مصاحبه با فرزاد حسنی در مورد کلیپ توهین به مهمان برنامه اکسیر

تاريخ : 22 اردیبهشت

متن کامل مصاحبه با فرزاد حسنی در مورد کلیپ توهین به مهمان برنامه اکسیر را در ادامه می خوانید

مصاحبه با فرزاد حسنی در مورد کلیپ توهین به مهمان برنامه اکسیر, پورتال خبری فرهنگی گهر

خیلی ها تا شامگاه روز شنبه نمی دانستند تلویزیون برنامه ای دارد به نام «اکسیر» که فرزاد حسنی مجری آن است. این برنامه شبکه سه در حیطه سلامت و پزشکی ساخته شده، نوپا است، کنداکتور بدی دارد و از آن طرف پخشش با برنامه شناخته شده «خندوانه» همزمان است. با این حال غالب کسانی که یک بار برنامه را دیده اند مشتری اش می شوند و تصدیق می کنند که «اکسیر» متفاوت از برنامه های ساخته شده در حوزه سلامت است؛ برنامه ای است که می شود در کنار کسب اطلاعات پزشکی، کاملا به واسطه آن سرگرم شد.

پیش از این اشاره کردیم و نوشتیم بخشی از این موفقیت مدیون اجرای فرزاد حسنی و ایده های بکر آن است. در بخشی از پرونده به برنامه پنج شنبه هفته گذشته هم اشاره کردیم و گفتیم زیبنده یک برنامه تلویزیونی و مجری آن نیست که با اعطای زرشک، سر به سر تماشاگری (جمشید) بگذارد که پاسخ سوال مسابقه را نمی داند. غافل از این که ظاهرا زرشک مقدمه ای بوده برای یک بازی و قرار بوده این بازی در سه قسمت دیگر با حضور خود جمشید تکمیل شود.

همین آیتم به شکل گسترده دست به دست شد و انواع و اقسام نظرها درباره آن شکل گرفت. فرزاد حسنی در گفتگو با هفت صبح از متن و حاشیه این اتفاق گفته است. نخستین واکنش فرزاد حسنی به حاشیه های کلیپ «اکسیر»، این مجری در گفتگو با هفت صبح تاکید می کند دادن زرشک به تماشاچی برنامه، یک نمایش بوده که قرار است ادامه دار باشد. او همچنین کلیپ منتشر شده در فضای مجازی را اتفاقی «برنامه ریزی شده» می داند.

این تنها واکنش رسمی فرزاد حسنی بعد از هیاهوی کلیپ «اکسیر» است. روز گذشته مصطفی شریفی، تهیه کننده برنامه ابتدا با خبرگزاری ایسنا مصاحبه کرد و توضیح داد که هیاهوی ایجاد شده برای این کلیپ از یک سوءتفاهم نشأت گرفته. بعد هم فیلم پشت صحنه برنامه را منتشر کرد که در آن جمشید، همان مردی که سایت ها معتقد بودند حسنی به او توهین کرده، در حال بازی است. حسنی در گفتگو با هفت صبح درباره هیاهوی «اکسیر»، توضیح داده است.

جریان این سروصدا و موجی که در سایت ها و شبکه های مجازی، درباره برنامه پنج شنبه گذشته «اکسیر» به راه افتاده، از چه قرار است؟

– این قسمت اول «اکسیر» نبوده است و یک برنامه تک قسمتی نیست که بگویند غافلگیر شده ایم. اساس این برنامه بازی های آموزشی و نمایشی است که در قالب مسابقه، گفتگوی من با آقای دکتر صابری و حضور میهمان شکل می گیرد و هر بار ضبط می شودت و بعد به پخش می رسد. هر قسمت از «برنامه» یک فیلمنامه کامل دارد که بعد از آن که گروه علمی تمام داشته های خودش را به گروه دراماتولوژی می دهد، در آنجا تبدیل به گفتگوهای نمایشی می شود. یعنی آنچه روی صحنه بین من و آقای دکتر صابری و هر کدام از تماشاگران اتفاق می افتد بر اساس یک متن است و کاملا از پیش تعیین شده است.

اگر به قسمت های قبل برنامه رجوع کنید، هر کدام از میهمانان، گریم می شوند. میکروفن به آنها وصل می شود، با آنها تمرین می شود و در جریان متن قرار می گیرند چون اساس کار ما سوال و جواب است؛ مثلا میهمان ما باید بیاید و ظرف را اشتباه انتخاب کند که ما در مورد این اشتباه به او توضیح بدهیم. یا مثلا گزینه ای که در مورد کمک های اولیه است را اشتباه انتخاب کند که در ال ای دی ما اتفاقی بیفتد و ما در ادامه اشتباه آن فرد را توضیح بدهیم. پس کسی نمی تواند به صورت بداهه کاری را انجام دهد. همه چیزها باید از قبل چک شده باشند.

اینکه برنامه تولیدی است، رعایت همین موارد است؟

– اساسا این کار به دلیل مرزها و هماهنگی هایی که دارد، اصلا نمی تواند زنده اجرا شود. چون گاهی ما باید بعضی از بخش ها را چندین بار ضبط کنیم یا گاهی میهمانان ما توجیه نشده اند و باید آنها را توجیه کنیم. همچنین وقتی با کسی مصاحبه می کنیم باید جواب هایی که می دهد از نظر پزشکی چک شود که اشکالی در آن نباشد. در این برنامه هم که بحث زرشک پیش آمد قرار بود چهار قسمت اینجوری باشد که جمشید عزیز در یک قسمت زرشک برنده شود، یک قسمت مرغ زنده، یک قسمت برنج سفید و در قسمت آخر همه اینها مجموعا یک غذای سالم بیمارستانی را تشکیل دهند. ما از زرشک شروع کردیم، به همراه آن پوزیشن های نمایشی جمشید عزیز خود آن شخصی که ما با هم مسابقه را اجرا کردیم، جزو افرادی است که به این زمینه علاقه دارد. دیپلم کامپیوتر دارد و جالب است که چهار سال از من بزرگ تر است.

این جمشید از قبل انتخاب شده بود؟

– بله، بر اساس همان فیلم پشت صحنه که منتشر شده است، این فرد انتخاب شد و با او تمرین کردیم. پس از تمرین روی صحنه رفتیم و این آیتم را اجرا کردیم. فیلم پشت صحنه وجود دارد، فیلمنامه هم موجود است و به صورت کل کارگردانی طنزی و بخش های نمایشی بر عهده خود من است.

شائبه ای به وجود آمده مبنی بر اینکه برای ختم غائله، این فیلم پشت صحنه بازسازی شده است.

– جمشید به طور کامل مصاحبه کرده و حرف های خودش را زده است. او فردی است که دارد زندگی می کند، زن و بچه دارد و فرزندش هم در آن برنامه حضور داشته است. او به عنوان یکی از عوامل برنامه بوده و می توانید تاریخ قراردادی که با جمشید بسته شده را ببینید. او قرار بوده چهار هفته این آیتم را بازی کند و ما نمی توانستیم بازیگر را عوض کنیم چون فقط یک نفر باید برای این بخش بیاید.

ما آیتم های دیگری داریم که بازیگرانش عوض می شوند اما وقتی قرار است آخر این چهار قسمت به زرشک پلو با مرغ برسیم، یک نفر باید همه این مجموعه را بگیرد تا بتواند آنها را سر هم کند و به آن غذای سالم برسد. حتی نگران این هم بودیم که زمانی برای او کاری پیش بیاید و نتواند به برنامه برسد. برای همین با او قرارداد بستیم. این آیتم دقیقا روزی ضبط شده است که آن بچه درون آب افتاد و دوربین پشت صحنه همراه ما بود و همچنین همه ما با دوربین از پشت صحنه فیلم می گیریم که همه اینها موجود است.

یکی از دلایل این همه سروصدا شاید به سابقه خود بازمی گردد؛ بدون توجه به اینکه این برنامه زنده نیست این موج به وجود آمده است.

– خیلی ها اصلا این برنامه را ندیدند و مهم ترین نکته این است که وقتی بار اول ویدئو در یک سایت خبری منتشر شد، این ویدئو را با کمال ناجوانمردی و سوءنیت، تدوین مجدد شد. تمام ری اکشن های جمشید که با خنده هایش موضوع را لو می دهد، را حذف کرده اند و یکسری کلمات به صورت مسلسل وار پشت هم قرار دادند و در قالب یک ویدئوی سه دقیقه ای منتشر کرده اند که من مطمئنم این فضا مدیریت شده است. ما و تیم حقوقی برنامه پیگیر این ماجرا هستیم. عده ای به این جو دامن زدند و اهداف مختلفی از ضربه زدن به سازمان، شبکه، برنامه تا خود بنده را پیگیری می کردند.

متاسفم برای فردی که اسم خودش را روانشناس می گذارد و با دستمایه قرار دادن یک خبر دروغ که پرونده آن هم در دادگاه مفتوح است و به دلیل این دروغ با قید وثیقه آزاد است، حالا می آید این ماجرا را به آن دروغ پیوند می دهد و برای معروف شدن خودش که سر زبان ها بیفتد و بلکه مراجعه کننده اش بیشتر شود، می آید و در فضای مجازی حرف می زند. وقتی کسی مثل این آقای دکتر روانشناس که شبه نخبه هستند این مسیر را می روند، ما باید از دیگران چه انتظاری داشته باشیم؟ باید بگویم که الان بزرگترین توهین به مردم صورت گرفته است، از طرف افرادی که این دروغ را نشر داده اند زیرا این افراد با پخش کردن این ویدئو سعی کردند احساسات مردم را جریحه دار کنند و از این طریق لایک برای صفحه شخصی خودشان بخرند و یا یک جوی را علیه تلویزیون و برنامه های آن راه بیندازند.

حتما واکنش و کامنت ها را دیده ای، با خواندن این همه هجمه چه احساسی داشتی؟

– من خودم هیچ صفحه ای در فضای مجازی از جمله اینستاگرام ندارم و این را همه نزدیکانم می دانند و خیلی هم وارد این فضاها نمی شوم. حتی از تلگرام مواقع کار واجب استفاده می کنم. احساس می کنم مردم ما باید به سمتی حرکت کنند که این فضای مجازی را پاکسازی بکنند. این اولین بار نیست که این اتفاق افتاده، آخرین بار هم نیست. باز هم آدم های سوءاستفاده گر، هتاک و مغرض هستند که چهره مردم را هم مخدوش می کنند. ببینید این بازی چگونه نه حتی در سایت ها و صفحات اشخاص ایرانی، بلکه در صفحات افراد خارجی هم شکل می گیرد و این واقعا بد است. این میزان توهین و این همه تهمت واقعا از مردم ما بعید است.

آن مدلیپز که صدای تو را روی یک فیلم هالیوودی گذاشتند و موارد مشابه را هم دیده ای؟

– من همه اینها را دیده ام و باید بگویم تماما در جهت همان تخریب صورت گرفته است و واقعا عجیب و غریب است.

ابتدای هفته پرونده ای درباره برنامه «اکسیر» منتشر کردیم و نوشتیم چرا برنامه خوبی است. به این هم اشاره کردیم که در زمان نامناسبی پخش می شود و از آن طرف «خندوانه» روی آنتن است اما حالا با موجی که ایجاد شده احتمال اینکه مردم به سمت آن جذب شوند وجود دارد و می توان گفت «عدو سبب خیر» شده است.

– آنهایی که قصد توطئه و حمله داشته اند، باید بدانند که خداوند اگر بخواهد همه چیز را تغییر می دهد. خدا اگر بداند صداقت در کسی هست از او حمایت می کند هر چند که این عمل برای من تاسفبار است اما من دیگر به این حملات عادت کرده ام و راحت آنها را مدیریت می کنم و معمولا شیوه سکوت را انتخاب می کنم. در مورد حملات قبلی هم از آنجا که موضوع شخصی بود، سکوت کردم و در مراجع قانونی آن را پیگیری کردم و آنها هم در حال رسیدگی هستند. منتها چون این موضوع یک جنبه عمومی داشت با شما گفتگو کردم که مطمئن بودم این برنامه را دیده اید. جمله ای که دوست دارم تیتر شود این است که از آنها نمی گذرم و حساب من با این آدم ها سر پل صراط خواهد بود. کسانی که هتاکی می کنند، دروغ می گویند و کسانی که به این حال دامن می زنند.

آقای پورحسین، قائم مقام معاونت سیما در واکنشی سریع گفته که کلیپ برخورد فرزاد حسنی با میهمان را بازبینی می کنند و اگر لازم به برخورد باشد، حتما اقدامات لازم صورت می گیرد؛ یعنی ایشان نمی دانستند که این برنامه ضبطی است و ناظر پخش آن را بازبینی کرده است؟

– الزاما سطوح بالای سازمان نباید از کوچک ترین اتفاقاتی که در طی ضبط یک برنامه می افتد باخبر شوند. ما در شبکه، جوابگوی مدیر گروه و مدیر شبکه هستیم. همانطور که در پخش برنامه و حتی در بازپخش، کل مجموعه در جریان آن هستند. این برنامه که اولین برنامه ما نبود. «اکسیر» کلا بر این اساس ساخته می شود و این آیتم در قسمت های بعدی هم ادامه پیدا می کند و همانطور که گفتم چهارت قسمت است و متاسفانه الان مجبور شدیم فیلمنامه را لو بدهیم. مقاومت من هم برای مصاحبه در جهت این بود که فیلمنامه لو نرود، حاضر بودم به من حمله کنند ولی فیلمنامه لو نرود.

حرفی هست که دوست داری تکمله مصاحبه کنی؟

– من دوست دارم جوی به وجود بیاید که مردم ما از کسانی که هتاک و دروغگو هستند، ابراز بیزاری بکنند و بدون آنکه بدانند به آدم ها حمله نکنند و قضاوت های عجولانه نکنند. من امیدوارم که خود مردم جلوی این ماجرا بایستند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي