قرص ادویل + مصرف و عوارض قرص ادویل

یک داروی بدون نسخه است که نام تجاری آن  ایبوپروفنمی­باشد را با نام قرص ادویل بشناسید و درباره نحوه مصرف و عوارض قرص ادویل بیشتر آگاهی داشته باشید.

قرص ادویل 

قرص ادویل + مصرف و عوارض قرص ادویل

مصرف و عوارض قرص ادویل

 

ایبوپروفن همچنین به فرم ژنریک در بازار عرضه می­شود و عنصر اصلی برند دیگری به نام موترین است.

 

قرص ادویل: 

ادویل برای درمان طیفی از بیماری­های مزمن رایج مورد استفاده قرار می­گیرد. شما می­توانید از ادویل برای تسکین درد، کاهش التهاب و کاهش دمای بدن خود در صورت بروز تب استفاده کنید.

ادویل عموما در عرض ۱۵ دقیقه شروع به کار می­کند و معمولا ۴ تا ۸ ساعت تاثیر دارد.

کمپانی­های سازنده این دارو می­گویند: ادویل می­تواند به طور موقت برای تسکین دردهای جزئی که ممکن است در شرایط زیر بروز کند؛

مورد استفاده قرار گیرد:

  • سردرد
  • دندان درد
  • درد پشت
  • کرامپ­های قاعدگی
  • سرماخوردگی معمولی
  • دردهای عضلانی
  • درد آرتروز جزئی

به یاد داشته باشید که از ادویل برای تسکین موقت درد استفاده می­شود؛ این بدان معنی است که هیچ درد یا شرایط پزشکی را درمان نمی­کند.

 

قرص ادویل: (ایبوپروفن)۲۰۰،انواع ،عوارض ونحوه مصرف

 

مقدار مصرف 

هنگام مصرف ادویل، شما باید از کمترین دوز موثر برای به حداقل رساندن عوارض جانبی استفاده کنید. پزشکتان به شما در تعیین دوز مناسب کمک خواهد کرد.

بزرگسالان و کودکان ۱۲ ساله و بالاتر می­توانند هر ۴ تا ۶ ساعت یکبار، دو قرص مصرف کنند. شما نباید در طی ۲۴ ساعت بیشتر از ۶ قرص بخورید یا بیشتر از ۱۰ روز از این قرص استفاده کنید؛ مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد.

ادویل بزرگسالان به صورت قرص­های روکش دار ۲۰۰ میلی­گرمی، قرص‌های دارای پوشش لایه نازک با انتشار سریع و کپسول ژله­ای۲۰۰ میلی­گرمی است.

کپسول­های ژله­ای ادویل ترکیبات سریع­الاثر هستند که حاوی ایبوپروفن محلول می­باشند که در مرکز مایع یک کپسول نرم حل شده است.

در حالی که مصرف ادویل به بزرگسالان توصیه می­شود؛ فرم­های ادویل برای کودکان نیز وجود دارد که عبارتند از:

  • قرص­های جویدنی قوی ادویل برای کودکان (Junior Strength Advil Chewables)
  • قرص­های قوی ادویل برای کودکان (Junior Strength Advil Tablets)
  • قطره­ی ادویل برای نوزادان (Infant Advil Drops)
  • سوسپانسیون ادویل برای کودکان (Children’s Advil Suspension)

برای کودکان، دوز توصیه شده­ی ادویل بر اساس وزن آنها است. لیوان­ها یا قاشق­های مخصوص اندازه­گیری و همچنین دستورالعمل­های موجود برای سنجش دوز مخصوص کودکان، در هر بسته از دارو قرار داد شده است.

 

قرص ادویل چگونه عمل می­کند؟

ادویل از طریق چندین مکانیسم بیوشیمیایی عمل می­کند که برخی از آنها در مهار سیکلواکسیژناز (COX)، آنزیمی که به تولید پروستاگلاندین­ها و ترومبوکسان کمک می­کند؛ نقش دارند.

پروستاگلاندین­ها در بروز درد و تب نقش دارند؛ ترومبوکسان در تشکیل لخته­های خون دخیل است و آنزیم سیکلواکسیژناز به حفظ لایه­ی محافظ آستر معده کمک می­کند.

اثرات درمانی ادویل در کاهش درد و تب بر اساس کاهش فعالیت پروستاگلاندین­ها است. عوارض جانبی ادویل مربوط به مهار COX و ترومبوکسان است.

قرص ادویل + مصرف و عوارض قرص ادویل

عوارض جانبی، خطرات و موارد منع مصرف قرص ادویل

ادویل می­تواند عوارض جانبی ایجاد کند؛ اما مهم است بدانیم که عوارض جانبی، خطرات و موارد منع مصرف ادویل همانند سایر برندهای ایبوپروفن است و بسیار مشابه سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی می­باشد.

عوارض جانبی

ادویل و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی باعث ناراحتی معده می­شوند و اگر شما آن را همراه با غذا یا شیر مصرف کنید؛ شانس پیشرفت ناراحتی معده را کاهش می­دهید.

ادویل همچنین می­تواند موجب خونریزی شود که اغلب به صورت خونریزی معده تظاهر می­کند. مهم است که از علائم خونریزی معده آگاهی داشته باشید که عبارتند از: مدفوع تیره، خستگی، سرگیجه و احساس سرماخوردگی.

ادویل همچنین می­تواند موجب کبود شدن، خونریزی طولانی مدت از یک بریدگی، وجود خون در ادرار و خونریزی عروق چشم شود.

ادویل به ندرت باعث ایجاد حساسیت، کهیر، تورم صورت، آسم، راش­های پوستی، تاول یا شوک می­شود.

 

خطرات

ادویل می­تواند خطر حمله­ یا سکته­ قلبی را افزایش دهد. این خطر با دوزهای بالاتر یا مصرف طولانی مدت ادویل افزایش می­یابد. آسپیرین که داروی ضد التهابی غیر استروئیدی دیگری است؛ این خطر را افزایش نمی­دهد؛ در واقع ، اغلب برای کاهش خطر سکته­ی مغزی و حملات قلبی استفاده می­شود.

موارد منع مصرف 

شما نباید قبل و بعد از عمل جراحی بای پس قلب ادویل مصرف کنید. همچنین، زنان باردار نباید در طول سه ماهه­ ی آخر بارداری خود ادویل مصرف کنند؛ مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد.

عوامل متعددی وجود دارد که خطر خونریزی را بعد از مصرف ادویل افزایش می­دهند (بیشتر از خطر متوسط). اگر هر یک از این موارد منع مصرف را دارید؛ ادویل استفاده نکنید مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد:

  • سن بالاتر از ۶۰ سال
  • مصرف عوامل رقیق­کننده­ی خون
  • مصرف سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
  • داشتن سابقه­ی زخم
  • مصرف الکل

خطرات مصرف بیش از یک نوع داروی ضد التهابی غیر استروئیدی

کلامی برای همه

ادویل یکی از رایج­ترین داروهای بدون نسخه­ی مورد استفاده است. ادویل معمولا بسیار بی­خطر است؛ اما خطراتی هم وجود دارد. از دستورالعمل­ها پیروی کنید و بیشتر از دوز توصیه شده دارو مصرف نکنید.

اگر درد یا تب مداوم دارید یا علائمی که با مصرف ادویل بهبود پیدا نمی­کنند؛ حتما به پزشک خود مراجعه کنید؛ زیرا علائم شما نشانه­ای از یک بیماری زمینه­ساز هستند که به ارزیابی پزشکی نیاز دارد.

آیا می­توان دوز پایین آسپیرین را همراه با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مصرف کرد؟

غیر عادی نیست که بشنویم برخی از افراد در حالی که تحت درمان ورم مفاصل خود با داروهای مشابه مانند ادویل (ایبوپروفن) یا Aleve (ناپروکسن) هستند؛ هر روز آسپیرین با دوز پایین مصرف می­کنند تا خطر حمله­ی قلبی را کاهش دهند.

اما آیا این کار بی خطر است؟ و اگر نیست؛ چه داروهای دیگری وجود دارد که فرد می­تواند برای درمان هر دو این شرایط استفاده کند؟

واکنش­های دارویی بالقوه با قرص ادویل

مهم است بدانیم که آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن همگی به کلاس مشابهی از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) تعلق دارند. آنها همگی مکانیسم عمل مشابهی دارند و با کاهش درد، درمان تب و در دوزهای بالاتر با کاهش التهاب عمل می­کنند.

یکی از چیزهایی که تمام این داروها دارند؛ عوارض جانبی آنها است. علائم گوارشی در افرادی که داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مصرف می­کنند؛ شایع هستند؛ این داروها خطر خونریزی و ایجاد زخم­ معده­ی بالقوه جدی را افزایش می­دهند.

ترکیب آسپیرین با سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی حتی در دوز پایین ممکن است خطر زخم معده را افزایش دهد؛ به خصوص در:

  • افراد بالای ۶۵ سال
  • افرادی که داروهای کورتیکواستروئیدی مصرف می­کنند.
  • افرادی که داروهای رقیق کننده­ی خون مانند کومادین (وارفارین) یا پلاویکس (کلوپیدوگرل)مصرف می­کنند.
  • افراد سیگاری
  • افرادی که نوشیدنی­های سنگین مصرف می­کنند.
  • افرادی که خونریزی گوارشی را تجربه می­کنند یا سابقه­ی زخم معده دارند.

این خطر در گروه افرادی است که باید از استفاده­ی ترکیبی این داروها اجتناب کنند.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه