قرص جوشان آوی استیل 600

استیل سیستئین با نام تجاری اُسلیت که بصورت قرص جوشان نیز در داروخانه ها عرضه میشود از جمله داروهایی که در درمان بیماری های تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد. مطلب زیر توضیح کاملی از قرص جوشان آوی استیل 600 می باشد.

قرص جوشان آوی استیل 600

قرص جوشان آوی استیل 600 برای چیست؟

قرص آوی استیل  یک خلط‌ آور است که باعث بهبود وضعیت تنفسی می‌شود. قرص جوشان آوی استیل 600 به واسطه ترکیباتی که دارد؛ موجب پاکسازی ریه شده و سرفه را بهبود می‌بخشد. از قرص استیل سیستئین 600 به صورت استنشاقی نیز در حین جراحی یا بیهوشی و برای آماده‌ سازی گلو یا ریه برای آزمایش پزشکی هم استفاده می‌شود. دیگر موارد استفاده از این دارو شامل مسمومیت با استامینوفن، درمان اعتیاد به برخی مواد مخدر، اختلال دو قطبی، اوتیسم و همچنین پیشگیری از نوعی نارسایی حاد کلیه می‌شود. استیل سیستئین ( قرص ای سی سی _ acc ) خلط آور است و به اشکال دارویی قرص و قرص جوشان مصرف می‌شود. این دارو به صورت پودر، آمپول، قرص و قرص جوشان ۶۰۰ میلی­‌گرم عرضه می­‌گردد. قرص جوشان استیل سیستئین 600 حاوی لاکتوز است بنابراین کسانی که بیماری عدم تحمل لاکتوز دارند باید قبل مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

جذب قرص جوشان آوی استیل 600 از دستگاه گوارش، پس از مصرف خوراکی سریع و کامل می باشد. حداکثر غلظت پلاسمایی آن طی یک تا دو ساعت حاصل می شود. فراهمی زیستی دارو 4 تا 10 درصد و نیمه عمر آن حدود 6 ساعت است. فرآیند متابولیسم آن کبدی است. قرص استیل سیستئین در دیواره روده کوچک و در عبور اول کبدی استیل زدایی می شود. حدود 30 درصد دوز مصرف شده دارو توسط کلیه ها دفع می شود.

موارد مصرف قرص جوشان استیل سیستئین 600

این قرص در درمان مسمومیت با استامینوفن با احیای گلوتاتیون (گلوتاتیون متابولیت سمی استامینوفن به نام NAPQI را خنثی می‌کند) موجب کاهش آسیب کبدی استامینوفن و خنثی شدن آن می‌گردد.

رده بارداری داروی استیل سیستئین B می باشد و در صورت مصرف زیر نظر پزشک و با دوز مشخص خطری جنین را تهدید نمی کند. ترشح این دارو در شیر انسان هنوز مشخص نیست و ایمنی مصرف در دوره شیردهی اثبات نشده است. بنابراین بهتر است مصرف این دارو در دوران شیردهی با احتیاط صورت گیرد.
با توجه به اینکه هنوز اطلاعات کافی در مورد مصرف این دارو در این دوران وجود ندارد بنابراین مصرف آن در این دوران توصیه نمی گردد مگر به صلاحدید پزشک معالج و در صورتی که منافع مصرف بر مضار آن غلبه کند.

قرص جوشان آوی استیل معمولا دارای مقادیری سدیم هستند که کسانی که منع مصرف یا محدودیت در مصرف نمک دارند باید در مصرف آن احتیاط بکنند.

نحوه مصرف قرص جوشان آوی استیل 

تعداد دفعات استفاده از قرص استیل سیستئین باید توسط پزشک تعیین گردد. به طور معمول روزانه یک عدد قرص جوشان ۶۰۰ میلی‌گرم در یک لیوان آب و یا تا ۳ عدد قرص ۲۰۰ میلی‌گرم مصرف می‌شود. برای استفاده، قرص جوشان آوی استیل 600 را داخل آب سرد حل کرده و بعد از حل شدن کامل میل کنید. هیچ داروی دیگری به این محلول، نباید اضافه نشود. براساس نظر پزشک و شدت بیماری تعیین می گردد اما طبق توصیه کارخانه سازنده آن نوجوانان بالاتر از 14 سال سن و بزرگسالان : نصف قرص جوشان 2 بار در روز یا یک قرص یک بار در روز فقط با دستور پزشک.

عوارض مصرف 

عوارض این دارو خیلی شایع نیست ولی می توان به واکنش‌های حساسیتی،انقباض برونش و کاهش spo2 ،ادم صورت،بثورات جلدی اشاره نمود.
عوارض غیرشایع: استوماتیت، سردرد، وزوز گوش
عوارض نادر: خونریزی
عوارض بسیار نادر: واکنش های افزایش حساسیت مانند خارش، کهیر، بثورات جلدی، تنگی نفس بخصوص در بیماران مبتلا به آسم – اسپاسم مجاری تنفسی

مصرف طولانی مدت مداوم قرص جوشان آوی استیل 600 منجر به آسیب ریه می‌شود.

تداخلات دارویی قرص جوشان آوی استیل

مصرف همزمان قرص آوی استیل با داروهای ضد سرفه باعث عدم دفع یا دفع جزئی خلط و ترشحات می گردد.
مصرف همزمان استیل سیستئین 600 با تتراسیکلین باعث کاهش اثر تتراسیکلین می گردد بنابراین فاصله مصرف دو ساعتی بین این دو دارو باید رعایت گردد.
تجویز همزمان استیل سیستئین با نیتروگلیسیرین ممکن است باعث افزایش اثر گشادکنندگی عروق و رقیق کنندگی خون ناشی از نیتروگلیسیرین شود.

حساسیت های قرص جوشان آوی استیل 

در صورت حساسیت به قرص جوشان آوی استیل 600، از این دارو استفاده نکنید.
اگر مبتلا به بیماری آسم هستید و یا توانایی سرفه ندارید، قبل از مصرف قرص جوشان استیل سیستئین 600 با پزشک در این رابطه صحبت کنید.
در صورت وجود زخم معده، قرص جوشان آوی استیل 600 را با احتیاط مصرف کنید.
بهتر است از این دارو در دوران بارداری تنها در صورت لزوم و با نظر پزشک استفاده شود.
اگر در دوران شیردهی هستید، قبل از مصرف قرص جوشان آوی استیل 600 با پزشک مشورت کنید.
در صورتی که استفاده از یک دوز از دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری، داروی خود را مصرف کنید. اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دارویی خود بازگردید.
در صورتی که سابقه هر نوع حساسیت دارویی را دارید و همچنین در صورت داشتن حساسیت به هر ماده دیگری مانند غذاها، مواد نگهدارنده یا رنگ‌ها، به پزشک خود اطلاع دهید.
فهرست تمامی داروهایی را که در حال استفاده از آن هستید (چه گیاهی و چه پزشکی)، در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها میزان اثربخشی داروهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهند.
دارو را تنها مطابق با دستورالعمل پزشک، مصرف کنید.
چنانچه با مصرف قرص جوشان آوی استیل 600 دچار تنفس سخت، تورم چهره، لب‌ها، زبان یا گلو شدید، مصرف را قطع و به اورژانس مراجعه کنید. این‌ها نشانه‌های حساسیت شما به این داروست.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه