قرص سل سپت + موارد مصرف و عوارض قرص cellcept

تاريخ : 19 مرداد

یکی از داروهای مهار کننده سیستم ایمنی بدن با قرص سل سپت  و این دارو زمانی استفاده میشود که سیستم ایمنی ممکن است در روند درمان مزاحمت ایجاد کند، همچنین با موارد مصرف و عوارض قرص cellcept آشنا شوید…

قرص سل سپت 

قرص سل سپت + موارد مصرف و عوارض  قرص cellcept, پورتال خبری فرهنگی گهر

موارد مصرف و عوارض قرص cellcept

 

داروی سل سپت – یا سلسپت – CELLCEPT  جزو داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی است .

قرص سل سپت – قرص CellCept

توضیحات

مافتیل مایکوفنولات توانایی بدن را برای محافظت در برابر بیماری و عفونت، کاهش می دهد و همچنین ممکن است خطر ابتلا به تومور غدد لنفاوی ( لنفوم و دیگر انواع سرطان ) به ویژه سرطان پوست افزایش می دهد بنابر این، این دارو باید تنها تحت نظارت نزدیک پزشکی داده شده است.

علائم و نکات مهم : 

اگر شما علائم عفونت مانند گلو درد مداوم و یا تب یا نشانه های دیگر مانند کاهش وزن، تعریق شبانه، بزرگ شدن غدد لنفاوی، یا تغییرات پوست داشتید بلافاصله دکتر خود را با خبر کنید.

زنان در سن باروری باید در هنگام استفاده از مایکوفنولات از روش های قابل اعتماد کنترل بارداری استفاده کنید زیرا ممکن است به کودک در رحم مادر آسیب برساند.

داروی Cellcept برای پیشگیری از رد عضو در بیماران دریافت کننده پیوند کلیه آلوژنیک، قلبی یا کبدی استفاده می شود Cellcept باید به طور همزمان با سیکلوسپورین و کورتیکواستروئیدها استفاده می شود .

Cellcept داخل وریدی به صورت دوز جایگزین برای کپسول، قرص و سوسپانسیون خوراکی Cellcept است Cellcept داخل وریدی باید در عرض ۲۴ ساعت پس از پیوند داده شود Cellcept داخل وریدی می تواند تا  ۱۴ روز تجویز شود بیماران باید داروی خوراکی Cellcept را به زودی به محض تحمل شروع کند.

عوارض قرص سل سپت

اسهال، درد معده، تهوع، استفراغ، از دست دادن وزن.

ضعف در یک طرف بدن، از دست دادن کنترل عضلات.

سردرگمی، مشکلات فکر، از دست دادن علاقه به چیزهایی که به طور معمول شما به آنها علاقه دارید.

تب، عرق شبانه، خستگی، زخم های دردناک دهان، علائم آنفولانزا.

آبریزش یا گرفتگی بینی، سرفه، گلودرد، درد گوش، سردرد.

پوست رنگ پریده، احساس و یا تنگی نفس، بروز کبودی و خونریزی (خونریزی بینی، خونریزی لثه)، سرگیجه.

مدفوع خونی یا قیری، سرفه خونی یا استفراغی که به رنگ قهوه به نظر می رسد.

درد و سوزش هنگام ادرار.

تورم، گرمی، قرمزی و یا زخم پوست با تراوش به اطراف.

عوارض جانبی عادی قرص Cellcept ممکن است شامل:

تهوع، استفراغ، اسهال.
تورم در مچ پا
فشار خون بالا ( سردرد شدید، تاری دید، وزوز در گوش، اضطراب، تنگی نفس ).

طبقه بندی عوارض بر اساس شدت

یبوست، تهوع، سردرد، اسهال، استفراغ، ناراحتی معده، از دست دادن اشتها، گاز، لرزش، و یا مشکلات خواب ممکن است رخ دهد.

  • اگر هر یک از این اثرات باقی بماند و یا بدتر شود با دکتر خود در میان بگذارید این دکتر شما است که تجویز این دارو مورد قضاوت قرار می دهد که آیا نفع شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از مردم در استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارد.

این دارو سیستم ایمنی بدن شما تضعیف  می کند و احتمال توسعه عفونت بیشتر است که ممکن است جدی باشد.

  • اگر شما دچار هر یک از علائم زیر از عفونت: گلو درد مداوم / تب، عرق شبانه، علائم شبیه سرماخوردگی، دفع ادرار دردناک، تغییرات بینایی، درد یا زخم احساس گرم دردناک بودن و قرمزی بر روی پوست داشتید فوراً به دکتر خود اطلاع دهید این دارو ریسک عفونت های مغزی مهلک را افزایش می دهد و منجر به مرگ مغزی (PML – leukoencephalopathy فوکال پیشرونده) می شود
  • اگر شما هر یک از این علائم ( درست و اجرای، تغییر ناگهانی در تفکر خود را ( مانند گیجی، اشکال در تمرکز)، اختلال در حرکت عضلات، تشنج، مشکل در صحبت کردن داشتید به دکتر خود اطلاع دهید
  • اگر شما خستگی غیر معمول، ضربان قلب سریع یا نامنظم بودن ، ضعف عضلانی، خونریزی یا کبودی، تورم پا یا مچ پا، تغییرات ذهنی یا خلق و خوی، ضعف در یک طرف بدن، تغییر غیرعادی در میزان ادرار داشتید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید
  • اگر هر کدام از این عوارض جانبی نادر اما بسیار جدی مانند( درد قفسه سینه، معده یا درد شکم، مدفوع سیاه و سفید یا قیری، استفراغ است که به نظر قهوه ای می رسد ، تنگی نفس ) توجه فوری پزشکی نیاز است
  • واکنش بسیار جدی آلرژیک به این دارو بعید است اما اگر رخ دهد باید به دنبال توجه پزشکی فوری باشید. علائم واکنش شدید آلرژیک ممکن است شامل: ( راش، خارش یا تورم ( به خصوص صورت، زبان یا گلو )، سرگیجه شدید ) باشد.

تداخل های دارویی قرص cellcept

  • آنتی بیوتیک هایی مانند سیپروفلوکساسین، مترونیدازول، norfloxacin، ریفامپین.
  • یک داروی سولفا ( Bactrim، Cotrim، Septra و دیگران ).
  • آنتی اسیدها حاوی آلومینیوم و یا منیزیم، لانزوپرازول  ( Prevacid )، پنتوپرازول ( Protonix ).
  • آزاتیوپرین.
  • ضد ویروسی  آسیکلوویر، ganciclovir، valacyclovir.
  • داروهایی مانند ( محصولات آلومینیوم، لانتانیم، sevelamer، کلستیرامین، colestipol، واکسن های زنده، ریفامپین،
  • و داروهای دیگر که سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهند مانند natalizumab،  rituximab  ) این دارو می تواند اثر هورمونی قرص، چسب پوستی یا حلقه کنترل بارداری را کاهش داده و می تواند منجر به بارداری شود.

مراقبت های پرستاری پس از مصرف قرص سل سپت

قبل از مصرف mofetil مایکوفنولات، اگر شما به آن حساسیت دارید به دکتر خود بگویید. هر گونه آلرژی به مواد تشکیل دهنده فعال می تواند سبب واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود شامل ( هر نوع از سرطان، بیماری های کلیوی، بیماری های کبد ( هپاتیت B، هپاتیت  C)، عفونت های گذشته و حال مانند ( تبخال، زونا )، معده یا مشکلات روده مانند ( زخم )، اختلال نادر ژنتیکی (Lesch -Nyhan یا سندرم Kelley-Seegmiller ) با دکتر یا داروساز در میان بگذارید.

از تماس با مردمی که به تازگی واکسن زنده شامل سرخک، اوریون، سرخجه (MMR)، فلج اطفال، روتاویروس، حصبه، تب زرد، آبله مرغان،  زونا و واکسن آنفولانزا اجتناب کنید.

از مصرف آنتی اسید به همراه Cellcept اجتناب کنید. اگر شما sevelamer می خورید حداقل ۲ ساعت بعد از خوردن Cellcept بخورید.

از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و یا برنزه تخت اجتناب کنید.

Cellcept می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. لباس های محافظ و از کرم های ضد آفتاب با ( SPF 30 یا بالاتر ) هنگامی خارج شدن از منزل استفاده کنید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي