درمان شپش با نفت

تاريخ : 21 خرداد

درمان شپش با نفت

این روزها خانواده های بسیاری درگیر از بین بردن شپش یا همان رشک می باشند که اغلب بچه ها در مهد کودک ها و مدارس دچار آن می شوند در واقع وجود شپش سر دلیل بر عدم نظافت نیست. هر کسی ممکن است به شپش سر مبتلا شود، فقیر یا غنی. تمیز یا کثیف ولی در بچه های بین ۴ تا ۱۱ سال بیشترین شیوع دیده می شود و در دختران بیش از پسران است همچنین در سن شروع مدرسه نیز شایع تر است. و مخصوصا در فصل بهار شایع تر می باشد.

درمان شپش با نفت, پورتال خبری فرهنگی گهر

چرا و چگونه شپش می گیریم؟

شپش یک موجود و حشره ی کوچک است که از خون شما تغذیه می کند و سر و بدنتان را آلوده به خود می کند .اگر در روی موهای خود نقاطی بیضی شکل و سفید پیدا کردید نترسید آن ها  رشک  یا همان تخم شپش هستند. کودکان در مدارس و مهد کودک ها بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند. اما آیا حتما برای از بین رفتن شپش باید کچل کرد؟

درمان شپش با نفت, پورتال خبری فرهنگی گهر

روشهای رفع شپش سر

قبل از هر درمانی مهمترین و اولین درمان رعایت کردن بهداشت فردی هر کس است. باید لباس ها و ملافه های شخص مبتلا به صورت مداوم با آب جوش ضد عفونی بشود تا به افراد دیگر سرایت نکند.

روغن زیتون مرغوب تهیه کنید و موهای خود را به صورت کامل به آن آغشته کنید. موهای خود را درون حوله ی مخصوص یا کلاه مخصوص خود جمع کرده و بپیچید. این عمل به اندازه حدود ۳ تا ۸ ساعت باید انجام گیرد و کمتر از ۲ ساعت اصلا نباشد زیرا شپش ها کمتر از ۲ ۳ ساعت در روغن ها زنده می مانند. اگر تحمل خود را بالا ببرید و بگذارید به اندازه همان ۸ ساعت روغن زیتون روی موی شما باشد بسیار نتیجه بخش تر خواهد بود و به طور حتم از بین می روند.

به هنگام شستن و بعد از طی شدن زمان مناسب یک ظرف از آب داغ و صابون را آماده کنید. در این مرحله با منظره خوبی مواجه نمی شوید. حوله را در ظرف قرار دهید و تمام شپش های از بین رفته را مشاهده کنید. سپس موهای خود را از کف سر به ۴ قسمت مساوی تقسیم کنید و به صورت کامل همه جا را شانه بزنید. این عمل را آنقدر ادامه بدهید تا دیگر خبری از شپش ها روی سر شما  نباشد.

سپس موهای خود را شامپو کنید و با سشوار به خوبی خشک کنید. به اندازه ۲ هفته این کار را هر روز انجام دهید تا دیگر اثری از شپش بر روی سر شما نباشد.

درمان شپش با نفت, پورتال خبری فرهنگی گهر

سرکه نیز یکی از راه های طبیعی دیگر برای درمان شپش سر است که به اندازه درمان شپش با روغن زیتون موثر است. بدین صورت که یک لیتر آب تهیه کنید و دو قاشق غذاخوری از سرکه مرغوب داخل آن بریزید تا یک محلول بدست آید. تمام موهای خود را با آن آغشته کنید و بعد از ۱ ساعت آن را بشورید. این عمل را چندین بار تکرار کنید تا تخم شپش ها سست و از بین بروند.

 

درمان شپش با نفت, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

تمیز کردن خانه

شپش معمولا بدون تغذیه از پوست سر بیش از یک روز زنده نمی ماند و تخم شپش نیز چنانچه در دمایی مشابه دمای پوست سر قرار نگیرد زنده نخواهد ماند. بنابراین، شانس زنده ماندن شپش بر روی وسایل خانه کم است.
اما برای احتیاط شاید تمایل داشته باشید وسایل شخصی فرد را که در دو روز گذشته استفاده کرده است، تمیز کنید. پیشنهادهای ما به شما این است:
  • شستشو در آب داغ: رخت خواب، لباس ها و عروسک های در آب داغ و صابون که حداقل دمای ۵۵ درجه سانتی گراد دارد شسته و در هوای گرم، خشک کنید.
  • شستشوی لوازم مو: شانه، برس و گل سرهای فرد را با آب داغ و صابون بشویید.
  • مهر و موم کردن وسایل در کیسه پلاستیکی: وسایلی که امکان شستشو ندارند به مدت دو هفته در کیسه پلاستیکی مهر و موم کنید.
  • جارو کشیدن: کف زمین و روکش مبلمان ها را به خوبی جارو برقی بکشید.

درمان با داروهای شیمیایی

داروهای بدون نسخه ای که در درمان شپش بکار می روند بر اساس پیرترین، ترکیب شیمیایی که از گل داوودی استخراج می شود، پایه گذاری شده اند. این ماده برای شپش سم محسوب می شود. پرمترین، از انواع مصنوعی پیرترین است و به شکل شامپو و لوسیون در دسترس است. قبل از مصرف باید موها را با شامپویی که نرم کننده ندارد بشویید. شستن موها با سرکه پیش از مصرف پرمترین نیز توصیه شده است، چون به حل کردن چسبی که تخم شپش ها را به محور مو می چسباند کمک می کند. به توضیحات درج شده روی جعبه دارو توجه کنید و ببینید چقدر باید پرمترین را روی مو نگه دارید؟ سپس با آب گرم موها را شستشو دهید.
نکته مهم این است که باید تمام افرادی که ساعات زیادی را در کنار هم سپری می کنند مثل اعضا یک خانواده همزمان مورد درمان قرار گیرند. هرچند که علامتی وجود نداشته باشد وحتی در معاینه توسط پزشک نیز علامتی دال بر دیگری در سایر افراد خانواده وجود نداشته باشد. بنابراین اگر یک فرد در یک خانواده مبتلاست تمامی اعضا باید درمان گردند. معمولاً علت شکست درمان بیماران نیز عدم رعایت همین نکته است. برخی موارد درمان نیاز به تکرار پس از یک هفته دارند که ضرورتاً باید انجام گیرد.
پس از مصرف این دارو، بروز خارش، سرخی، یا تورم مختصر پوست سر امری عادی است، ولی اگر التهاب پوست سر ادامه یابد، به پزشک اطلاع دهید. مصرف این دارو در کودکان کوچکتر از دو سال توصیه نمی‌ شود./
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي