معاینه پرده بکارت چگونه است؟

قبل از ازدواج بعضا داماد می خواهد که برگه سلامت پرده بکارت را ببیند و برای ارائه این برگه بایستی پرده بکارت معاینه و بررسی شود.

پرده بکارت (hymen)

پرده بکارت بر خلاف تصور عمومی که فکر می‌کنند در داخل واژن است در بخش خارجی اندام تناسلی  و در ابتدای دهانه واژن قرار دارد و در برخی از افراد مشاهده پرده قابل رویت است و در برخی دیگر از زنان قابل رویت نیست. این پرده یک غشاء نسبتا نازک و لاستیکی کشش‌دار است. در بیشتر پرده‌ها یک دهنه ۱ تا ۲ سانتی‌متر باز برای خارج شدن خون هنگام عادت ماهانه وجود دارد. اندازه بزرگی این دهنه و شکل آن در افراد مختلف متفاوت است. به طوری که در برخی دختران شکل یک حاشیه باریک را دارد اما در برخی دیگر به صورت هلالی شکل بوده و تقریبا نیم دهنه واژن را می‌پوشاند.

معاینه پرده بکارت چگونه است؟

معاینه پرده بکارت در پزشکی قانونی به چه صورتی است؟

معاینات زنان معمولاً روی یک صندلی مخصوص و در حالتی که به وضعیت لیتوتومی معروف است انجام می‌شود. در این حالت معاینه کننده به دستگاه تناسلی معاینه شونده تسلط کامل دارد و با استفاده از ابزار مخصوص می‌تواند معاینه خود را انجام دهد. معاینه باید توسط شخص دیگری انجام شود و خود فرد قادر به انجام این معاینه نیست.
توجه:
  • توجه داشته باشید معاینه پرده بکارت توسط فرد متبحر باعث آسیب آن نخواهد شد.
  • همچنین معاینات زیاد پرده بکارت باعث آسیب تدریجی پرده نمی‌گردد.

آیا معاینه پرده بکارت دردناک هست؟

چون این معاینه معمولاً در افرادی انجام می‌شود که چنین تجربه ای ندارند ممکن است به دلیل حساسیت منطقه مورد معاینه درد و اسپاسم ایجاد شود.

معاینه پرده بکارت توسط خود فرد

همواره دقت کنید خود فرد قادر نیست که به درستی پرده بکارت خود را مشاهده کند و لازم است که معاینه توسط معاینه کننده ماهر انجام شود.
البته توجه داشته باشید با توجه به این که پرده بکارت یک قسمت از دستگاه تناسلی خارجی محسوب می‌شود خود فرد فقط می‌تواند آن را مشاهده کند اما قضاوت در مورد سلامت یا عدم سلامت پرده به مهارت و تبحر نیاز دارد و در حیطه تخصص پزشکی قانونی است.
برای مشاهده پرده بکارت می‌توانید جلوی یک آینه بزرگ که به دیوار تکیه داده شده است بنشینید و کف پاها را در دو طرف آینه به دیوار بچسبانید و دستان خود را از زیر ران داخل ببرید. بدین ترتیب که با استفاده از انگشت‌های میانی و اشاره یک دست و انگشت شست و اشاره دست دیگرتان دو لب فرج را کاملاً باز می‌کنید و با استفاده از یک چراغ قوه یا چراغ خواب که محل استقرار آن را قبلاً درست کرده‌اید نور را به آینه می‌تابانید تا نور به داخل مهبل منعکس شود تا به خوبی قابل مشاهده باشد.
نکته: عواقب هر گونه آسیب دیدگی پرده بکارت در حین معاینه توسط خود فرد بر عهده خود اوست.
روش‌های جدید برای معاینه پرده بکارت
در دهه‌های اخیر با مراجعه زیاد دختران جوان به مراکز پزشکی قانونی برای اعاده حیثیت و انجام شکایت در مواردی مانند تجاوز استفاده از روش‌های مدرن برای تعیین نوع آسیب دیدگی پرده بکارت انجام می‌گیرد. یکی از روش‌های مدرن استفاده از کولپوسکپی است.

کولپوسکوپی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

  1. كولپوسكوپی آزمایشی است كه جهت معاینه لگن یا تست پاپ اسمیر ودر سال‌های اخیر در رابطه با معاینه پرده بکارت مورد استفاده قرار می‌گیرد. كولپوسكوپی در مطب پزشك صورت میگرد و معمولاً 10 تا 20 دقیقه بطول می‌انجامد. این آزمایش در حالی انجام می‌شود كه فرد به كمر روی تخت خوابیده و پاهای خود را جمع می‌کند.
  2. پزشك یك اسپكولوم فلزی در واژن قرار می‌دهد. اسپكولوم كمك می‌کند دهانه واژن باز بماند تا از این طریق پزشك بتواند به راحتی دهانه رحم را بررسی نماید.
  3. سپس پزشك ابزار بزرگنمایی خاصی بنام كولپوسكوپ را چند سانت داخل فرج قرار می‌دهد. نور چراغ این ابزار، داخل واژن را روشن می‌کند و پزشك از طریق لنز دوربین قادر به رویت واژن می‌گردد.
  4. جهت پاك كردن هرگونه مخاط، دهانه رحم و واژن با پنبه تمیز می‌شود. ممكن است پزشك از محلول سركه یا سایر محلول‌ها جهت پاكسازی استفاده نماید. در اینصورت، این امر منجربه بروز سوزش یا سوزن سوزن شدن خواهد شد. محلول كمك می‌کند بخش‌های مشكوك مشخص شوند.

علائم پرده بکارت سالم و پرده بکارت آسیب دیده

به طور کلی می‌توان از علائم زیر را برای تشخیص سالم و یا آسیب دیدن پرده بکارت استفاده کرد. البته همه این نشانه ها در همه افراد قابل مشاهد نیست.
نشانه‌های پرده بکارت سالم
  • پرده بكارت قابل اتساع و دارای سوراخ بدون پارگی
  • مخاط مهبل ضخیم و چین دار و دارای چینهای روی هم خوابیده
  • خواب چین‌ها معمولاً رو به دهانه مهبل است.
  • مجرای مهبل باریك و عمق آن قابل رویت نیست.
  • معاینه با انگشت مقدور نیست و در اثر اصرار به معاینه احتمال آسبی مخاط می‌رود.
علائم پرده بکارت آسیب دیده
  • پرده بكارت شل و متسع و دارای سوراخ بدون پارگی
  • مخاط مهبل نسبتاً ضخیم و چینهای اندكی صاف‌تر و دارای چینهای جدا شده از هم
  • خواب چین‌ها نامنظم است و به یك سو نیست.
  • مجرای مهبل باز و معمولاً تا دو سوم آن قابل رویت است.
  • قابل معاینه با انگشت است و حتی باز كردن آن با اسپكولومهای ظریف مقدور است و صدمه ای به مخاط وارد نمی‌شود.
اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه