دادسرای جرایم رایانه ای کجاست؟ + مراحل پیگیری

امروزه به دلیل استفاده فراوان از اینترنت، به تبع آن، جرایم رایانه ای زیادی رخ می دهد که برای رسیدگی به این جرائم باید به دادسرا جرایم رایانه ای مراجعه کرد. برای آشنایی با دادسرای جرایم رایانه ای این بخش گهر را بخوانید. در ادامه در مورد دادسرا جرایم رایانه ای و مراحل پیگیری در دادگاه جرایم رایانه ای می خوانید.

دادسرای جرایم رایانه ای کجاست؟ + مراحل پیگیری

دادسرای جرایم رایانه ای کجاست؟ + مراحل پیگیری

دادسرای جرایم رایانه ای

در این رابطه باید گفت که قانونگذار و دستگاه قضا به این موضوع اشراف داشته و دادسرای مخصوصی را در ارتباط با این جرایم در نظر گرفته است.

دادسرای جرایم رایانه ای در تهران در خیابان شریعتی، بالاتر از چهار راه طالقانی، نرسیده به بهار شیراز، نبش کوچه فرهاد قرار دارد.

افراد در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا کلاهبرداری و سرقت اطلاعات شخصی لازم است که به دادسرای جرایم اینترنتی مراجعه کنند.

مراحل پیگیری حقوقی در دادسرا جرایم رایانه ای تهران

دادسرای ناحیه ی ۳۱ تهران چیست و کجاست؟

دادسرای ناحیه ی ۳۱ استان تهران ویژه ی رسیدگی به جرایم رایانه ای و فناوری اطلاعات میباشد که اتفاقا افراد به نسبت خبره ای در زمینه ی اینترنت و رایانه در آن مشغول هستند. اگر به هر نحوی مورد کلاه برداری و یا سودجویی اینترنتی قرار گرفته اید به راحتی میتوانید از طریق این مجتمع قضایی حق و حقوقتان را پیگیری نمایید.

آدرس دادسرای ناحیه 31 ( جرایم رایانه ای ) : تهران – خیابان شریعتی – بالاتر از چهارراه طالقانی – نرسیده به بهار شیراز – نبش كوچه فرهاد 2 تلفن :   6 – 77512034

مراحل تنظیم شکایت در دادسرای جرایم رایانه ای:

پس از ورود به دادسرا به اتاق “عریضه نویسی” مراجعه کنید. در این جا پس از دریافت یک سری اطلاعات باید برای تهیه ی تمبر اقدام کنید. محل تهیه ی تمبر در خیابان میرعماد واقع است. پس از تهیه ی تمبر به طبقه ی چهارم دادسرا بروید. در اینجا شما به شعبه ی کشیک دادیاری هدایت میشوید. کل زمان موردنیاز برای تکمیل این فرآیند حداکثر یک ساعت میباشد.

در هنگام تهیه شکایتنامه در دادسرای جرایم رایانه ای و بعد از آن به نکات زیر توجه نمایید:

از شکایت کردن نترسید: احتمالا شما هم شنیدید که برای پیگیری یک پرونده ی قضایی باید “دوندگی” زیادی کرد. اما در پرونده های مربوط به این قسم جرائم اگر مدارک کافی در پرونده موجود باشد دیگر نیازی به مراجعات مکرر شما نیست. اما حداقل یکبار و حداکثر سه بار از شما میخواهند تا به دادسرا مراجعه کنید.

مدرک جمع کنید: تا میتوانید مدرک جرم جمع کنید. توجه کنید که در این مورد حتی ایمیلها و چتهای صورت گرفته در یاهو مسنجر هم اعتبار دارند. به همین دلیل در پرینت گرفتن و ذخیره کردن محتویات چت ها کوتاهی نکنید. ضمن اینکه مدارک موجود در سایتهای معتبر اعتبار بیشتری دارند. مثلا اگر شما از طریق پشتیبانی یک سرویس معتبر متوجه کلاه برداری شده اید حتما مکاتبات صورت گرفته را پرینت کنید.

برای تمام ادعاهایتان مدرک داشته باشید: توجه کنید که هنگام رسیدگی به پرونده دادیار یا داستان درباره ی جزئی ترین مسائل موجود در شکایتنامه از شما سوال میپرسند. پس در شکایتنامه تان ادعایی نکنید که بعدا نتوانید آن را ثابت کنید. به خاطر همین هیچ گاه در شکایتنامه تان سعی در تهمت زدن به متشاکی نداشته باشید چون بعدا برای تان دردسرساز میشود.

خوب حرف بزنید: پرونده های مربوط به کلاه برداری های اینترنتی و جرایم رایانه ای همیشه دارای شبهه های زیادی هستند. به خاطر همین دادیار و داستان مدام از شما سوال میکنند. در این جا شما باید تا میتوانید موضوع را روشن کنید و اجازه ندهید که فرد مخاطب شما دچار شک و تردید شود. که اگر این اتفاق بیفتد بعدا کار شما سخت تر خواهد شد. سعی کنید تا جایی که امکان دارد از کلمات تخصصی استفاده نکنید در غیر اینصورت تمام کلمات را با حوصله توضیح دهید.

به مدارکتان استناد کنید: در خلال صحبتها و اظهاراتتان حتما به مدارک موجود در پرونده استناد کنید. این کار به اظهاراتتان اعتبار خاصی میبخشد.

با حوصله بنویسید: در زمان رسیدگی به پرونده سوالاتی از شما پرسیده میشود. این سوالات ناشی از شک و شبهه های موجود در شکایتنامه است. پس از اینکه شما سوالات موردنظر را شفاهی پاسخ بدهید از شما خواسته میشود تا گفته هایتان را کتبا بنویسید. در این مرحله با حوصله و دقت بنویسید و تمام جزئیات را هم ذکر کنید. از کمبود مکان برای نوشتن هم نترسید.

مدارکتان را به فارسی هم ترجمه کنید: افرادی که در این دادسرا به پرونده ها رسیدگی میکنند غالبا تا حدودی با زبان انگلیسی آشنایی دارند اما اگر مدارک شما همگی به زبان انگلیسی میباشد سعی کنید تمامی آنها را در برگه ای جداگانه ترجمه کنید. این کار به تسریع روند رسیدگی پرونده کمک میکند.

از دادن اطلاعات شخصی نترسید: برای اثبات موجودیت و حقیقت مدارکی که به پرونده اضافه شده است احتمالا شما مجبور خواهید شد که رمز عبور ایمیل و اکانتهای دیگرتان را به مامورین بدهید. از انجام این کار نترسید. اطلاعات شما محفوظ خواهد ماند.

شایان ذکر است اگر در شهرستان زندگی می کنید به دادسرای جرایم رایانه ای نزدیک محل سکونتتان مراجعه کنید.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه