رشته مدارک پزشکی چیست؟ + معرفی و بازار کار آن

دسته بندي : دانشگاه
تاريخ : 2 اسفند

رشته مدارک پزشکی یکی از رشته های دانشگاهی در ایران است که در سه مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می شود. گهر در این بخش برای آشنایی شما عزیزان با رشته مدارک پزشکی، به معرفی آن می پردازد.

رشته مدارک پزشکی چیست؟ + معرفی و بازار کار آن, پورتال خبری فرهنگی گهر

رشته مدارک پزشکی چیست؟ + معرفی و بازار کار آن

باتوجه به تأسيس و توسعه دانشگاههاي علوم پزشكي در سطح كشور اجراي برنامه دوره كارشناسي مدارك پزشكي در چند دانشگاه علوم پزشكي مختلف در حال حاضر و پيش بيني اجراي برنامه دوره كارشناسي مدارك پزشكي در ساير دانشگاههاي علوم پزشكي كه هم اكنون مشغول تربيت كاردان مدارك پزشكي مي‌باشند و نيز باتوجه به رشد علمي كه در زمينه مدارك پزشكي بوجود آمده و نياز مبرم به تربيت كارشناس مدارك پزشكي را ايجاب كرده است، لازم است كه براي بالا بردن كيفيت آموزش در اين رشته مدرسان و برنامه ريزان آموزشي تربيت شوند تا بتوانند سطح علمي فارغ‌التحصيلان اين رشته را به استاندارد موجود در دنيا كه بر اثر نياز مبرم به اطلاعات مندرج در مدارك پزشكي براي درمان بيمار كارهاي پژوهشي برنامه ريزي و آموزشي دانجشويان پزشكي در علوم وابسته بوجود آمده و نسبت به آنچه در كشور ما وجود دارد بسيار بالاست برسانند.

لذا لازم است تعداد معيني مدرس در اين زمينه تربيت شوند تا علاوه بر تدريس دروس تخصصي دوره كارداني و كارشناسي مدارك پزشكي بتوانند بعنوان مدير برنامه آموزشي اين رشته فعاليت نموده و نيز كار برنامه ريزي آموزشي براي اين رشته را در دانشگاهها بعهده گيرند.

توانايي‌هاي‌ لازم :

آمار به ويژه‌ آمار حياتي‌ در رشته‌ مدارك‌ پزشكي‌ از اهميت‌ بسياري‌ برخوردار است‌. به‌ همين‌ دليل‌ دانشجوي‌ مدارك‌ پزشكي‌ بايد در درس‌ رياضي‌ و آمار قوي‌ بوده‌ و همچنين‌ به‌ زبان‌ انگليسي‌ مسلط‌ باشد.در ضمن‌ دانشجو بايد به‌ زيست‌شناسي‌ علاقه‌مند باشد چون‌ در نهايت‌ پرونده‌هاي‌ بيماران‌ را كه‌ در آنها اطلاعات‌ مربوط‌ به‌ نوع‌ بيماري‌ و نحوه‌ درمان‌ يا پيشرفت‌ بيماري‌ درج‌ شده‌ است‌، تجزيه‌ و تحليل‌ مي‌كند.

موقعيت‌هاي‌ شغلي‌ در ايران :

در هر بيمارستان‌ يا مركز خدماتي‌ ـ درماني،‌ بخشي‌ به‌ نام‌ بخش‌ مدارك‌ پزشكي‌ وجود دارد كه‌ داراي‌ ۴ واحد آمار بيمارستاني‌، پذيرش‌، بايگاني‌ مدارك‌ پزشكي‌ و واحد كُدگذاري‌ بيماري‌ها است‌ و مسؤول‌ اين‌ بخش‌ و كاركنان‌ آن‌ بايد فارغ‌التحصيل‌ رشته‌ مدارك‌ پزشكي‌ باشند.

فارغ‌التحصيلان‌ مدارك‌ پزشكي‌ در مقطع‌ كارداني‌ فعاليت‌هاي‌ مربوط‌ به‌ واحدهاي‌ پذيرش‌، آمار، كدگذاري‌ و ذخيره‌ و بازيابي‌ پرونده‌هاي‌ پزشكي‌ بيمارستان‌ را انجام‌ مي‌دهند و كارشناسان‌ اين‌ رشته‌ نيز مديريت‌ هريك‌ از واحدهاي‌ ياد شده‌ يا مديريت‌ بخش‌ مدارك‌ پزشكي‌ بيمارستان‌ها و مراكز بهداشتي‌ ـ درماني‌ را برعهده‌ مي‌گيرند.

درس‌هاي‌ اين‌ رشته‌ در مقطع کارشناسی :

دروس‌ پايه‌:

بهداشت‌ محيط‌ بيمارستان‌، فيزيولوژي‌، آشنايي‌ با باكتري‌، ويروس‌، قارچ‌ و انگل‌، اخلاق‌ و مقررات‌ حرفه‌اي‌، روانشناسي‌ مقدماتي‌ و روابط‌ انساني‌، رياضيات‌ پايه‌، آناتومي‌.

دروس‌ اصلي‌:

كليات‌ پزشكي‌، اصطلاحات‌ پزشكي‌، زبان‌ اختصاصي‌، اصول‌ مديريت‌ بيمارستاني‌، مددكاري‌ اجتماعي‌، كامپيوتر و كاربرد آن‌، ماشين‌نويسي‌ عملي‌ و نظري‌.

دروس‌ تخصصي‌:

كُدگذاري‌ بيماري‌ها، مدارك‌ پزشكي‌، آمار حياتي‌ مقدماتي‌، شاخص‌هاي‌ بهداشتي‌ و آمار بيمارستاني‌، اصول‌ و روش‌هاي‌ بايگاني‌، بايگاني‌ پزشكي‌، كارآموزي‌ در عرصه‌.

درس‌هاي‌ اين‌ رشته‌ در مقطع کارشناسی ارشد :

آموزش كارشناسي ارشد (ناپيوسته) مدارك پزشكي به دوره اي اطلاق مي‌شود كه تحصيلات بالاتر از كارشناسي را در بر گيرد و اولين مقطع پس از كارشناسي است، هدف از ايجاد آن تربيت افراد لايق و متبحر مي‌باشد بطوريكه بر علم مدارك پزشكي در سطح استاندارد موجود در دنيا وقوف كامل داشته و نيز با علم مديريت آموزشي بالاخص برنامه ريزي آموزشي و روش تدريس آشنائي كامل داشته تا بتواند بطور مفيد تدريس اين رشته را در سطح كارداني و كارشناسي بعهده گرفته و نيز مديريت اين برنامه آموزشي را در دانشگاههاي مختلف عهده دار شده و برنامه ريزي آموزشي در اين رشته را انجام داده بالاخص كمبودهاي موجود اعضاء هيئت عملي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي را جبران نمايند.

۲- طول دوره و شكل نظام:

براساس آئين نامه آموزشي دوره كارشناسي ارشد (ناپيوسته) مصوب شورايعالي برنامه ريزي حداقل طول دوره كارشناسي ارشد (ناپيوسته) رشته آموزش مدارك پزشكي ۲ سال و حداكثر مجاز طول تحصيلات اين دوره براي دانشجويان تمام وقت ۳ سال و براي دانشجويان نيمه وقت برابر مصوبات شورايعالي برنامه ريزي مي‌باشد.

تذكر ۱: داوطلباني كه در اين مقطع پذيرفته شده‌اند بايستي معلومات زبان انگليسي آنها در حد استفاده از متون خارجي باشد در غير اينصورت تعداد موردنياز واحد زبان انگليسي را با نظر گروه زبان دانشكده بعنوان پيش نياز بايستي بگذرانند.

تذكر ۲: بديهي است چنانچه دانشجو نياز به گذراندن برخي دروس پيشنياز داشته باشد در خلال اين دوره آن دروس را مي‌گذراند و مسلماً حداكثر طول مجاز تحصيل براي چنين دانشجوياني به نسبت واحدهاي پيشنياز گذرانده شده افزايش مي‌يابد.

۳- واحدهاي درسي:

تعداد كل واحدهاي درسي اين دوره ۳۲ واحد مي‌باشد.

تعداد واحدهاي درسي شامل:

الف – دروس اصلي: ۱۲ واحد

ب – دروس اختصاصي: ۱۶ واحد

ج – پايان نامه: ۴ واحد

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي