سررسید چیست + انواع سررسید

تاريخ : 6 مهر

سررسید یک نوع کتاب و جدول است که شامل تقویم آن سال می باشد. در انتهای هر سررسید معمولا اطلاعات تکمیلی دیگری مانند مناسبت ها موجود می باشد. اگر می خواهید بدانید سررسید چیست این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد سررسید و انواع سررسید و سررسید کتاب و سررسید تقویم می خوانید.

سررسید چیست + انواع سررسید

سررسید چیست + انواع سررسید, پورتال خبری فرهنگی گهر

سررسید چیست

سررسید کتاب یا جدولی است حاوی یک تقویم از یک سال ، همراه با اطلاعاتی که به صورت پیوست در ابتدا یا انتهای سررسید قرار میگیرد. به زبان ساده سررسید یا سالنامه همان دفترچه یادداشت روزانه است با این تفاوت که هر صفحه از آن دارای تاریخ می باشد . سالنامه می‌تواند شامل فهرست مناسبت‌هایی باشد که بنا به تصمیماتی اتخاذ شده‌اند تا یاد و خاطرهٔ حوادث، اتفاقات یا انسان‌های نام‌آور را زنده نگه‌دارند در واقع در سررسید به حقایق مختلف در مورد دستاوردهای گذشته و حال اشاره شده است.در قدیم سالنامه ها معمولا شامل اطلاعات کشاورزی بوده اند اما سالنامه های مدرن اغلب حاوی اطلاعات آماری و اطلاعات عمومی می باشند. سالنامه ها هر سال توسط سازمان های مختلف چاپ می شوند. مراکز چاپ سررسید سعی می کنند اطلاعات مفید ، کمیاب و یا سرگرم کننده ای را برای سودمندی بهتر در سررسید ها قرار دهند. . سالنامه‌ ممکن است موضوعات مختلفی از جمله اقتصادی، سیاسی یا اجتماعی و غیره را پوشش دهد و یا تنها به یک موضوع  خاص بپردازد. طی چند سال اخیر ، سررسید ها با عناوین مختلفی به چاپ رسیده اند که از آن جمله می توان  سررسید های مهندسی ، سررسید های دستیار ، سررسید های ورزشی را نام برد.

دسته بندی انواع مختلف سررسید بر اساس اندازه (قطع):

۱- سررسید وزیری: از رایج ترین سررسیدهای موجود می باشد که معمولا در سایز ۲۴×۱۷ سانتی متر چاپ می شود. (تقریباً سایز کاغذ B5)

۲- سررسید رقعی: اندازه معمول چاپ این سررسیدها ۲۱×۱۵ سانتی متر می باشد. (تقریباً سایز کاغذ A5)

۳- سررسید مدیران ( رحلی ): سایز تشریفاتی سررسید بوده و معمولاً در سایز ۳۴×۲۴ (رحلی بزرگ) یا ۲۱×۲۹.۷ (رحلی کوچک – سایز کاغذ A4 ) چاپ می شود.

۴- سررسید جیبی: سررسید ( تقویم )های جیبی سایزهای مختلفی دارند که رایج ترین آنها ۱۰×۱۵ سانتی متر است. (برخی تولید کنندگان این سایز را یک هشتم نیز می نامند با سایز تقریبی ۱۰.۵×۱۴.۸ – تقریباً سایز کاغذ A6)

۵- سررسید پالتویی: سایز معمول این سررسید ها ۱۷×۱۲ سانتی متر است. ( سایز پالتویی بلند تقریباً ۱۳×۲۲ سانتی متر است.)

۶- سررسید خشتی: سایز خشتی به صورت مربع و با اندازه تقریبی ۲۱×۲۱ سانتی متر می باشد ولی معمولاً سررسیدهای خشتی در اندازه ۱۶×۱۶ یا ۱۷×۱۷ چاپ می شوند.

توضیح: انواع دیگری از اندازه های چاپ سررسید هم وجود دارد، ولی رایج ترین آن ها که معمولاً در کشورمان استفاده می شود موارد ذکر شده است. لازم به ذکر است سایزهای اعلام شده سایزهای رایج چاپ می باشد ولی ممکن است شرکت های مختلف سررسیدها را در سایز متفاوتی چاپ کنند، لذا برای چاپ لت سررسید، حتماً برگه های سررسید مورد نظر را اندازه بگیرید.

 

انواع مختلف سررسید بر اساس جنس جلد:

۱- سررسید سلفون: جلد سررسید روی برگه گلاسه چاپ شده و روی آن روکش سلفون مات یا براق می کشند و فرآیند جلدسازی را انجام می دهند. (جلد سخت سلفون) خدماتی نظیر یووی و ضرب طلاکوب هم بر روی این گونه جلدها رایج است.

۲- سررسید چرمی: چرم های موجود در بازار انواع مختلف داشته و نسبت به کیفیت آن قیمت های متفاوتی هم برای سررسید چرم موجود است. تشخیص کیفیت چرم استفاده شده برای جلد بیش تر به تجربه شخص بر می گردد و با مشاهده چرم های مختلف و لمس کردن جلد امکانپذیر است. ( برخی مواد تشکیل دهنده چرم مصنوعی پی وی سی (PVC) و پی یو (PU) می باشد که هرچه پی یو بیش تر باشد کیفیت چرم بالاتر است. )

۳- سررسید ترمو: ترمو یا ترمو چرم نوعی چرم مصنوعی است که کیفیت بالاتر، ظاهر لطیف و زیباتر داشته و هنگام حک داغکوب روی آن، تغییر رنگ می دهد. انواع مختلفی از ترمو در بازار موجود است که مرغوب ترین آن ها تولید ایتالیا، فرانسه، ترکیه و سوئیس بوده و به همان نسبت قیمت بالایی دارند ولی نوع ایرانی آن که به عنوان طرح ترمو فروخته می شود ظاهر ترمو را دارد ولی در داغکوبی تغییر رنگ نمی دهد و قیمت پایین تری دارد.

۳- سررسید ارگانایزر: ارگانایزر با کیفیت ترین جلد موجود در بازار بوده و به نسبت کیفیت آن قیمت بالایی هم دارد. ارگانایزرهای چرم رایج ترین نوع ارگانایزر در بازار هستند که از باکیفیت ترین ترمو چرم ها دوخته و تولید می شوند. ارگانایزر به صورت کیف تولید می شود که در عطف آن کلاسور (معمولاً شش حلقه ) و در دو طرف آن جیب های مخصوص مدارک، جاخودکاری و … تعبیه می شود. یکی از اصلی ترین عوامل دخیل در کیفیت ارگانایزر نوع ترمو یا چرم استفاده شده برای تولید آن می باشد. جلدهای ارگانایزر عمدتاً از کشور چین وارد کشور می شوند ونمونه های معدودی در ایران تولید می گردند.

۵- سررسید گالینگور: گالینگورها را معمولاً با لوح های تقدیر یا جلد پایان نامه ها می شناسیم، جلدی که معمولاً از کشیدن بافت خاصی از کاغذ بر روی مقوای اصلی جلد ساخته می شود. (مواد مشتکل از کاغذ، مواد پلاستیک و رنگ) گالینگور انواع مختلف ایرانی و خارجی دارد که بافت ها، رنگ ها و کیفیت های مختلفی از آن ها در بازار موجود است.

۶- سررسید برجسته: نوع جدیدی از جلد سررسید که چند سال است ساخت آن رایج شده و نمونه های موجود در بازار معمولاً با طرح ها و نقوش ایرانی و اسلامی بوده که قسمت هایی از آن ها به صورت برجسته ساخته شده است. این نوع جلد همان جلد سلفون است که با استفاده از قالب تهیه شده بر مبنای طرح آن، قسمت هایی از جلد برجسته می شود.

توضیح: ممکن است در کاتالوگ شرکت های مختلف عنوان های دیگری از جلدها را مشاهده کنید ولی همگی آن ها عضوی از انواع بالا محسوب می شوند، ب عنوان مثال جلد اشبالت، نوعی چرم شبه جیر می باشد.

 

انواع مختلف سررسید بر اساس داخله:

۱- سررسید ۱ روزه (روزانه): سررسیدهای روزانه در دو نوع جمعه جدا یا پنج شنبه و جمعه با هم چاپ می شوند که معمولاً تاریخ یک روز در هر صفحه ی آن ها می باشد و فقط در نوع پنج شنبه جمعه با هم، تاریخ جمعه ها هم در پایین صفحه پنج شنبه ها چاپ می شود.

۲- سررسید ۲ روزه: در سررسید دو روزه تاریخ هر دو روز هفته در یک صفحه یا به صورت ستونی و یا به صورت سطری چاپ می شود.

۳- سررسید هفتگی: در سررسیدهای هفتگی برخلاف اسمشان روزهای هر هفته در دو صفحه چاپ می شود نه در یک صفحه.

۴- سررسید ماهانه: در این نوع سررسید هر ماه در یک صفحه و یا در دو صفحه جای می گیرد.

۵- سررسید دستیار: معمولاً در سررسیدهای دستیار هر هفته در یک صفحه چاپ می شود و صفحات تاریخ کمی دارند ولی در انتهای آن ها تعداد زیادی صفحه سفید با سربرگ تاریخ به صورت خام ( / / ۱۳) موجود است که مالک آن با توجه به نیازش می تواند از آن استفاده نماید. ضمن اینکه در انتهای این سررسیدها چندین برگ اطلاعات فنی و مهندسی چاپ می شود.

 

انواع مختلف سررسید بر اساس نوع کاغذ:

۱- کاغذ تحریر: کاغذ تحریر با گرماژ ۷۰ گرم رایج ترین کاغذ مورد استفاده در سررسید می باشد که رنگ مغزی آن سفید بوده و بر روی آن طرح سررسید چاپ می گردد.

۲- کاغذ کرم: کاغذ کرم که در ایران آن را به نام کاغذ قرآنی نیز می شناسند، دارای مغزی کرم رنگ بوده، با همان گرماژ ۷۰ گرم در سررسید استفاده می شود و قیمت آن بیش تر از کاغذ تحریر است. کاغذ کرم یا نخودی به دلیل رنگ آن انعکاس نور کمتری نسبت به کاغذ سفید به چشم برمی گرداند و در مطالعه متن از روی آن، چشم به نسبت کاغذ سفید دیرتر خسته می شود.

انواع مختلف سررسید بر اساس نوع چاپ:

۱- سررسید تک رنگ: در سررسیدهای تک رنگ تمامی المان های صفحات با یک رنگ طراحی شده و چاپ می شوند؛ به طور مثال سررسید با داخلی نارنجی، می تواند از طیف نارنجی پر رنگ تا کم رنگ را در صفحات خود داشته باشد.

۲- سررسید دو رنگ: در سررسید دو رنگ هم از دو رنگ مختلف در چاپ استفاده می شود که معمولاً در سررسیدها این دو رنگ ترکیبی نبوده و به صورت جدا استفاده می شود.

توضیح: رنگ در دسته بندی سررسید ها از نظر چاپ، مربوط به رنگ صفحات داخلی سررسید می شود که شامل نمایش روزهای مختلف در سررسید است و ممکن است جلد آنها تک رنگ، دو رنگ و چهار رنگ هم چاپ شود. ضمن اینکه به طور عمومی سررسید با صفحات داخلی چهاررنگ چاپ نمی شود و چنین سررسیدی تنها به طور اختصاصی برای شرکت یا سازمان خاصی طراحی و چاپ می گردد.

 

انواع صحافی سررسیدها:

۱- صحافی دوخت: در صحافی دوخت برگه های تاخورده ی فرم های چاپ به هم دوخته شده و به جلد سررسید متصل می شوند. این نوع صحافی رایج ترین نوع صحافی سررسید است و قیمت مناسبی هم دارد ولی با توجه به زمانی که صحاف برای انجام آن گذاشته و موادی که استفاده شده ممکن است کیفیت بسیار بالا یا بسیار پایین داشته باشد.

۲- صحافی فنری و فنر دوبل: در صحافی فنری از رول های فنر بر روی برگه های پانچ شده ی سررسید استفاده می شود که کیفیت مناسبی دارد و از صحافی دوخت گران تر است.

۳- صحافی کلاسوری: همانطور که از نام آن پیداست، در این نوع صحافی برگه های سررسید پانچ شده و با استفاده از گیره های فلزی به جلد متصل می شوند. حسن این نوع صحافی در لت گذاری می باشد که به راحتی می توان تعداد دلخواه لت یا برگه های دلخواه را به سررسید اضافه کرد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي