قرص نیزوپرد چیست ؟

نیزوپزد قرصی است که از کورتیزول مشتق شده است و برای درمان التهاب ها و دستگاه ایمنی بدن مورد استفاده قرار می گیرد از این قرص برای درمان برخی سرطانها و بیماری های مختلفی مثل آسم, مشکلات پوستی, حساسیت شدید و استفاده می شود.

 

موارد مصرف 

نیزوپرد دارای خواص ضدالتهابی و اثر سرکوب دستگاه ایمنی بدن را دارد. نیزوپرد کمک می کند تا تورم، قرمزی، خارش، و واکنش های حساسیتی کاهش یابند. همچنین در درمان بیماری های گوناگونی مانند نفروتیک٬ آسم، آرتریت، مشکلات پوستی، حساسیت شدید، و برخی سرطان ها کاربرد دارد.

 

مکانیسم اثر 

نیزوپرد با پیوند غیر قابل برگشت به گیرنده های گلوکوکورتیکوئید نوع آلفا و بتا عمل می کند. گیرنده های گلوکوکورتیکوئید نوع آلفا و بتا تقریباً در سراسر بافت های بدن وجود دارند.

 

نحوه مصرف قرص نیزوپرد

این دارو را همراه با غذا یا شیر مصرف کنید تا از ناراحتی های شکمی پیشگیری کنید و بر اساس دستور پزشک مصرف شود. قرص را همراه با یک لیوان کامل آب میل نمایید مگر اینکه دکترتان طوری دیگر تجویز کرده باشد.

اگر تجویز شده است روزی یکبار مصرف کنید آن را صبح قبل از ساعت ۹ میل کنید. این دارو را دقیقا طبق دستور پزشک استفاده کنید. از برنامه دارویی خود با دقت پیروی نمایید.

دوز مصرفی و طول مدت درمان به شرایط پزشکی شما و واکنش به درمان بستگی دارد. استفاده از این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. وقتی دارو به طور ناگهانی قطع گردد برخی از شرایط ممکن است بدتر شوند. شما ممکن است علایمی مثل ضعف، لاغر شدن، حالت تهوع، دردماهیچه، سردرد، خستگی و سرگیجه شدن را تجربه کنید.

برای پیشگیری از این علایم در مواقع قطع دارو پزشک شما ممکن است دوز مصرفی آن را به تدریج کاهش دهد. به محض مواجه شدن با علایم جدید یا بدتر شدن شرایط با پزشک تماس بگیرید.

اگر بر اساس برنامه روزانه از این قرص استفاده می کنید و یک دوز مصرفی ان را فراموش کردید به محض اینکه یادتان آمد ان را مصرف کنید اما اگر به زمان بعدی مصرف نزدیک شدید بهتر است از دوز فراموش شده چشم پوشی کنید و بر اساس برنامه روزانه تان از آن استفاده کنید.

اگر از داروی نیزوپرد برای مدتی استفاده می کنید بهتر است آزمون های پزشکی (مثل گلوکز خون، ارزیابی قد و وزن، ظرفیت استخوان ها،فشار خون و غیره) را به طور دوره ای بررسی کنید تا بهبود بیماری و عوارض جانبی آن را کنترل کنید.

موارد مصرف و عوارض قرص نیزوپرد

عوارض قرص نیزوپرد

حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، سوزش معده، اختلال در خواب، افزایش تعریق و یا اکنه ممکن است اتفاق بیفتد. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد با پزشک خود تماس بگیرید.

بخاطر داشته باشید که پزشک قرص نیزوپرد را به این دلیل برای شما تجویز کرده است که فواید آن بیش از عوارض آن می باشد.

بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جدی را تجربه نکرده اند. به محض اینکه متوجه عوارض جدی و نامحتمل شدید پزشک خود را در جریان قرار دهید.

عوارضی از جمله: درد یا گرفتگی ماهیچه، ضربان قلب نامنظم، ضعف، ورم کردن دست، پا و مچ پا، چاق شدن غیر معمول، علایم عفونت (تب یا گلودرد)، مشکلات بینایی (تاری دید)، استفراغ که مثل دانه های قهوه به نظر می رسد، مدفوع خونی، درد ناحیه شکم، تغییرات رفتاری، التیام کند زخم ها، نازک شدن پوست، درد استخوان، تغییرات دوره قاعدگی، صورت پف کرده، تشنج و خونریزی آسان. نیزوپرد در موارد نادر سطح قند خون بدن را افزایش می دهد که باعث تشدید دیابت می گردد.

 

موارد منع مصرف نیزوپرد

این دارو برای مبتلایان به عفونت های قارچی و برای کسانی که به آن حساسیت دارند، ممنوع است. مصرف دوزهای بالای این دارو طی دوره شیردهی توصیه نمی شود.برای بیمارانی که اخیرا دچار سکته قلبی MI شده اند، همچنین برای خانم های باردار با احتیاط فراوان تجویز شود.

در موارد زخم های گوارشی، بیماری کلیوی، هیپرتانسیون، پوکی استخوان، دیابت شیرین، هیپوتیرئیدی، سیروز، دیورتیکولیت، کولیت اولسراتیو، آناستوموز روده ای جدید، اختلالات ترومبوآمبولیک، تشنج، میاستنی گراو، نارسایی قلبی، سل، هرپس سیمپلکس چشم، بی ثباتی احساسی و اختلالات سایکوتیک با احتیاط تجویز شود.

 

مصرف قرص نیزوپرد در دوران حاملگی

مطالعات کافی درباره مصرف داروی این گروه در حیوانات خطری را برای جنین نشان نداده است.. ولی مطالعات کافی در زنان حامله وجود ندارد. یا اینکه مطالعات در حیوانات بیانگر ایجاد عارضه جانبی در جنین بوده است.

ولی مطالعات کافی در زنان حامله خطری را برای جنین در سه ماهه اول حاملگی نشان نداده است. وشواهدی از خطر در مورد مصرف دارو در بقیه دوران حاملگی وجود ندارد