زندگی خصوصی لاله اسکندری

از بین هنرمندان خوب کشورمان، این بار لاله اسکندری را برگزیده ایم، با سایت گهر همراه باشید.

.

زندگی خصوصی لاله اسکندری

.

لاله اسکندری بازیگر باسابقه و متفاوتی است و انواع و اقسام نقش‌ها را در سینما و تلویزیون بازی کرده است. و با بزرگانی نظیر ابراهیم حاتمی کیا، احمد امینی، مهدی صباغ زاده، محمدعلی سجادی و عباس رافعی همکاری داشته است و طیف‌های مختلفی از شخصیت زنان و دختران جوان ایرانی را بازی کرده است. بازیگری که به کارش به‌عنوان شغل نگاه نمی‌کند و سال‌ها است که در عرصه نقاشی و کاشی‌کاری در سطح شهر تهران فعالیت می‌کند و آثار باارزشی به یادگار گذاشته است. لاله اسکندری این روزها دوران پرکاری را تجربه می‌کند و فیلم نطفه شوم و سریال دولت مخفی را در حال اکران و نمایش دارد. پایگاه خبری گهر با او درباره این حضورهایش و مسائل اجتماعی گفت‌وگویی انجام داده‌ است.

-جزو بازیگرانی هستید که در این سال‌ها به لحاظ فیزیکی و آمادگی بدنی در یک سطح قابل‌قبول بوده‌اید. چگونه این مسئله به وجود آمده است؟

.

 تلاش می‌کنم زمان استراحت مناسب، تغذیه درست و به‌اندازه و از هم مهم‌تر ورزش انجام بدهم تا بتوانم در کارم آماده و سرحال باشم. بازیگری که آمادگی جسمانی نداشته باشد نمی‌تواند در کارش موفق باشد و نمی‌تواند هر نوع نقشی را بازی کند.

-از معدود بازیگران هم‌نسل خودتان هستید که در سال‌های اخیر همچنان حضور موفقی در کار بازیگری داشتید. این مسیر را چگونه طی کردید؟

.

به‌هرحال هر بازیگری دوست در کارش دیده شود و درخشش داشته باشد. خوش شناسی که در کار بازیگری داشتم. شروع کارم حرفه‌ای‌م با ابراهیم حاتمی کیا در سریالی مثل خاک سرخ بود و اتفاقات خوبی را برایم رقم زد و درعین‌حال ادامه کار را در بازیگری دشوار کرد. حضور در این سریال سطح توقع مخاطب را از من بالا برد. اتفاقی که برای گروه دیگر از بازیگران به شکل دیگری رخ‌داده است و قدم‌به‌قدم و آهسته در یک پروسه زمانی چندساله این کار را انجام داده‌اند و از بازی در نقش کوچک کارشان را شروع کرده‌اند و به‌تدریج نقش‌های بزرگ‌تری ایفا کردند. بعد از خاک سرخ انتخاب نقش‌ها برایم سخت شده بود و تلاش کردم سطح کاریم را حفظ کنم که با توجه به رقابت فشرده کاری و تعداد زیادی بازیگر هم سن و سال من کارم بسیار سخت بود. آلان بیشترین گروه سنی بازیگران بین سی تا چهل سال است و سوپراستارهای ما هم سن و سالشان حول‌وحوش این سنین است. باوجود چنین وضعیتی شانس دریافت پیشنهاد‌های خوب و درجه‌یک برایم کمتر می‌شد. تلاشم در این‌یک دهه این بود که همیشه بهترین پیشنهادات را انتخاب کنم.

-برای یک بازیگر تداوم داشتن در دوران کاری‌اش یک عامل مهم است؟

.

بله، عامل مهمی است. اما یک‌وقت‌هایی شرایط کاری آنقدرسخت است و پیشنهاد‌های خوب اندک، که بازیگر ترجیح می‌دهد کمتر بازی کند و منتظر بماند و یکی از عمده دلایلی که خیلی از بازیگران هم‌نسلم از بازیگری فاصله گرفته باشند همین دلیل است.

-جزو بازیگرانی هستید که بیشتر مستقل هستید تا به گروهی وابسته باشید؟

.

 بله، من و ستاره مستقلیم و هیچ‌کدام از اعضا درجه‌یک خانواده‌مان در حوزه تهیه‌کنندگی و کارگردانی فعالیتی نداشتند که ما از این روابط استفاده کنیم و هیچ‌گاه هم به سمت باندبازی نرفتیم و زیر بلیت گروه و یا کسی هم قرار نگرفتیم.

-آیا امروز از این رویه‌ای که دنبال کردید راضی هستید و پشیمان نشده‌اید؟

.

 انتخاب و راهی که برمی‌گزینم حسن‌ها و معایبی دارد و استقلال کاریم را دوست داشتم. البته اگر به باندی وصل بودم شاید می‌توانستم فیلم‌های بهتری بازی کنم. البته نمی‌شود در اینباره حکم قطعی صادر کرد و جزو باند شدن عواقبی هم دارد که چندان خوشایند نیست و در این سال‌ها هرموقعی که دیدم در سینما کار خوبی به من پیشنهاد نمی‌شود رفتم و در تلویزیون و نقش‌های باکیفیت‌تری بازی کردم.

-آیا تابه‌حال پیش‌آمده به‌طور مثال از ابراهیم حاتمی کیا پرسش کنید که چرا در فیلم‌های سینمایی که ساخته از شما استفاده نکرده است؟

.

هیچ بازیگری نیست که دوست نداشته باشد در فیلم‌های ابراهیم حاتمی کیا بازی کند و من هم دوست دارم این اتفاق بیفتد اما شرایطش پیش نیامده و حاتمی کیا از من دعوتی نکرده است و زانوی غم هم بابت این موضوع بغل نمی‌کنم. ترجیح می‌دهم مواقعی که فرصت کار خوب پیش نمی‌آید وقتم را صرف هنرهای تجسمی کنم. حرفه‌ای که رشته تحصیلیم بوده و سال‌ها برایش وقت و انرژی صرف کرده‌ام تا بتوانم موقعیت خوبی در این حرفه‌ام به دست بیاورم. امروز در حوزه هنرهای های تجسمی و شهری جزو سه چهر نفر اول و پیشگام محسوب می‌شوم و مردم هم این توانایی من را می‌شناسند.

– به هر حال کاشی‌کاری هنر فردی است و بهتر ارزش‌های کاری‌تان را نشان می‌دهد؟

.

بله، بنابراین اهل غصه خوردن نیستم که چرا در فلان کار بازی نکردم و فلان فیلم‌ساز از من دعوت نکرد. انرژی‌ام را در کارهای جانبی دیگر هم مثل عکاسی صرف می‌کنم.

-آیا اکران همزمان فیلم نطفه شوم و پخش سریال دولت مخفی برایتان یک ویژگی حائز اهمیت بود؟

.

نطفه شوم دستخوش اتفاقات زیادی شد تا امروز اکران شد. فیلم‌نامه خوبی داشت که منبعث از تحقیق و پژوهش گسترده‌ای بود. هفت سال پیش در فیلم نطفه شوم بازی کردم. بعد از انجام هفتاد درصد از مدت فیلم‌برداری، کارگردان و تهیه‌کننده مشکلاتی با بنیاد سینمایی فارابی به وجود آمد و کار نیمه‌تمام رها شد. سال گذشته دوباره صحنه‌هایی فیلم‌برداری شد و در آن مقطع سام درخشانی مشغول بازی در سریال آوای باران بود و نتوانست در فیلم دوباره همکاری کند. بنابراین کار با مشکلات غیرقابل‌پیش‌بینی تمام شد. اگر همان 7 سال پیش فیلم به‌موقع تمام می‌شد و اکرانش انجام می‌شد برای فیلم اتفاقات بهتری رخ می‌داد. فیلمی که هفت سال توی آرشیو خاک بخورد سرنوشتی بهترازاین نخواهد.

-اکران فیلم هم چندان مناسب نیست؟

.

بله، اکران محدود و ناقص و بدون سر صدایی دارد و طبیعی است که کسی نمی‌رود فیلم را ببینید. تبلیغات مناسب یک عامل خوب برای جذب مخاطب است که نطفه شوم از آن بی‌بهره است.

-آیا اعتقاد ندارید تاریخ‌مصرف سوژه اصلی فیلم به سر آمده باشد؟

.

نه، اگر خاطرتان باشد در سال‌های قبل‌تر بازار این‌کارهای خرافی و فال‌گیری گرم بود و همین امروز خیلی از دوستان هنرمند و روشنفکر درگیر فالگیری و طالع بینی هستند. بنابراین فیلم را باید با شرایط اواخر دهه هشتاد نکاه کنیم. به‌هرحال فیلم‌نامه‌ای که ده سال پیش نوشته‌شده باشد و فیلمش هم هشت سال قبل، بالاخره بیات و کهنه به نظر می‌رسد. طرح قصه را کریم آتشی بر اساس یک قصه واقعی نوشته بود و شیادی در پس فال‌بینی از تعداد زیادی خانم سو استفاده مالی و جنسی کرده بود. همین امروز هم اگر صفحه حوادث روزنامه‌ها را بازکنید به‌دفعات باخبرهای مشابه مواجه می‌شوید. ریشه ترویج این رفتارها به باورهای غلط مردم برمی گرد و آدم‌ها به دنبال یک معجزه هستند تا با بروز یک اتفاق ماورایی زندگی‌شان ازاین‌رو به آن رو شود. خیلی از دوستان بازیگر خودم هم‌چنین اعتقاد و باوری دارند و پهلوی فالگیرها می‌روند.

-آیا شما هم به فالگیران مراجعه می‌کنید؟

.
اگربگوئیم تابه‌حال نرفته‌ام دروغ است و چند باری برای تفنن و سرگرمی پهلوی فالگیر رفته‌ام و همه دلشان می‌خواهند از آینده باخبر باشند. مهم این است که به‌صورت عادی و ضرورت درنیاید.

– آیا کارگردانی فیلم به‌اندازه سوژه قوی بود؟

.

به‌هرحال کریم آتشی سال‌ها بود که فیلمی نساخته بود و شاید نوع کارگردانی و دکوپاژهایش کمی قدیمی بود.

-در دولت مخفی و نطفه شوم با پژمان بازغی و سام درخشانی هم‌بازی بودید. حضور این دو چقدر به شما کمک کرد بازی بهتری انجام بدهید؟

.

سوای قوت و ضعف‌های یلدا شخصیتی که در نطفه شوم بازی کردم. چون این شخصیت از من دور بود بازی‌اش برایم جذابیت‌هایی داشت. حضور پارتنر خوب تأثیرات مثبت زیادی داشت و دومین تجربه همکاریم با پژمان بازغی بود و راحت جلوی پژمان بازغی و سام درخشانی بازی می‌کردم.

برای تعطیلات نوروزی چه برنامه‌ای دارید؟

.

 ممکن است به همراه خانواده به سفر بروم.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه