مشخصات میگ 35 جنگنده چند منظوره

جدیدترین جنگنده چند منظوره که میگ 35 نام دارد ،  میگ 35 برای اهداف دشمن در نبرد زمینی منحصر شده است که در مطلب زیر درباره مشخصات میگ 35 این بمب افکن بیشتر خواهیم نوشت در ادامه با ما همراه باشید…

مشخصات میگ 35 جنگنده چند منظوره

مشخصات میگ 35 جنگنده چند منظوره

 

یوری سلیوسار، رئیس مجتمعه اتحاد هواپیماسازی، شروع آزمایش پرشی جنگنده سبک، دقیق تر گفته شود جنگنده شکاری و بمب افکن میگ-35 را اعلام کرد.

ماشین فوق، ادامه فکری نصل جنگنده میگ-29 و بطور عمومی برای دستیابی به اهداف دشمن در نبرد زمینی منحصر است.

چرا به چنین جنگنده نیاز است؟

این سوال را رادیو Sputnik از سرهنگ ماکار آکسِنِنکو، استاد علوم نظامی و خلبان کارآمد و با تجربه هدایت کردن عناوین هواپیما، کرده است. در مصاحبه انحصاری و ویژه با رادیو Sputnik سرهنگ آکسِنِنکو اظهار نظر خود را تشریح نمود:

“بنظرم ارتش ما به چنین ماشین خیلی وقت است که نیاز دارد. در سالهای 90 و اوایل 2000 در روسیه اشتباهاً ساخت جنگنده های ترکیبی شکاری و بمب افکن را کاهش داده،به طرح جدا ساختن پرداختند.

امروز باز هم درک و مهم آن فرا رسیده که نیروی هوافضای فدراسیون روسیه باید دارای جنگنده ای باشد که هم پوشش یگان های زمینی را تأمین نماید و هم به عمق عملیاتی و تاکتیکی نفوذ نموده به ارتباطات، محل فرماندهی و نیروی تازه نفس دشمن آسیبی برساند، یعنی انجام مسایل چند منظوره ای در قسمت فضایی جنگ معاصر. خیلی خوب است که مقامات کشوری و لشکری، همچنین صنعت هواپیماسازی بموقع آستین به بالا زدند”.

مشخصات میگ 35 جنگنده چند منظوره

هواپیمای میگ ۳۵ که نام انتخاب شده آن فالکروم- اف است، نوعی جنگنده دو منظوره­ی طراحی شده توسط صنایع میگویان و بخشی از شرکت‌های تجمیع شده هوایی کشور روسیه UAC می‌باشد.

 مشخصات عمومی میگ 35

۱. نقش: شکاری چندمنظوره.

۲. تعداد ساخته شده: تا سال ۲۰۱۰ میلادی سه فروند و تا ۲۰۱۶ میلادی دو فروند دیگر نیز کامل شده است.

۳. قیمت: در حدود ۴۰ میلیون دلار.

۴. کشورهای سفارش دهنده: هندوستان، مصر و عراق.

۵. وزن بدون بارگیری: ۱۱ تُن.

۶. وزن با بارگیری: ۱۷.۵ تُن

۷. وزن برخاستن: ۲۹.۷ تُن

۸. پیشران: دو موتور کلیموف RD-33MK

۹. نیروی تراست هر موتور: 53 KN

۱۰. نیروی تراست با پس‌سوز: 88.3 KN

۱۱. حداکثر سرعت: در خشکی ۲.۲ ماخ و بر روی آب ۱.۱۷ ماخ.

۱۲. برد عملیاتی: ۲۰۰۰ کیلومتر.

۱۳. شعاع عملیاتی: ۱۰۰۰ کیلومتر (با اضافه نمودن سه مخزن خارجی ۳۱۰۰ کیلومتر و با سوخت‌گیری هوایی ۶۰۰۰ کیلومتر).

۱۴. سقف پرواز: ۶۲۳۴۰ پا

۱۵. سرعت اوج گیری: ۳۳۰ متر بر ثانیه.

۱۶. حداکثر میزان تحمل جاذبه: g۱۰+

مهمات:

  • توپ ۳۰ میلی­متری Gsh30-1 خودکار با 150 گلوله
  • ۹ مقر سلاح برای راکت‌های نوع S8، S13، S25-L (هدایت لیزری)، S25-O با کلاهک ترکش و فیوز رادیوییِ S24
  • موشک‌های هوا به هوا R73 و R77، موشک‌های هوا به سطح Kh-25 MAE، Kh-29L/TE، Kh-38ME، Kh-36Mموشک‌های ضد رادار Kh-31PD (چهار تیر)، موشک‌های ضد شناور Kh-31AD (چهار تیر)
  • بمب هوایی: KAB-500KR هدایت تلویزیونی، KAB-500L هدایت لیزری، KAB 500S-L هدایت گلوناس (سامانه رهیاب ماهواره‌ای روسیه‌).
  • سامانه ناوبری:
  • رادار تجسس آرایه‌ای فعال الکترونیکی Z huk-AE
  • سامانه هدف‌گیری الکترواپتیک OLS-UEM
  • سامانه هدف‌گیری الکترواپتیک OLS-K
مشخصات میگ 35 جنگنده چند منظوره

تحلیل نهایی مشخصات میگ 35

بررسی صنایع غربی ضمن تأیید ارتقاء هواپیمای شکاری رهگیر میگ ۲۹ و نام‌گذاری هواپیمای مذکور تحت عنوان میگ ۳۵، بیان داشته­‌اند که شبهاتی در خصوص دقت رادار و سامانه‌های رهیاب آن به جهت فناوری موجود روسیه وجود دارد که این امر توسط صنعت کشور سازنده به­‌صورت تلویحی مورد بحث قرار گرفته است. خریداران هواپیمای میگ ۳۵ به­‌دلیل کاهش هزینه خریداری، رادار AESA را از لیست خود خارج نموده‌اند.

زمان به­‌ خدمت­‌گیری هواپیمای فوق در نیروی هوایی کشور روسیه سال ۲۰۲۰ میلادی تعیین شده که فرصت ارزیابی آن را، برای کارشناسان محیا می‌سازد. تغییر نام هواپیمای ارتقاء یافته معمولاً عرف نیست لیکن در غرب نیز به­ صورت موردی نوع ارتقاء یافته هواپیمای جنگنده بمب­‌افکن و شکاری رهگیر اف ۵، پس از ارتقاء، اف۲۰ نامگذاری گردید، بنابراین هواپیمای میگ ۳۵ نوع ارتقاء یافته و یا نوسازی شده هواپیمای شکاری رهگیر میگ ۲۹ به­‌حساب می‌آید و مشخصات پایه آن نیز شبیه میگ ۲۹ است.

هواپیمای میگ ۳۵ رادار گریز نبوده که در مباحث جنگ‌های هوایی یک ضعف به حساب می‌آید و به همین دلیل فاقد نوآوری چشمگیری می­باشد، ولی از نظر قیمت بسیار مناسب است.

با توجه به مأموریت‌های محوله در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هواپیمای میگ ۳۵ به تنهایی قادر به اتمام کلیه عملیات­های محوله به­‌صورت همزمان نخواهد بود و بایستی برای کاربری هرچه بهتر روی یک نقش برای آن تمرکز نمود که با توجه به منشاء طراحی آن یعنی هواپیمای میگ ۲۹ باز هم بهترین نقش برای در قدرت هوایی کشور ایران، رهگیری هوایی می­‌باشد.

اینفوگرافی از مشخصات میگ 35

نظر کارشناسان نظامی ما درباره میگ 35

با تمام اوصاف که کارشناسان نظامی کشورمان، هواپیمای جنگنده سوخوی ۳۰ را در مقایسه با هواپیمای شکاری رهگیر میگ ۳۵ ارجح می‌دانند، لیکن این سؤال مطرح است که تعداد ساخته­ شده این هواپیما بیانگر دو مطلب می‌باشد که اولی کند بودن خط تولید صنعت سازنده و شرکت هواپیماسازی میگویان است و دیگری عدم تمایل کشورها برای خرید آن در مقایسه با موارد مشابه غربی و شرقی این هواپیما و قیاس نقاط ضعف و قوت آن­ها با یکدیگر است و سؤال نهایی امکان ارتقاء هواپیماهای میگ ۲۹ موجود در کشورمان با تجهیزات هواپیمای میگ ۳۵، به­ عنوان بالا بردن آرایش فنی است که امری مقرون به صرفه بوده و از اتلاف منابع مالی در کشور جلوگیری خواهد نمود.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه