روش خشك كردن سير تازه

دسته بندي : آشپزی,سبک زندگی
تاريخ : 28 اردیبهشت

با نحوه صحیح و آسان پوست کندن سیر  و همچنین روش خشک کردن سیر تازه و طرز تهیه پودر سیر خانگی مرغوب و با کیفیت در این مطلب آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

روش خشك كردن سير تازه

روش خشك كردن سير تازه, پورتال خبری فرهنگی گهر

“سیر” یکی از مفیدترین و پرمصرف‌ترین ادویه‌ها در آشپزی است. در بسیاری از غذاهای ایرانی می‌توان از سیر تازه، سیر داغ، سیر خشک و یا پودر سیر استفاده نمود که انتخاب هر یک از این موارد علاوه بر سلیقه شخصی، به دستور پخت آن غذا نیز بستگی دارد.
برای مثال برای تهیه میرزا قاسمی شمالی خوشمزه باید از سیر تازه استفاده کرد زیرا پودر سیر، آن‌ هم از نوع بازاری توقع شما را از عطر سیر برآورده نمی‌کند.
اما از طرفی، برای پخت بسیاری از خورشت‌ها و خوراک‌ها می‌ توان از پودر سیر به مقدار دل‌ خواه استفاده کرد تا غذای شما علاوه بر داشتن یک عطر ملیح از سیر، آنقدری بو نداشته باشد که اطرافیان را آزار دهد.
سیر تازه طعم تند و بوی بسیار زیادی دارد اما پس از سرخ‌شدن این تندی و بوی بسیار زیاد تا حدی کاهش می‌یابد. با این حال بسیاری از افراد از استفاده از این گیاه بسیار مفید و پرخاصیت به دلیل داشتن بوی زیاد فراری هستند و خود را از خواص بی‌ شمار این گیاه محروم می‌کنند.
روش خشك كردن سير تازه, پورتال خبری فرهنگی گهر

روش آسان پوست کندن سیر

برای پوست کندن سیر دو راه بسیار ساده وجود دارد:
  1. اول اینکه سیرها را با پوست داخل یک شیشه مربا ریخته و در شیشه را محکم ببندید. شیشه را حسابی تکان دهید. خیلی زود خواهید دید که تمام پوست سیر، حتی پوست نازک روی سیر از حبه‌های سیر جدا می‌شوند. به این ترتیب دیگر نیازی به یکی‌یکی‌ پوست کندن سیرها نیست و دیگر نه انگشتانتان می‌سوزد و نه دست‌تان بوی سیر می‌گیرد.
  2. روش دوم به این صورت است که باید سیرها را برای چند دقیقه‌ای در آب خیس کنید. سپس به راحتی پوست آن‌ها را جدا کنید.

حالا به سراغ نحوه خشک‌ کردن سیر تازه می‌رویم. از آنجا که قرار است سیرها را خشک کرده و بعد به پودر سیر تبدیل کنیم، نگرانی بابت خیس‌کردن سیر نداریم پس از هر یک از روش‌هایی که در بالا گفته شد می‌توانید استفاده کنید.

نحوه خشک کردن سیر تازه
برای خشک کردن سیر، مانند پوست کندن سیر تازه چندین روش مختلف وجود دارد و شما می‌توانید بعد از خواندن ادامه این مطلب، با توجه به مدت زمان، امکانات و وسایل و سلیقه شخصی خود، از هر یک از روش‌ها که دوست دارید برای این کار استفاده کنید.
روش خشك كردن سير تازه, پورتال خبری فرهنگی گهر

خشك كردن سير تازه

  1. برای خشک‌ کردن سیر تازه به روش سنتی باید ایندا سیرها را پوست گرفته و بعد به صورت حلقه‌حلقه برش بزنید. سپس ورقه‌های سیر را روی پارچه تمیزی پهن کرده و زیر نور آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شوند.
  2.  اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آلودگی هوا باعث آلوده‌شدن سیرها می‌شود، می‌توانید سیرها را کف یک سینی آلومینیومی یا روحی پهن کرده و سینی را روی بخاری یا شوفاژ قرار دهید تا در فضای خانه، به دور از آلودگی هوا و به مرور کاملا خشک شوند.
  3. راه سوم که سریع‌تر از دو راه دیگر است، استفاده از فر اجاق گاز است. به این ترتیب که باید سیرهای خردشده و یا ورقه‌شده را کف سینی فر و یا یک توری مناسب پهن کنید و بعد آن‌ها را به مدت ۱.۵ الی ۲ ساعت با دمای ۱۱۰ درجه سانتی‌گراد داخل فر قرار دهید. این زمان بسته به نوع فر و برش‌های سیر می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد. هرازگاهی سیرها را چک کنید. یک سیر را تکه کنید اگر کاملا خشک شده بود و مغز آن نیز خشک بود یعنی آماده است.
  4. سیر ها را در دستگاه خشک کن و مایکروفر نیز می‌توانید خشک کنید. در هرصورت و از هر روشی که استفاده می‌کنید سیرها باید کاملا خشک و ترد شده باشند.

حالا که سیرها خشک و آماده هستند، نوبت پودر کردن آن‌هاست.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي