزرگری»

«محمدرضا پورزرگری» قاری برجسته ایرانی که مقام نخست مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن در ایران را در سال ۱۳۷۳ از آن خود کرد.

*استاد «کریم منصوری»

«کریم منصوری» قاری محبوب ایرانی که تلاوت او همگان، حتی مصری‌ها را به یاد تلاوت استاد مرحوم «عبدالباسط» می‌اندازد؛ وی توانست در سال ۱۳۷۶ مقام نخست مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن ایران را با خود همراه کند؛ با حضور او شاید بتوان گفت که عبدالباسط هنوز زنده است و تلاوت می‌کند.

*استاد «حسین کرمی»

«حسین کرمی» قاری برجسته از شهر آذری زبان اردبیل که با کسب مقام نخست مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن سال ۱۳۷۸ در ایران، سرآمد افتخارات خود را کسب کرد؛ او پزشک فوق تخصص کلیه است.

*استاد «رحیم خاکی»

«رحیم خاکی» قاری ممتاز ایرانی که در مسابقات بین‌المللی سال ۱۳۷۹ قرائت قرآن در ایران مقام دوم را کسب کرد؛ او فعال رسانه‌ای و عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی و اصالتاً اهل شهر مراغه است؛ استاد «ابوالعینین شعیشیع» از قاریان عصر طلایی مصر، چندی قبل از درگذشت خود به وی اجازه‌نامه قرائت قرآن داد.

*استاد «حسن ربیعیان»

«حسن ربیعیان» قاری ممتاز ایرانی که در سال ۱۳۸۰ توانست رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن در ایران را کسب کند.

*استاد «قاسم رضیعی»

«قاسم رضیعی» قاری و پزشک ایرانی که رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآئت قرآن کریم ایران را در سال ۱۳۸۱ کسب کرد.

*استاد «حمیدرضا الاجگردی»

«حمیدرضا الاجگردی» نفر سمت راست این تصویر است که مقام نخست مسابقات بین‌المللی سال ۱۳۸۲ در رشته قرائت قرآن کریم را از آن خود کرد.

*استاد «مهدی عادلی»

«مهدی عادلی» قاری ممتاز و جوان ایرانی که طی مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۳ مقام نخست را از آن خود کرد.

*استاد «حمید شاکرنژاد»

«حمید شاکرنژاد» قاری جوان و ممتاز مشهدی که در سال ۱۳۸۴ توانست رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن در ایران را کسب کند؛ وی دارای خانواده ای قرآنی است و برادر او «حامد شاکرنژاد» نیز از قاریان خوش‌خوان و بنام ایرانی است.

*استاد «حسین فردی»

«حسین فردی» قاری ممتاز ایرانی که مقام نخست مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن در ایران را در سال ۱۳۸۶ کسب کرد؛ «جعفر فردی» برادر اوست و مقام دوم مسابقات بین‌المللی مالزی را در رشته قرائت دارد.

*استاد «صالح اطهری‌فرد»

«صالح اطهری‌فرد» قاری ممتاز و متین ایرانی که در مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن سال ۱۳۸۷ در ایران، مقام نخست را کسب کرد؛ او دبیر آموزش و پرورش است و در مدارس کرج به تدریس زبان انگلیسی می‌پردازد.

*استاد «سیدمحمدجواد حسینی»

«سیدمحمدجواد حسینی» قاری برجسته ایرانی که در سال ۱۳۸۸ مقام نخست رشته قرائت در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران را کسب کرد.

*استاد «عباس هاشمی»

«عباس هاشمی» اولین قاری بوشهری که توانست با عبور از مراحل مختلف مسابقات قرآن ایران، خود را به مرحله بین‌المللی رسانده و مقام نخست این مسابقات را در سال ۱۳۹۰ به خود اختصاص دهد.

*استاد «حسین رستمی»

حسین رستمی قاری ایرانی در حال گفت‌وگو با رهبر معظم انقلاب، پس از اجرای تلاوت در محضر ایشان.

«حسین رستمی» قاری برجسته ایرانی که در سال ۱۳۸۵ مقام نخست مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن کریم کشور مالزی را کسب کرد؛ او در این تصویر در حال گفت‌وگو با رهبر معظم انقلاب است؛ چهره‌های قرآنی و قاریان و حافظان هر ساله در دو مرحله به دیدار «آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای» می‌روند که محفلی بسیار معنوی و باعث طراوت روح است؛ رهبر عزیز انقلاب خود از فعالان قرآنی کشور از پیش از انقلاب تاکنون است.

*استاد «منصور قصری‌زاده»

«منصور قصری‌زاده» قاری ممتاز ایرانی و دارنده مقام نخست مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن کریم سال ۱۳۷۰ کشور مالزی است.

قاریان بین‌المللی دیگری نیز در جمع قاریان ایرانی حضور دارند که متآسفانه تصویر مناسبی برای معرفی آنها نیافتیم ؛ از آن جمله می‌توان به اساتید محترم «سید مرتضی سادات‌فاطمی»، «محمدکاظم محمدزاده»، «سید حمید هروی»، «محمود لطفی‌نیا»، «مهدی صیاف‌زاده»، «محمدجواد کاشفی» و «مسعود نیکدستی» اشاره کرد.

قاریان مشهور جهان

استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد بی‌شک شناخته‌شده‌ترین قاری نزد ایرانیان است که از چهار حافظ بزرگ قرآن در مصر به‌شمار می‌رود.

او سال ۱۹۲۷ میلادی در روستای المزاعزه یکی از توابع شهر ارمنت در استان قنا در جنوب مصر به دنیا آمد. نسب خانوادگی وی از کردهای مهاجر بود که هنگام لشکر‌کشی‌های صلاح‌الدین ایوبی از ترکیه به مصر مهاجرت کردند.

پدرش عبدالصمد از مدرسان حفظ و تجوید قرآن کریم بود. عبدالباسط در شش سالگی به مکتب القرآن در ارمنت رفت و در ۱۰ سالگی حافظ کل قرآن شد. سال ۱۹۵۰ در مراسمی که بر پا شده بود یکی از نزدیکان عبدالباسط از مسئولان مجلس اجازه خواست تا او ۱۰ دقیقه‌ای را به تلاوت بپردازد.

عبدالباسط آیاتی از سوره احزاب را تلاوت کرد واین تلاوت یک و نیم ساعت ادامه پیدا کرد و بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت.

عبدالباسط برای برگزاری محافل قرآنی یا دعوت‌هایی که از او می‌شد، به کشورهای بسیاری سفر می‌کرد. او در سفر به جاکارتا در اندونزی در بزرگ‌ترین مساجد آنجا به تلاوت قرآن پرداخت.

در یکی از مساجد بیش از ۲۵۰هزار نفر در حالی که سر پا ایستاده بودند تا صبح به صدای او گوش می‌دادند. از مشهورترین مساجدی که او در آنها به تلاوت پرداخته، مسجدالحرام در مکه، مسجد نبوی در مدینه، مسجد‌ الاقصی در قُدس و مسجد ابراهیمی در فلسطین بوده‌اند. عبدالباسط سی‌ام نوامبر ۱۹۸۸ در اثر بیماری دیابت و سرطان کبد درگذشت.

شحات محمد انور

استاد شحات محمد انور اول جولای ۱۹۵۰میلادی در روستای کفرالوزیر که مرکزی دور افتاده در استان قهلیه است، در یک خانواده کم جمعیت متولد شد. بیش از سه ماه از ولادت او نگذشته بود که پدرش وفات یافت و کودک خردسال نتوانست لذت پدر داشتن را بچشد. وی به‌واسطه دایی‌اش از محضر استاد حلمی محمد مصطفی در حفظ قرآن کریم مستفیض شد و در هشت سالگی حافظ قرآن گردید.

شحات انور پس از آن که پایه شهرت خود را بنا نهاد برای قرائت به بسیاری از کشورهای جهان سفر کرد.

او بارها از طرف وزارت اوقاف مصر و بسیاری از اوقات به دعوت‌های خصوصیِ میلیون‌ها نفر از دوستداران قرآن کریم در خارج مصر (لندن، لس‌آنجلس، آرژانتین، اسپانیا، فرانسه، برزیل، دولت‌های حاشیه خلیج‌فارس، نیجریه، زئیر، کامرون و بسیاری از دولت‌های آسیایی بخصوص ایران) سفر کرد و به تلاوت آیات وحی پرداخت.

مصطفی اسماعیل

اکبرالقراء استاد مصطفی اسماعیل از مشاهیر و نوابغ علم قرائت قرآن در جهان اسلام است که کلام خدا را با آهنگی بسیار لطیف و دلنشین و با الحانی منطبق با معانی و مفاهیم الهی تلاوت می‌کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره او فرموده‌اند: «شیخ مصطفی اسماعیل یا عبدالفتاح و استادانی از این قبیل کسانی هستند که وقتی قرآن می‌خوانند شما می‌‌بینید مفاهیم قرآن در ذهن‌شان مجسم است؛ احساس می‌کنید او دارد مفاهیم را به شما می‌دهد نه حرف را.» مصطفی در ناحیه طنطا از کشور مصر متولد شد و تحت آموزش اولیه استاد سید البدوی قرائت قرآن را فرا گرفت.

شیخ مصطفی اسماعیل پس از عمری پربار، در حالی که شیفتگان بیشماری از تلاوت‌های دلنشین خویش برجای گذارده بود، سال ۱۳۵۹ هجری شمسی در شهر قاهره به سوی معبود شتافت.

احمد الرزیقی

استاد احمد الرزیقی از دیگر استادان برجسته علم قرائت قرآن در جهان اسلام است که شهرت چشمگیری دارد.

وی دبیرکل سندیکای قاریان قرآن (نقابه القراء) در مصر است. این سندیکا سال ۱۹۸۳ تاسیس شده و از مهم‌ترین اهداف آن گرد هم آوردن تمام حاملان و حافظان قرآن در جهان است. از دیگر اهداف این سندیکا اهتمام ورزیدن به حفظ قرآن کریم است تا عاملی باشد بر آن که مسلمانان نوجوان قرآن را با اسلوب صحیح بخوانند و حفظ کنند.

استاد الرزیقی سال ۱۳۷۰ همراه چند نفر از استادان بزرگ علم قرائت قرآن بنا به دعوت جمهوری اسلامی ایران به کشورمان سفر کرد. او در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره) در اماکن زیادی از جمله مرقد مطهر بنیانگذار انقلاب به تلاوت قرآن پرداخته است. او از ارادتمندان امام خمینی (ره) بود.

محمد رفعت

مرحوم استاد محمد رفعت ملقب به امیرالقراء، از ستارگان پر فروغ علم قرائت و از نوابغ کم نظیر تلاوت قرآن کریم در قرن حاضر است.

وی حافظ قرآن مجید، مسلط به انواع قرائات و مبتکر در خلق الحان و اصوات زیبای قرآنی است که قرائت و لحنش در دنیای اسلام موجب تحسین و شگفتی استادان شده است.

استاد رفعت سال ۱۳۰۰ هجری قمری در قاهره متولد شد و حدود شش سالگی به‌واسطه بیماری شدیدی بینایی خود را از دست داد و برای همیشه از نعمت بینایی محروم شد.

پدرش شیخ محمود رفعت مشوق وی به فراگیری قرآن شد و او را برای فراگیری علوم قرائت و حفظ قرآن مجید نزد استاد شیخ حماده فرستاد تا این که به‌واسطه نبوغش در این فن پیشرفت چشمگیری کرد.

استاد رفعت در سی سالگی به شهرت غیرقابل وصفی رسید تا به آنجا که در مسجد قاهره جمعیت زیادی از نقاط مختلف گرد آمده و طنین تلاوت وی را می‌شنیدند. استاد شیخ محمد رفعت پس از عمری پربرکت در شصت و نه سالگی در سال ۱۳۶۹ هجری قمری دعوت حق را لبیک گفت.

محمد صدیق منشاوی

استاد محمد صدیق منشاوی سال ۱۲۹۹شمسی در شهر منشاه مصر در خانواده‌ای بسیار مذهبی متولد شد. محمد صدیق از آنجا که در شهر منشاه تولد یافت، به منشاوی ملقب گردید. با تشویق و تعلیم پدر به آموزش معارف قرآنی و تعلیم قرائت‌های مختلف پرداخت، چرا که پدرش نیز از قاریان مشهور عصر خود به شمار می‌آمد.

مرحوم استاد منشاوی از همان ابتدا به حفظ کامل قرآن پرداخت. پس از چندی با ورودش به رادیوی عربی مصر و پخش تلاوت‌هایش، بر شهرت او افزوده شد تا آن‌که به عنوان یکی از استادان و قاریان مشهور مصر معرفی شد.

مرحوم محمد صدیق منشاوی با تسلطی کامل و سبکی خاص تمام قرآن مجید را با قرائت ترتیل تلاوت کرده و اکنون گنجینه‌ای از نوارهای تحقیق و ترتیل این استاد در آرشیو موجود است.

استاد به‌واسطه زندگی کوتاهش به کشورهای محدودی مسافرت کرده است. از آن جمله به سوریه، کویت و برخی از کشورهای شیخ‌نشین حاشیه خلیج‌فارس می‌توان اشاره کرد که در مساجد مختلف این کشورها به تلاوت قرآن کریم پرداخته است.

استاد منشاوی در چهل و نه سالگی به خاطر بیماری حنجره در شهر قاهره جان به جان آفرین تسلیم کرد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي