حقیقت عشق در یک نگاه چیست

تاريخ : 15 خرداد

عشق در یک نگاه، ماجرایی رویایی یا واقعی !

عشق در یک نگاه، می تواند محصول بسیاری از اتفاقات کوچک و بزرگ باشد. شاید برای رسیدن به اصلی ترین مفهوم عشق در یک نگاه، باید ابتدا تعریفی از عشق را ارائه کرد.

حقیقت عشق در یک نگاه چیست, پورتال خبری فرهنگی گهر

عشق در زندگی ما انسان ها پدیده ای متفاوت، معجزه آسا و معجزه آفرین است. از این بابت که خمیر مایه وجود همه ما از عشق است. همه آدم ها زمانی که از احساس و لذت زندگی محرومند اگر در اعماق وجودشان جست وجو کنند عشق را کم می بینند. حال این عشق ممکن است به خودشان، به دیگران یا به تمام هستی باشد. این عشق فقط مخصوص یک رابطه دونفره نیست بلکه حسی است نسبت به همه چیز و همه افراد و جالب این جاست که عشق به معناهای مختلف به زندگی ما پا می گذارد و معمولاً زندگی ما را متحول می کند. مثال عینی آن، این است که همه کسانی که عاشقانه در خدمت دیگران هستند پاسخ هایی را از افراد می گیرند که زندگی آنها را تغییر می دهد. در اینجا باید تاکید کنم هر کجا که این عشق پا گذاشته معجزه آفریده و شکی نیست که اگر نگاه کمی عمیق تر بیندازیم می بینیم وقتی خداوند همه موجودات را می آفرید اگر این عشق همه آنچه که خلق کرده نبود طبیعتا زندگی ما دیگر به این شکل دیده نمی شد.

حقیقت عشق در یک نگاه چیست ؟

آیا عشق در یك نگاه ممكن است؟ بله. یعنی انسان ها می توانند در یك نگاه عاشق شوند٬ ۲ تا ۳ ثانیه كه در زبان انگلیسی infatuation نامیده می شود كه به معنی تب عشق است٬ واله و شیدا شدن است٬ هوس است٬ یكمی هم بهتر جنون عشق است. امروز می دانیم كه قلب و عشق هیچ ارتباطی به هم ندارند. آن زمان كه قلب را با قلبی دیگر عوض كردند یا قلب مكانیكی گذاشتند تغییری حاصل نشد چون همه چیز فقط در مغز است و بنابر این در قلب خبری نیست.

روزی كه شما گرفتار تب عشق و هوس عشق می شوید همه چیز بر هم می ریزد. شما اولا خودتان را گم می كنید و در حقیقت به نوعی دیگری را پیدا می كنید. بدن شما ارتباط عادی خودش را از دست می دهد و به یكباره شمای چهل ساله، چهار ساله كه سهل است، چهار ماهه می شوید٬ حالی پیدا می كنید كه تا به حال هرگز نداشتید٬ زتدگی جهت و معنی دیگری پیدا می كند٬ هدف دیگری پیدا می كند و به راه دیگر می افتد.

مطالعات نشان می دهد كه ذهن این افراد ۸۵ درصد انرژی روانیش را صرف معشوق می كند و تا مرز ۱۰ درصد می رسد. نه تنها با فكر او می خوابد٬ با فكر او بیدار می شود و حتی فكر می كند كه او راجع به او چه فكری می كند. نوعی از وسواس یا گیر دادن است. به یكباره كسی همه وجود شما را اشغال میكند. شما به گونه ای دیگر از آن خودتان نیستید بلكه متعلق به او و جزء و ملك او هستید.

فروید اسم این را تاخیر و یا بسته شدن میل جنسی می داند كه در آن حقیقتی است. اما متخصص دیگری باورش بر این است كه اصولا infatuation یا این حالت تب عشق نوعی دوستی همراه با گرایش جنسی است كه در این هم حقیقتی هست اما نكته بسیار مهم این است كه در این عشق رابطه جنسی آنقدر ها اهمیتی ندارد.

نه در این و نه در نوع دیگر كه به عنوان Romantic Love آن را میشناسیم. تا آنجایی كه نود و پنج درصد زنان و نود و یك درصد مردان بر اساس مطالعات گفته اند كه ما به هیچ وجه به فكر رابطه جنسی با كسی كه این چنین عاشقش شدیم نبودیم. یعنی مطلقا موضوع اصلی و اساسی ما رابطه جنسی نبوده. بنابراین مسئله از جای دیگری و به گونه دیگری است. شما در حقیقت در طول زندگیتان دیوارهایی درست كردید این دیوارها را خراب می كنید و پل می كنید٬ شما قلاب هایی دارید كه بتوانید چیزها را بگیرید٬ آن را قلاده ای می كنید كه به گردن خودتون می بندید و در اختیار آن آدم می گذارید٬ حتی در این حالت گفته شده كه این افراد وقتی كه دست معشوق را میگیرند حالا راه رفتن را هم از خاطر می برند و برخی از اوقات تعادل خودشون را از دست می دهند. آن چنان محو و مات و مبهوت می مانند كه حدی برایش متصور نیست.

عشق در نگاه اول

عشق در نگاه اول چیست؟ آیا واقعیت دارد، یا یک ایده‌آل عاشقانه مبتنی بر توهم است؟ آیا چیزی به نام نیمه گمشده وجود دارد، دو نفر یکدیگر را می‌بینند و در همان لحظه به این نتیجه می‌رسند که آنها نیمه گمشده یکدیگر بوده و قرار است برای همیشه با هم باشند. یا اینکه برای ایجاد و توسعه یک ارتباط نزدیک و عمیق صرف زمان و تلاش نیاز است؟

اگر عشق در یک نگاه (LAFS) حقیقت دارد، آیا باعث صمیمیت درازمدت می‌شود؟ و یا افرادی که به یک صمیمیت طولانی مدت در یک رابطه عاشقانه دست می‌یابند، برای دستیابی به انتظاراتشان از عشقی رمانتیک و ایجاد پایداری در روابطی که به آن متعهد هستند، داستان ارتباط اولیه خود را به شکل دیگری به‌خاطر می‌آورند؟ عشق در یک نگاه یک باور قوی است، اما اعتبار یا مفهوم روشنی ندارد.

زسوک و همکاران (۲۰۱۷) بر روی افرادی که که می‌گویند تجربه عشق در نگاه اول داشته‌اند تحقیقاتی انجام دادند. آنها خاطرنشان ساختند چندین احتمال برای اینکه عشق در نگاه اول LAFS چیست می‌تواند وجود داشته باشد:

این باور محصول یک خطای ذهنی است. عشق در یک نگاه LAFS ممکن است یک توهم موقعیتی و یا یک گزارش مشترک باشد که از چندین منبع که با هم همپوشانی دارند به‌وجود می‌آید از جمله: برای خاص ساختن ارتباط احساسی دو نفر، برای آنکه خود را با ایده‌ال‌های فرهنگی درباره مفهوم ارتباط هماهنگ نشان دهند، برای آنکه موفقیت ارتباطی حال حاضر خود را به بخش‌های قبلی (عشق در یک نگاه) ارتباط خود منسوب کنند، فرافکنی احساسات شهوت‌انگیز کنونی به گذشته و گزارش عشق در یک نگاه وقتی واقعاً چنین چیزی وجود نداشته و صرفاً به‌خاطر اینکه شریک عاطفی ناراحت نشود.

 نتیجه یک جذابیت ظاهری است. جذابیت ظاهری معمولا به سرعت احساس می‌شود، و با مدت زمانی که منجر به احساس عشق در نگاه اول می‌شود، همبستگی دارد و نیز پیش‌بینی کننده سرعت قرار ملاقات است. جذابیت ظاهری موضوع مشترک همه افرادی است که درباره عشق در یک نگاه از آنها سوال شد و با جذابیت ظاهری همبستگی دارد. زیرا افرادی که دارای جذابیت ظاهری هستند، معمولاً دیگران آنها را افراد بهتری نیز می‌دانند، در نتیجه این اثر هاله‌ای اطراف آنها به تجربه عشق در یک نگاه کمک می‌کند. انگیزه‌هایجنسی ممکن است بخشی از این عشق در یک نگاه باشد اما معمولاً در طی تحقیقات مربوط به عشق در یک نگاه گزارش نمی‌شود.

تجلی شیدایی روابط عاشقانه پایدار با ویژگی‌هایی چون صمیمیت، شور و هوس و تعهد که شامل صداقت و حمایت است توصیف می‌شود. این نشانه‌ها بعید است که در لحظه ابتدایی رابطه وجود داشته باشند، پس احتمالاً کمکی به عشق در یک نگاه نمی‌کنند. شیدایی، به مفهوم کشش شدید بدون صمیمیت و تعهد، می‌تواند در مقوله عشق در یک نگاه نقش‌آفرینی کند. همچنین شیدایی به وسیله دیگر محققین به عنوان «کشش جنسی» در نظر گرفته شده است. فرمی از علاقه شدید در زوج‌هایی که اعلان می‌کنند عشق در یک نگاه را تجربه کرده‌اند. همانطور که اشاره شد، این مطلب ممکن است یک خطای شناختی باشد.

نشانه های عشق

  •  ناخودآگاه درباره‌ی کارهایی صحبت می‌کنید که می‌خواهید در آینده کنار هم انجام دهید!
  •  وقتی می‌گویید «دلم برایت تنگ می‌شود»، به این خاطر است که واقعا حتی بعد از یک روز دوری هم دل‌تان برایش تنگ می‌شود.
  • مدت‌هاست که به روابط قبلی خود فکر نکرده‌اید.
  • چیزهایی که معمولا از آنها بدتان می‌آمد، اکنون دیگر چندان بد به‌نظر نمی‌رسند، و چه بسا جالب هستند؛ البته اگر در کنار او انجام‌شان دهید.
  • برای او و به‌خاطرش ازخودگذشتگی می‌کنید.
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي