عوارض و خواص روغن پالم

روغن پالم یکی از انواع چربی ها می باشد که امروزه در صنعت مواد غذایی مورد استفاده بسیار زیادی قرار می گیرد. استفاده از روغن پالم موافقان و معارضان بسیار زیادی داشته و دارد. برای آشنایی با خواص روغن پالم این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد روغن پالم و مضرات روغن پالم و عوارض روغن پالم می خوانید.

عوارض و خواص روغن پالم

عوارض و خواص روغن پالم

خواص روغن پالم

به‌کارگیری روغن نخل برای تولید سوخت گیاهی از چند سال اخیر، موجب افزایش تقاضای جهانی و در نتیجه افزایش قیمت آن شده‌است. کشور مالزی بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن نخل در دنیا است. که نوع درجه یک آن روغن نخل elaeisguineesis آفریقایی و به میزان کمتر روغن نخل oleiferaelaeis آمریکایی است.

رنگ روغن نخل در حالت طبیعی، به علت مقدار بالای بتاکاروتن، قرمز است. به همین علت، روغن هستهٔ نخل با روغن هستهٔ سایر میوه‌های مشابه اشتباه نمی‌شود. تفاوت‌ها در رنگ (روغن هستهٔ پالم خام فاقد کروتنوئید است و قرمز نیست) و در مقدار چربی اشباع شده است در حالی که روغن قشر میانی میوه خرما ۴۱٪ اشباع است و روغن هسته خرما و نارگیل ۸۱٪ و ۸۶٪ اشباع هستند.

روغن نارگیل همراه با روغن خرما یکی از معدود چربی‌های گیاهی بسیار اشباع شده‌است که در دمای اتاق نیمه جامد است که شامل چندین چربی اشباع و غیر اشباع به صورت گلیسیرین (۰٫۱٪اشباع) و میرستات (۱٪ اشباع) و پالمیتات (۴۴٪ اشباع) و استئارات (۵٪اشباع) و اولئات و لینولئات و آلفا لینولئیک می‌باشد.

مثل همه روغن‌های گیاهی روغن نخل حاوی کلسترول نیست، اگر چه مصرف چربی اشباع شده کلسترول LDL و HDL را افزایش می‌دهد.

روغن نخل یک ماده رایج برای پخت‌وپز در کمربند استوایی، آفریقا، آسیای جنوب شرقی و بخش‌هایی از برزیل است. در دیگر نقاط جهان برای پایین آوردن هزینه‌ها در صنایع غذایی تجاری و پایداری بالا اکسیداتیو (اشباع) محصول تصفیه شده برای سرخ کردن هم استفاده می‌شود. روغن نخل به عنوان یک جایگزین مناسب برای چربی‌های ترانس یافت شده است. با این حال مطالعاتی در سال ۲۰۰۹ انجام شد که نشان داد ممکن است روغن نخل جایگزین مناسبی (به دلیل داشتن چربی‌های ترانس) برای افراد با سطح بالای LDL نباشد. استفاده از روغن نخل نگرانی‌هایی را برای گروه‌های فعال محیط زیست نیز ایجاد کرده‌است. [[[:en:Palm|oil]]] میزان زیاد روغن‌ها در درختان باعث جذب سرمایه گذاران برای سود دهی شده‌است که این منجر به از بین رفتن جنگل‌های اندونزی به منظور ایجاد فضا برای کشت خالص روغن خرما شده است؛ و این باعث از بین رفتن میزان قابل توجهی از زیستگاه اورانگوتان شده به ویژه دو گونه اورانگوتان سوماترایی که در معرض انقراض قرار گرفته‌اند.

در سال ۲۰۰۴ برای رسیدگی به این نگرانی‌ها میز گردی تحت عنوان RSPO برای کار با صنعت روغن نخل تشکیل شد. علاوه بر این در سال ۱۹۹۲ در پاسخ به نگرانی در مورد جنگل زدایی دولت مالزی متعهد به افزایش محدودیت مزارع روغن نخل با حفظ حداقل نیمی از زمین کشور به عنوان پوشش جنگلی شده‌است.

تاریخچه روغن پالم

استفاده بشر از روغن نخل به بیش از ۵۰۰۰ سال می‌رسد در اواخر s1800 باستان شناسان یک ماده‌ای را کشف کردند و به این نتیجه رسیدند که روغن نخل اصلی در یک قبر به قدمت ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد وجود دارد. اعتقاد بر این است که بازرگانان غرب روغن نخل را به مصر می‌آوردند. روغن نخل guineensis elaeis به مدت طولانی در غرب و کشورهای آفریقای مرکزی به رسمیت شناخته شده و به طور گسترده‌ای به عنوان روغن پخت‌وپز استفاده می‌شود. تجار اروپایی گاهی با غرب آفریقا برای خریدار روغن پالم پخت‌وپز تجارت می‌کنند. روغن نخل یک کالای بسیار متداول برای تجار بریتانیایی است. به عنوان روان‌کننده‌های صنعتی برای ماشین آلات در طول انقلاب صنعتی بریتانیا استفاده می‌شده. روغن نخل اساس تشکیل محصولات صابونی مثل: اهرم برادران (در حال حاضر یونیلور)، صابون سان لایت و برند پالمولیو آمریکا است. در حدود سال ۱۸۷۰ صادرات اولیه روغن نخل از برخی از کشورهای غرب آفریقا مانند غنا و نیجریه صورت گرفت. اگر چه این کار از کاکائو در سال s1880 پیشی گرفته بود.

مواد تشکیل دهنده غذا

بسیاری از غذاهای فرآوری شده حاوی روغن نخل هستند. سرویس تحقیقات کشاورزی وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) می‌گوید که روغن پالم یک جایگزین سالم برای چربی‌های ترانس نیست.

تولیدات روغن پالم در کشورهای مختلف

اندونزی: اندونزی بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن نخل فراتر از مالزی در سال ۲۰۰۶ است که تولید آن بیش از ۹/۲۵ میلیون تن است. اندونزی انتظار دارد که تا پایان سال ۲۰۳۰ تولید خود را دو برابر کند. در پایان سال ۲۰۱۰۶۰٪ … به صورت روغن نخل خام صادر شده‌است. داده‌های FAO نشان می‌دهد که تولیدات بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۱۹۹۴ تا حدود بالای %۴۰۰ افزایش یافته‌است؛ که به بیش از ۶۶/۸ میلیون تن می‌رسد.

مالزی:در سال ۲۰۱۲ مالزی دومین تولیدکننده روغن پالم در جهان است. ۷۹/۱۸ تن روغن پالم خام در حدود ۵٬۰۰۰٬۰۰۰ هکتار (۱۹٬۰۰۰ مایل مربع) در زمین تولید می‌شود. اگر چه اندونزی روغن پالم بیشتری تولید می‌کند. اما مالزی بزرگ‌ترین صادر کننده روغن نخل در سال ۲۰۱۱ است که ۱۸ میلیون تن از محصولات روغن نخل است. چین، پاکستان، اتحادیه اروپا، هند و ایالات متحده وارد کنندگان اصلی محصولات روغن نخل مالزی می‌باشند.

نیجریه: در سال ۲۰۱۱ نیجریه بزرگترین تولیدکننده روغن پالم بوده‌است که تقریباً ۲/۳ هکتار زیر کشت داشته‌است، همچنین در سال ۱۹۳۴ نیز این عنوان را در اختیار داشت و تولیدکنندگان در مقیاس‌های بزرگ و کوچک را در این صنعت دربرداشته است.

تایلند: تایلند ۱٫۳میلیون تن روغن پالم خام در مساحت حدود ۵٬۷۰۰٬۰۰۰ هکتار تولید دارد. دولت تایلند پیشنهاد به گسترش زمین‌های زیر کشت برای مصارف تجاری به حدود ۱۰٬۰۰۰٬۰۰۰ هکتار تا سال ۲۰۱۷ را داده‌است

کلمبیا: کلمبیا در سال ۱۹۶۰ نزدیک به ۱۸٬۰۰۰ هکتار زمین زیر کشت نخل داشته‌است. این کشور در حال حاضر به عنوان بزرگترین تولیدکننده نخل در آمریکا شناخته شده‌است و این عنوان را به خود اختصاص داده‌است. ۳۵٪ از محصولات حاصله را به عنوان سوخت زیستی (بیوفول) به کشورهای دیگر صادر می‌کنند. انجمن کشاورزان کلمبیا به نقل از FEDE PALM گزارش کرد:قرار است زمین‌های زیر کشت روغنی به ۱۰۰٬۰۰۰ میلیون هکتار توسعه یابد. به همین دلیل به همت دولت کلمبیا و سازمان توسعه بین‌المللی ایالت متحده آمریکا در حال خلع سلاح شبه نظامیان مستقر درزمین‌های زراعی می‌باشند. همچنین پیشنهاد شده در صورت موفقیت این طرح گسترش اراضی زراعی به ۷٬۰۰۰٬۰۰۰ هکتار تا سال ۲۰۲۰ خبر داده که شامل تولید روغن پالم نیز می‌باشد؛ که سازمان جهانی نخل‌های روغنی اظهار می‌کند که این طرح همچنان پایدار است. برخی از آمریکایی کلمبیای‌ها اظهار می‌کنند که برخی از این اراضی جدید به خاطر بیرون رانده شدن آنها به علت فقر و خشکسالی از آنها سلب مالکیت شده و به تصرف آنها درآمده است و این در حالی است که نیروهای محافظ اراضی متهم به کشت کوکائین و قاچاق آن محصولات شده‌اند.

کشورهای دیگر: تصویرهای ماهوارهای نشان می‌دهد جنگل زدایی در بورنئو مالزی اجازه کشت و تولید خرما روغنی را فراهم کرده‌است.

مصرف روغن پالم در صنایع غذایی

روغن پالم در لبنیات

در ایران بعضی از کارخانه‌های لبنیاتی از روغن پالم (روغن گیاهی) برای پرچرب کردن محصولات لبنی مانند شیر پرچرب، ماست، پنیر استفاده کرده‌اند که از سوی وزارت بهداشت دولت یازدهم مصرف آنها غیرمجاز اعلام شد.

روغن پالم در شیرینی‌جات

در بعضی از شیرینی‌ها و کیک جشن‌ها روغن پالم استفاده می‌شود.

روغن پالم در شیر خشک نوزاد

در ایران در ساخت بعضی از شیرهای خشک نوزان نیز از روغن پالم استفاده شده‌است.

روغن پالم در ایران

به گفته عباس پاپی زاده بالنگان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ایران نیمی از یک و نیم میلیون تن روغن وارداتی ایران یعنی هفتصد و پنجاه هزار تن را روغن پالم شامل می‌شود که ۵۰ هزار تن در صنایع لبنی و مابقی در سایر صنایع غذایی به خورد مردم داده شده است.

مصرف روغن پالم و تأثیر بر سلامت

مثل همه روغن‌های گیاهی روغن نخل حاوی کلسترول نیست اگرچه مصرف چربی اشباع شده کلسترول LDL و HDLرا افزایش می‌دهد. استفادهٔ خوراکی روغن پالم زیان‌آور نیست ولی به دلیل وجود اسیدهای چرب اشباع و تنها مصرف زیاد آن عوارض قلبی و عروقی به همراه داردو مهمترین علت آن وجود اسیدهای چرب فراوان در ساختار آن است که در دمای اتاق جامد هستند. نگرانی های بسیاری در جهان در ارتباط با تاثیر روغن پالم بر شیوع سرطان وجود دارد. تا جاییکه اعلام نظر کمیته ی غذا و داروی اروپا در باب تاثیر روغن پالم موجود در شکلات های نوتلا بر شیوع سرطان سبب جمع آوری و محدودیت فروش آن در بسیاری از فروشگاه های اروپایی شد.

بیشتر موادی که پالم دارند

1-نتلا 2-انواع لبنیات 3-شیر خشک 4-شیرینی جات 5-بستنی

کاربردهای روغن پالم

از روغن پالم به عنوان یک سوخت زیستی برای مصارف و ساخت دیزل­ها استفاده می­شود.

جالب است بدانید در جنگ جهانی دوم برای تهیه بمب های ناپالم از این روغن استفاده می­شد.

روغن نخل یک ماده رایج برای پخت و پز در کمربند استوایی آفریقا. آسیای جنوب شرقی و بخش هایی از برزیل است . از این محصول در تهیه انواع لبنیات ، مارگارین ، روغن نباتی جامد کره بادام زمینی ، روغن های مخصوص آشپزی و … نام برد. ازکاربردهای ترکیب شیمایی میتوان به تولید صابون ، لوسیون­ها ، کرم­های آرایشی ، مرکب چاپ ، انواع شمع اشاره کرد.

مضرات روغن پالم

  • روغن پالم به علت داشتن اسید اوئیک باعث افزایش بیماریهای قلبی میشود .
  • مصرف زیاد روغن پالم در انسداد عروق و بروز سکته های قلبی و حتی در بیماری سرطان اثر سوءی دارد
  • مصرف روغن پالم باعث میشود سطح کلسترول بد خون نسبت به کلسترول خوب خون افزایش یابد و تعادل کلسترول خون را به هم میزند

ویژگیهای روغن پالم

میزان چربی اشباع موجود رد روغن پالم ۵۰% می­باشد که میزان بسیار بالایی است . اما این را باید دانست این محصول همانند کلیه روغن های نباتی عاری از کلسترول است و فاقد چربی ترانس می­باشد.

توصیه در مورد روغن پالم

روغن پالم در مقایسه با روغن های طبیعی دیگر زیان آور است و باید مصرف آن کنترل شود.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه