قرص ضد حساسیت فصلی (معرفی انواع قرص حساسیت فصلی)

برای رفع آلرژی و خارش می‌توان وهمچنین آلرژی خسته کننده بینی با نظر پزشک بایست از انواع قرص ضد آلرژی استفاده کرد. با معرفی قرص ضد حساسیت فصلی می توانیم در این مطلب به شما عزیزان و ( معرفی انواع قرص حساسیت فصلی ) کمکی کرده باشیم. با مطلب زیر با ما همراه باشید.

قرص ضد حساسیت فصلی

(معرفی انواع قرص حساسیت فصلی)

اگر دچار حساسیت شده باشید حتما می‌توانید تصور کنید که علایم آن تا چه اندازه می‌تواند کلافه‌کننده باشد. استفاده از داروهای آنتی‌ هیستامین یا همان ضد حساسیت‌ ها می‌توانند تا حد زیادی به کاهش علایم آلرژی کمک کنند.

چنانچه شما هم از آن دسته افرادی هستید که با تغییر فصول دچار حساسیت می‌شوید بهتر است تا انتها با گهر همراه شوید.

 

۱. قرص ایروکاست

قرص ایروکاست (Airokast) برای درمان آسم و حساسیت‌ های فصلی تجویز می‌شود. این دارو با کاهش تورم در دستگاه تنفسی، تنفس را آسان‌ تر می‌سازد. سردرد، سرگیجه و تهوع از عوارض قرص ایروکاست می‌باشد.

ایروکاست از تنگی قفسه سینه، خس خس سینه و تنگی نفس پیشگیری می‌کند. این دارو با کاهش تورم در دستگاه تنفسی تنفس را آسان‌تر می‌سازد. ایروکاست به صورت قرص‌ های جویدنی ۵ میلی‌گرم و ۱۰ میلی‌گرم در دسترس می‌باشد.

به طور معمول به منظور درمان آسم و حساسیت فصلی در بزرگسالان مقدار 10 میلی‌گرم از دارو به صورت خوراکی یک بار در روز و در هنگام غروب مصرف می‌شود.

 

قرص حساسیت فصلی

عوارض: عوارض قرص ایروکاست شامل سردرد، سرگیجه، خستگی، ضعف، درد دندان، سوء هاضمه، علائم آنفلوآنزا،اسهال، تهوع، گوش درد، برونشیت، تشنگی، عطسه، کهیر، گرفتگی عضلانی، سرفه و راش جلدی، عفونت دستگاه تنفسی و یا عفونت گوش می باشد.

۲. قرص زادیتن

قرص زادیتن (zaditen) نوعی قرص ضد حساسیت و از خانواده آنتی‌ هیستامین‌ هاست که برای پیشگیری از آسم، خارش، آلرژی، کهیر و… تجویز می‌شود. سرگیجه، تهوع، خواب‌ آلودگی و خشکی دهان برخی از عوارض مصرف قرص زادیتن می‌باشد. به طور معمول این دارو دو بار در روز (یک یا دو عدد قرص) و برای چند هفته تجویز می‌شود.

 

۳. قرص آستمیزول 

قرص آستمیزول (Astemizole) از خانواده آنتی‌ هیستامین‌ هاست که به منظور درمان حساسیت‌ ها، کهیر و آلرژی استفاده می‌شود. سرگیجه، سردرد و یرقان برخی از عوارض مصرف این دارو هستند.  این دارو به سرعت از طریق دستگاه گوارش جذب می‌شود. آستمیزول در بسیاری از کشورها به دلیل عوارض جانبی نسبتا خطرناکی که دارد حذف شده است.

 

۴. قرص لوراتادین

قرص لوراتادین (Loratadin) یک قرص ضد حساسیت و ضد آلرژی است که به راحتى از طریق لوله‌هاى گوارش جذب خون مى‌شود. سردرد و سرگیجه از عوارض لوراتادین است. لوراتادین در درمان بیماران دچار کهیر مزمن ناشناخته نیز استفاده می‌شود. به طور معمول مقدار مصرف قرص لوراتادین در بزرگسالان و کودکان بزرگتر از 6 سال 10 میلی‌گرم به صورت روزانه می‌باشد.

نکته: کسانى که از بيمارى کبدى رنج مى‌برند احتمال دارد در مصرف اين دارو دچار مشکل شوند چرا که متابوليسم اين دارو کبدى است و بيماران کبدى دچار عوارض نامطلوب از جمله خواب‌ آلودگى‌هاى شديدى مى‌شوند که در اين خصوص بايد با پزشک‌شان مشورت کنند.

 

قرص ضد آلرژی فصل

 

۵. قرص کتوتیفن

قرص کتوتیفن (Ketotifen) از خانواده آنتی‌ هیستامین‌ هاست که برای درمان حساسیت، سرما خوردگی، رینیت، آلرژی، کهیر و همچنین پیشگیری از آسم تجویز می‌شود. سرگیجه و ضعف برخی از عوارض مصرف این دارو است. مصرف این دارو در کودکان باعث بهبود خواب می‌شود.

 

 

۶. قرص ترفنادین

قرص ترفنادین (Terfenadine) نوعی دیگر از قرص ضد حساسیت و از خانواده آنتی‌ هیستامین‌ هاست که برای درمان و پیشگیری از آلرژی‌ها که علائم آن شامل آبریزش بینی، عطسه، کهیر و خارش، قرمزی و آبریزش از چشم‌هاست به کار می‌رود. آریتمی قلبی از عوارض این دارو است. از آنجاییکه اثرات تسکینی و ضد موسکارینی این دارو بسیار کم‌ است امروزه از این دارو کمتر استفاده می‌شود.

عوارض: عوارض قرص ترفنادین شامل آریتمی قلبی، خستگی، سرگیجه، سردرد، تهوع، خشکی دهان، بی‌قراری، بی‌خوابی و فشار خون بالا می‌باشد.

 

۷. قرص هیدروکسی زین

قرص هیدروکسی زین (Hydroxyzine) برای درمان خارش و آلرژی مصرف می‌شود. خشکی دهان، گیجی و خواب آلودگی از عوارض قرص هیدروکسی زین می‌باشد. این دارو به دلیل داشتن خاصیت ضد حساسیت اثر آرام‌ بخش و خواب‌ آور دارد. توجه داشته باشید که كودكان نسبت به عوارض دارو حساس‌تر از بالغین هستند و عوارض جانبی بیشتری را در این رده سنی می‌توان مشاهده كرد.

عوارض: عوارض قرص هیدروکسی زین شامل انرژی زیاد، خشکی دهان، گیجی، فعالیت غیر ارادی حرکتی، گیجی، خواب آلودگی شدید، کاهش فشار خون، حملات تشنج و لرزش می‌باشد.

 

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه