سبک زندگی جگوار چگونه است؟

تاريخ : 1 تیر

جگوار یکی از حیوانات وحشی است که عضو خانواه پلنگیان و گربه سانان است. جگوار نسبت به دیگر گونه های پلنگ از فیزیک بزرگ تری برخوردار است و قدرت بیشتر دارد. برای آشنایی با سبک زندگی جگوار این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد جگوار و نحوه زندگی جگوار و ویژگی های جگوار می خوانید.

سبک زندگی جگوار چگونه است؟

سبک زندگی جگوار چگونه است؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

زندگی جگوار

جگوار یا پلنگ خالدار آمریکایی بزرگ‌ترین جانور از تیرهٔ گربه‌سانان در قارّهٔ آمریکا به‌شمار می‌آید.

نام جگوار ریشه در زبانهای توپیایی-گوارانی که از زبان‌های بومی آمریکا است دارد و سپس وارد دیگر زبان‌ها شده است.

رده‌بندی جگوار

تحقیقات روی DNA جگوار٬ شیر٬ پلنگ برفی٬  یوزپلنگ ، ببر٬ پلنگ و پلنگ ابری نشان می‌دهد اینها یک جد مشترک داشته‌اند.

اندازه و ویژگی‌های ظاهری جگوار

اندازهٔ بدن آنها ۱۱۲ تا ۱۸۵ سانتیمتر و اندازهٔ دم آنها ۴۵ تا ۷۵ سانتیمتر است. وزن آنها بین ۶۰ تا ۱۳۰ کیلو گرم متفاوت است. پوست لکه دار و زیبای جگوار او را در جنگل استتار می‌کند. رنگ بدن آنها از زرد روشن تا قهوه‌ای مایل به سرخ متغیّر است و حاوی خال‌های سیاه می‌باشد. جگوار شباهت زیادی به پلنگ دارد ولی خال‌های روی پوست او درشت تر و بدنش کوتاه‌تر و سر او بزرگتر است. وزن او نیز از پلنگ بیشتر است. پاهای جگوار نسبتاً کوتاه ولی حجیم و نیرومند هستند. تعداد کمی از جگوارها کاملاً به رنگ مشکی هستند که البته کمتر از ۶ درصد جمعیت جگوارها را تشکیل می‌دهند.

رفتارشناسی جگوار

این جانوران تنها زندگی می‌کنند و اصولاً شب فعال‌اند. جگوار می‌تواند مانند پلنگ به سرعت از درخت‌ها بالا برود و خود را مخفی کند و در کمین بنشیند. آنها شناگران خوبی نیز هستند و گاهی ماهی می‌خورند. جگوار به کمک پنجه و آروارهٔ نیرومندش می‌تواند شکارهای بزرگی مانند تاپیر، میمون و گوزن را از پا درآورد. شکار اصلی‌اش پکاری و کاپی بارا است ولی اگر مجبور شود سراغ خزندگان و لاک‌پشتها می‌رود و حتی گاهی تمساح نیز شکار می‌کند. این جانور می‌تواند مانند سایر گربه‌سانان به سرعت‌های بالا رسیده و آن را برای زمان کوتاهی حفظ کند. به همین دلیل باید به طعمهٔ خود بسیار نزدیک شود تا بتواند او را شکار کند. جگوارها از جانوران بسیاری از جمله بزکوهی، آهو، سمور، پرندگان، لاک پشت‌ها، خوک‌های وحشی٬ خوک‌های پوزه دراز مالایا و ماهی تغذیه می‌کنند.

بوم شناسی و محل زندگی جگوار

محّل زندگی جگوار از شمال آرژانتین در آمریکای جنوبی تا جنوب غربی ایالات متّحده در آمریکای شمالی است. این جانوران در جنگل‌های گرمسیری پر باران و معمولاً در کنار آب زندگی می‌کنند. جگوارها در قلمروهای وسیعی زندگی می‌کنند به طوری که جگوار ماده به حداقل ۲۵ کیلومتر مربع قلمرو نیاز دارد و قلمرو نر بسیار بیشتر است. محدوده زیستگاه‌ها با هم تداخل دارد ولی همسایه‌ها برای کاهش درگیری از هم دوری می‌کنند.

وضعیت بقا جگوار

جگوارهای ماده پس از ۹۳ تا ۱۰۵ روز بارداری یک تا چهار توله می‌زایند و در مکانی امن از آنها نگهداری می‌کنند. بچه‌ها حدود دو سال کنار مادر می‌مانند. اکنون این جانور در بسیاری از بخش‌ها در خطر انقراض قرار گرفته است. انسان جگوار را برای خزش و نیز به دلیل اینکه به گاوها حمله می‌کند شکار می‌کند. جگوار در اسارت تا ۲۳ سال عمر کرده است.

در افسانه‌ها و فرهنگ‌ها جگوار

در فرهنگ مردم آمریکای مرکزی و جنوبی جگوار سابقه طولانی دارد و نماد قدرت به حساب می‌آید. در فیلم سینمایی آپوکالیپتو شخصیت اصلی داستان پس از تحت تعقیب قرار گرفتن توسط یک جگوار سیاه دچار تحول می‌شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي