قرص آسمورال + موارد مصرف و عوارض قرص آسمورال

تاريخ : 22 تیر

یکی از داروهایی جهت تسکین علائم آلرژی های فصلی قرص آسمورال می باشد که در مطلب امروز درباره این دارو و اسم های دیگر و موارد مصرف و عوارض قرص آسمورال برای شما توضیح خواهیم داشت…

 

قرص آسمورال 

قرص آسمورال + موارد مصرف و عوارض  قرص آسمورال, پورتال خبری فرهنگی گهر

موارد مصرف و عوارض قرص آسمورال

 

 

 قرص آسمورال  Asthma یا ( مونته لوکاست Montelukast )

مونته لوکاستآسمورال ) یک آنتاگونیست گیرنده لوکوترین است که به عنوان درمان نگه دارنده آسم و جهت تسکین علائم آلرژی های فصلی استفاده می شود. این دارو به صورت خوراکی مصرف می شود .گ

مکانیسم اثر قرص آسمورال

مونته لوکاست جایگزین داروهای ضد التهابی در درمان آسم و برونکو اسپاسم ناشی از ورزش است. مونته لوکاست بر خلاف زفیرلوکاست، CYP2C9 یا CYP3A4 را مهار نمی کند و بنابراین انتظار نمی رود که کلیرانس کبدی داروهایی که توسط این آنزیم ها متابولیزه می شوند را تحت تاثیر قرار دهد.

فارماکوکینتیک

  • جذب: مونته لوکاست بعد از تجویز خوراکی به سرعت جذب می شود و فراهمی زیستی ۶۴ درصد ایجاد می کند. ۳ تا ۴ ساعت پس از مصرف قرص ۱۰ میلی گرم با روکش فیلمی، ​​غلظت پلاسمایی اش به حداکثر می رسد.
  • توزیع: اتصال دارو به پروتئین های پلاسما ۹۹% و حجم توزیع آن ۸ تا ۱۱ لیتر است.
  • متابولیسم: به طور گسترده در دستگاه گوارش و کبد متابولیزه می شود. راه های متابولیزه مختلفی از جمله آسیل گلوکونیزاسیون و اکسیداسیون توسط آنزیم های CYP3A4 و CYP2C9 شناخته شده است.

حذف: نیمه عمر: کودکان ۶-۱۴ سال: ۴/۳ -۲/۴ ساعت و بزرگسالان ۱۹-۴۸ سال: ۷/۲-۵/۵ ساعت است. پاکسازی دارو از بدن ۴۵ میلی لیتر بر دقیقه و راه دفع اصلی مدفوع است (حدود ۸۶%) نیمه عمر: کودکان ۶-۱۴ سال: ۴/۳ -۲/۴ ساعت و بزرگسالان ۱۹-۴۸ سال: ۷/۲-۵/۵ ساعت است. پاکسازی دارو از بدن ۴۵ میلی لیتر بر دقیقه و راه دفع اصلی مدفوع است (حدود ۸۶%)

موارد مصرف قرص آسمورال

آسم , درماتیت آتوپیک , رینیت آلرژیک فصلی , برونکواسپاسم , پیشگیری و درمان آسم , پیشگیری از برونکواسپاسم ناشی از ورزش ,رینیت آلرژیک مزمن , آسم ناشی از آسپیرین , آپنه انسدادی هنگام خواب , دیسمنوره اولیه (یعنی دیسمنوره با علل شناخته شده) ,جلوگیری از واکنش های آلرژیک و حملات آسم در حین مصرف ایمونوگلوبولین وریدی

هشدارها

  • از قرص آسمورال نباید در درمان حملات حاد آسم استفاده شود.
  • هنگامی که قصد جایگزینی کورتیکو استروئیدهای استنشاقی و خوراکی را با مونته لوکاست دارید نباید کورتیکواستروئیدها را به صورت ناگهانی قطع کرد.
  • جهت بیماران مبتلا به فنیل کتونوری از قرص های جویدنی قرص آسمورال  استفاده نکنید زیرا این فراورده ها حاوی فنیل آلانین هستند .

قرص آسمورال + موارد مصرف و عوارض  قرص آسمورال, پورتال خبری فرهنگی گهر

موارد مصرف و عوارض قرص آسمورال

عوارض جانبی  مونته لوکاست 

تب۳ , اسهال , تهوع , خونریزی بینی , استفراغ , تشنج , آنژیوادم , خستگی , تغییرات رفتاری , مشکلات کبدی , گرفتگی عضلات , بی حالی و رخوت , خارش خفیف , اریتم مولتی فرم , افزایش بدون علامت آنزیم های کبدی , مور مور شدن , تغییرات شدید رفتاری (از جمله افکار خودکشی)

عوارض جانبی نادر ولی جدی عبارتند از : تغییرات شدید رفتاری (از جمله افکار خودکشی)، آنژیو ادم ، اریتم مولتی فرم و مشکلات کبدی .

تداخلات دارویی قرص آسمورال

دسموپرسین , پگ اینترفرون آلفا ۲بی , پلی اتیلن گلیکول
تداخل جدی و خطرناکی وجود ندارد.
این قرص مهار کننده آنزیم CYP2C8 است. بنابراین، ممکن است غلظت پلاسمایی داروهایی که توسط این آنزیم متابولیزه می شوند را افزایش دهد. مانند داروهای ضد مالاریا

موارد منع مصرف 

ازدیاد حساسیت به این دارو و ترکیبات آن , حملات حاد آسم , بیماری فنیل کتونوریبیماری فنیل کتونوری (در اشکال دارویی که دارای فنیل آلانین هستند)

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

  1. حدیث

    من سرماخوردم
    چیز خاصی هم نیست فقط یه کوچولو گلودرد و ابریزش بینی
    علائم دیگه ای نیست
    دکتر واسم اسمورال ۱۰ نوشته
    چیکار کنم بخورم؟
    خیلی دارو های بی ربطی نوشته بود مثلا نوافن
    با اینکه من هیچ دردی ندارم

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي