خواص تخم شترمرغ که نمی دانید

دسته بندي : 💊 سلامت,تغذیه
تاريخ : 24 مهر

تخم شترمرغ هم مانند گوشت شترمرغ دارای خواص بسیار زیادی است. در ادامه خواص تخم شترمرغ را عنوان می کنیم.

خواص تخم شترمرغ که نمی دانید, پورتال خبری فرهنگی گهر

شتر مرغ از ۲ سالگي تا ۳۰ سال تخمگذاري مي‌كند و در سال ۴۰ تا ۷۰ عدد تخم مي‌گذارد. هرعدد تخم از ۱ تا ۲ كيلوگرم وزن دارد و سر و ته آن به سختي قابل تشخيص است.پوسته آن بسيار ضخيم بوده لذا شكستن آن به آساني شكستن تخم‌مرغ نيست. مزه و درصد ميزان چربي و پروتئين آن مانند تخم‌مرغ است و به همان روش‌ها پخت و پز مي‌شود. عسلي شدن تخم شترمرغ حدودا ۴۵ دقيقه و سفت شدن آن دوبرابر اين زمان طول مي‌كشد.

خواص تخم شترمرغ:

-تخم شترمرغ هم جزو مواد غذایی‌ای است که مصرفش به خانم‌های باردار یا افراد مبتلا به کم‌خونی توصیه می‌شود.

-تخم شترمرغ، آهن، اسیدفولیک و کالری بالایی دارد اما میزان روی آن کمتر از تخم‌مرغ است.

-بزرگ‌ترین تفاوت تخم‌مرغ و شترمرغ اندازه و وزن‌شان است. تخم شترمرغ بزرگ‌ترین تخم پرنده در کل دنیاست و معمولا یک و نیم کیلوگرم وزن دارد! بیش از ۱۷/۵ سانتی‌متر ارتفاع و ۱۳/۵ سانتی‌متر عرض دارد! این در حالی است که یک تخم‌مرغ بزرگ نهایتا ۹۰۰ گرم وزن، ۶/۵ سانتی‌متر ارتفاع و ۵سانتی‌متر عرض دارد.

 – مزه تخم‌مرغ و شترمرغ بسیار شبیه به هم است اما پرندگان عادات غذایی متفاوتی دارند و ارزش غذایی تخم‌هایی که می‌گذارند، متفاوت است.

 -میزان پروتئین، چربی و کلسیم این دو مشابه هم است.

-تخم‌مرغ ویتامین A و E بیشتری دارد اما تخم شترمرغ فولیک اسید بیشتری دارد.

-میزان آهن تخم شترمرغ بیشتر است اما روی و مس تخم‌مرغ هم بیشتر از شترمرغ است.

– تخم شترمرغ همچون هیبت این پرنده بسیار بزرگ است و می تواند ده نفر را سیر کند. هر عدد آن یک تا دو کیلوگرم وزن داشته و حاوی ۲۰۰۰ کالری انرژی و هر کدامش معادل ۲۰ عدد تخم مرغ است. عسلی شدن تخم شترمرغ حدود ۴۵ دقیقه و سفت شدن آن دو برابر این زمان طول می کشد.

– از نظر طعم، میزان چربی و پروتئین مانند تخم مرغ است. تحقیقات نشان داده است میزان کلسترول تخم شترمرغ پایین بوده و حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب غیراشباع است.

– مقدار ویتامین E، B5 و منگنز آن از تخم مرغ کمتر؛ اما میزان سلنیوم آن که به تولید و تکثیر اسپرم های سالم کمک می کند، بسیار زیاد است. میزان مس، آهن، روی و کلسیم آن نیز به محتوای خوراک این پرنده بستگی دارد.

– مصریان باستان از تخم های این حیوان برای مصارف دارویی استفاده می کردند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي