روش هایی برای رفع ناهنجاری های بدن

برخی از افراد هستند که از همان ابتدای تولد با ناهنجاری هایی در بدن خود روبرو هستند و تا بزرگسالی هم آن را به همراه دارند. اینگونه افراد به دنبال روش هایی برای برطرف کردن آن هستند. گهر در این بخش روش هایی برای رفع ناهنجاری های بدن را شرح می دهد.

روش هایی برای رفع ناهنجاری های بدن

روش هایی برای رفع ناهنجاری های بدن

وضعيت نابهنجار به معناي رنج،درد و افسردگي جسماني دائمي و در مقابل استواري در وضعيت بدني موجب توانايي،قدرتمندي و سلامتي فرد است.دكتر شفارد معتقد است”افزايش سطح اسيد لاكتيك خون،افزايش مرحله ي وام اكسيژن،تأخير مرحله ي برگشت به حالت اوليه و همچنين كاهش حجم تنفسي از اثرات بدني نا مطلوب است.” تحقيات بيان كننده ي اين است كه اكثر افراد وضعيت بدني طبيعي ندارند وتنها “يك پنجم” افراد چنين وضعي دارند.اين حجم بالاي ناهنجاري كه در اثر محركهاي محيطي ايجاد شده است اكثراً از نوع برگشت پذير و يا اصلاح پذير است.اين موضوع از طرفي به سبب ماشيني شدن زندگي و استفاده كمتر از بدن و آثار مخرب ناشي از بي حركتي در وضعيت بدن و از طرف ديگر به سبب توجه بيشتر انسان امروزي به سلامت،طول عمر بيشتر،زندگي بهتر و ظاهري زيباتر ايجاد شده است.به طور خلاصه وضعيت بدني نابهنجار دو نوع اثر سوء در بدن ايجاد مي كند:۱-اختلالات ساختماني ۲-اختلالات كاركردي

در اختلالات ساختماني،ساختار اسكلت وضعيت طبيعي خود را از دست مي دهد اين نوع تغييرات با حركات اصلاحي قابل درمان نيست و اجراي تمرينهاي ورزشي براي اين افراد چندان سودمند نخواهد بود.

اختلالات كاركردي،اختلالاتي است كه فقط روي بافتهاي نرم مثل عضلات و رباطها اثر ميگذارد.اين نوع تغييرات در برابر تمرينهاي اصلاحي واكنش نشان مي دهد.

ناهنجاری پای پرانتزی (والگوم زانو)

تمرین ۱

هدف:تقويت عضلات ايجاد تحرك و جنبش پذيري در مفصل زانو

روش اجرا:از كمر خم شويد وكف دستها را روي زانوها قرار دهيد.زانوها را كمي خم كنيد و بچرخانيد.اين حركت را در هر دو جهت قبل از حركات تقويتي و كششي انجام دهيد.

تمرين 2

هدف: ايجاد انعطاف و كشش در عضلات بخش خارجي پا

روش اجرا:در حالت نشسته،كف پاها را به يكديگر بچسبانيد و بكوشيد پاشنه ها به بدن نزديك شود.زانوها را به تدريج باز كنيد و سعي كنيد آنها را به زمين برسانيد و مدت 10-5 ثانيه در اين وضعيت بمانيد.به حالت اوليه برگرديد و حركت را تكرار كنيد.در اجراي اين حركت هرگز ضربه نزنيد و حركت را به صورت انفجاري انجام ندهيد.

انگشت شست کج

عوارض:وجود پینه در اطراف مفصل،بد شکل شدن پا،ضعف و کاهش تحرک کف پا خصوصاً در ناحیه ی پنجه هاو همچنین اختلالات مفصلی (افزایش فضای مفصلی در طرف خارجی و محدودیت فضای مفصلی در طرف داخلی)از پیامدهای انگشت شست کج است.

در این عارضه معمولاًعضلات دور کننده ی شست دچار کشیدگی و انعطاف بیش از حد و عضلات نزدیک کننده،کوتاه می شوند.

پیشگیری و درمان:گفته شد که تمرینهای اصلاحی به کندی بر عضلات پا اثر می کنند.این موضوع در مورد عضلات مربوط به شست پا شدیدتر است.لذا باید سعی شود با رعایت بهداشت حرکتی و انجام الگوهای معیارحرکتی و با استفاده از وسایل و ابزارهای مناسب از بروز این ناهنجاری جلوگیری کرد.در عین حال مبتلایان – به ویژه کودکان – نباید کفشهای تنگ و نوک دار،مخصوصاً کفشهای پاشنه بلند بپوشند

تمرین 1

هدف:ایجاد تحرک در مفصل شست

روش اجرا:در وضعیت نشسته یا ایستاده مداد یا شیئی را از روی زمین با انگشت شست بردارید.این حرکت را چندین بار تکرار کنید.اگر تعادل لازم را در اجرای این تمرین ندارید بهتر است حرکت را در حالت نشسته انجام دهید.

تمرین 2

هدف:توسعه ی تحریک پذیری مفصل شست

روش اجرا:در وضعیت نشسته انگشت شست را با دست بگیرید و به آرامی به آن حرکات چرخشی بدهید.چرخش به طرف بیرون را فعالتر انجام دهید.

تمرین 3

هدف:توسعه ی عضلات نزدیک کننده ی شست پا

روش اجرا:در وضعیت نشسته انگشت شست را با دست بگیرید و به آرامی آن را به سمت داخل بدن بکشید،سپس انگشت را به حالت اولیه بازگردانید.حرکت را مجدداً تکرار کنید

ناهنجاري پشت صاف

تمرين2

هدف:ايجاد جنبش پذيري در ستون فقرات و تقويت عضلات پشتي

روش اجرا:به حالت چهار دست و پا روي زمين بنشينيد،دست راست را ابتدا تا حد امكان بالا و سپس پايين باوريد و زير بغل دست مخالف حركت دهيد.اين حركت را روي هر دو دست چندين بار تكرار كنبد.

تمرين3

هدف:ايجاد جنبش پذيري در ستون فقرات و تقويت عضلات پشتي

روش اجرا:در حالت ايستاده با پاهاي باز آماده ي اجراي تمرين شويد.دستها را در بالاي سر نگه داريد و بالاتنه را دايره وار به جلو و عقب بچرخانيد.

خوابيدن

غلط خوابيدن مي تواند فشار زيادي را بر پشت شما وارد نمايد به روي شكم خوابيدن باعث مي شود تا پشت شما قوس بر دارد . خصوصا اگر صورت خود را بر روي متكا يا بالش بلند بگذاريد وقتي به پشت بخوابيد و پاهاي خود را صاف دراز نماييد باز هم كمر شما قوس بر مي دارد لذا صحيح ترين حالت خوابيدن به روي پهلو خم شده به جلو باشد و سرتان روي متكا يا بالش قرار گيرد حاليت ديگر خوابيدن كه به پشت بخوابيد و زير زانويتان يك متكا به عنوان يك حايل قرار بدهيد.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه