قرص زیپمت + عوارض و موارد مصرف قرص زیپمت

تمام کسانی که از بیماری دیابت رنج می برند با بیشتر قرص های کنترل دیابت آشنا هستند. قرص زیپمت + عوارض و موارد مصرف قرص زیپمت یکی از قرص هایی است که در دسته داروهای کنترل دیابت مورد استفاده قرار میگیرد. اما بهتره قبل از مصرف خودسرانه با اطلاعات دارویی قرص زیپمنت آشنا شوید.

قرص زیپمت + عوارض و موارد مصرف قرص زیپمت

زیپمت (سیتاگلیپتین + متفورمین)

زیپمت یک داروی ترکیبی است که شامل داروهای سیتاگلیپتین و متفورمین است.
زیپمت می‌تواند همراه با رژیم غذایی و ورزش برای کاهش قند خون در بزرگ‌سالان مبتلابه دیابت نوع 2 استفاده شود.

طبقه دارویی: داروی خوراکی ترکیبی کاهنده قند خون

شکل دارو: قرص روکش‌دار(Film-Coated Tablets)

ترکیب داروی زیپمت ۵۰/۵۰۰: هر قرص محتوی 50 میلی‌گرم سیتاگلیپتین به‌صورت سیتاگلیپتین فسفات منو هیدرات و 500 میلی‌گرم متفورمین به‌صورت متفورمین هیدروکلراید است.

ترکیب داروی زیپمت ۵۰/۱۰۰۰: هر قرص محتوی 50 میلی‌گرم سیتاگلیپتین به‌صورت سیتاگلیپتین فسفات منو هیدرات و 1000 میلی‌گرم متفورمین به‌صورت متفورمین هیدروکلراید است.

مکانیسم عمل: سیتاگلیپتین موجود در این دارو از طریق مهار آنزیم دی پپتیدیل پپتیداز 4 و متفورمین موجود در آن از طریق کاهش مقاومت به انسولین باعث کاهش قند خون می‌شوند. در ضمن هر دو ترکیب با کاهش تولید گلوکز درکبد به کنترل قند خون کمک می‌کنند.

 داروی زیپمت را چگونه مصرف کنیم؟

  • زیپمت برای افراد مبتلابه دیابت نوع 1 مناسب نیست.
  • زیپمت برای افراد مبتلابه کتواسیدوز دیابتی مناسب نیست (کتواسیدوز دیابتی شرایطی است که کتون در خون یا ادرار افزایش می‌یابد)
  • اگر سابقه پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) را درگذشته داشته‌اید و هنوز نمی‌دانید که در صورت استفاده از زیپمت احتمال بروز پانکراتیت وجود دارد یا نه، این دارو را مصرف نکنید.
  • هنوز اطلاعاتی در مورد ایمنی و تأثیر داروی زیپمت در بیماران زیر 18 سال وجود ندارد.

عوارض جانبی داروی زیپمنت

واکنش‌های حساسیت شدید: اگر هر علائمی از واکنش آلرژیک جدی دارید، از مصرف زیپمت خودداری کرده و پزشک خود را مطلع سازید. پزشک شما ممکن است داروهایی را برای کنترل واکنش‌های آلرژیک و داروهای دیگری برای دیابت شما تجویز کند.

درد مفاصل: در بعضی از افرادی که داروهای مهارکننده DPP-4 مصرف می‌کنند، درد مفصلی ایجاد می‌شود که می‌تواند شدید باشد. در صورت درد شدید مفصلی با پزشک خود مشورت کنید.

واکنش پوستی: در برخی از افرادی که زیپمت را مصرف می‌کنند ممکن است ضایعات پوستی مثلاً ضایعات تاولی دیده شود. (اگر با مشکلات پوستی مواجه شدید بلافاصله به پزشك خود اطلاع دهيد. در این صورت پزشکتان ممکن است به شما بگوید که زیپمت را مصرف نکنید.)

کاهش قند خون (هیپوگلیسمی): اگر زیپمت را با داروی دیگری که می‌تواند باعث کاهش سطح قند خون شود (مانند سولفونیل اوره یا انسولین) مصرف کنید، خطر کاهش قند خون شما بالاتر می‌رود. درحالی‌که از زیپمت استفاده می‌کنید شاید نیاز باشد داروهای سولفونیل اوره یا انسولین خود را بر اساس نظر پزشک کاهش دهید.

علائم و نشانه‌های قند خون پایین :
درد – کج‌خلقی – سرگیجه – تعریق – ضعف – خواب‌آلودگی – گرسنگی – گیجی – عصبی شدن – افزایش ضربان قلب

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه