حاجت روایی با صلوات بر پیامبر (ص)

حاجت روایی با صلوات بر پیامبر (ص)

حاجت روایی با صلوات بر پیامبر (ص)
حاجت روایی با صلوات بر پیامبر (ص)

خداوند سبحان وجود مطهر پیامبر اكرم را رحمت فراگیر برای جهانیان قرار داده وآن حضرت را به این صفت و ویژگی توصیف نموده است.

اما این رحمت بیكران خداوندی برای امت اسلامی وزنان ومردان مۆمن جلوه های خاصی دارد كه به دو مورد آن اشاره می‌كنم:

1.  خداوند بزرگ حضور وجود مطهر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  در میان امت را مانع عذاب ومجازات الهی می داند.« وما كان الله لیعذبهم وانت فیهم وماكان الله معذبهم وهم یستغفرون» این آیه بیانگر این حقیقت است كه اگر مۆمنان وامت مسلمان در اثر انحرافات ورفتارهای  گناه آلود، استحقاق عذاب ومجازات داشته باشد، خداوند مهربان به احترام حضور پیامبر اكرم در میان مسلمانان، آنان را عذاب نخواهد كرد. كما اینكه استغفار وطلب آمرزش خود مسلمانان مانع عذاب الهی خواهد شد لكن بخش  اول آیه مربوط به زمان حیات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  می باشد.

امام علی علیه السلام در این مورد می فرماید: دوچیز در زمین مایه ی امان از عذاب خدا بود. یكی ازآن دو برداشته شده پس دیگری را در یافته بدان چنگ زنید اما آن امانی كه برداشته شد رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم  بود وامان باقیمانده استغفار كردن است كه خداوند بزرگ به رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم  فرمود:«  خداوند آنان را عذاب نمی كند در حالیكه تو در میان آنانی وعذابشان نمی كند تا آن هنگام كه استغفار می كنند.»

2.  خداوند درمورد افرادی كه با  معصیت وگناه به خویشتن ستم  كرده و زمینه عذاب و مجازات الهی را فراهم آورده اند می فرماید: اگرآنان كه به خود ستم كرده‌اند به محضر رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم آمده  استغفار كنند و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  برای آنان طلب آمرزش نماید همانا خداوند توبه آنان را پذیرفته وآنان را مورد رحمت وآمرزش قرار خواهد داد.

« ولو انّهم اذ طلموا جاءوك فاستغفروا الله واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توّاباً رحیماً»

این آیه كریمه، توسل به عنایت پیامبر اكرمصلی الله علیه و آله و سلم برای آمرزش گناهان را ، به عنوان وسیله‌ای مطمئن برای دستیابی به رحمت ومغفرت خداوند قرار داده است.

امیرالمۆمنین علی علیه السلام توسل به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را در هنگام دعا ودر خواست حاجت از محضر پروردگار متعال مایه استجابت دعا دانسته می‌فرماید: هرگاه از خداوند یكتا در خواستی داری، ابتدا بر پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم درود بفرست. سپس حاجت خود را بخواه زیراخداوند بزرگوارتر از آن است كه از دو حاجت درخواست شده یكی را برآورد و دیگری را ردكند

امیرالمۆمنین علی علیه السلام توسل به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  را در هنگام دعا ودر خواست حاجت از محضر پروردگار متعال  مایه استجابت دعا دانسته می‌فرماید: هرگاه از خداوند یكتا در خواستی داری، ابتدا بر پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم  درود بفرست. سپس حاجت  خود را بخواه زیراخداوند بزرگوارتر از آن است كه از دو حاجت درخواست شده یكی را برآورد و دیگری را ردكند.

توضیح این سخن آن است كه هرگاه كسی از محضر ربوی درخواست درود ورحمت برای رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  نماید و به عبارت دیگر بروجود مطهر آن حضرت صلوات بفرستد، بدون تردید خداوند این درخواست را برآورده و رحمت خود را بر وجود رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  عطا می فرماید.

بنابراین اگر كسی از محضرخداوند درخواست و حاجتی دارد، حضرت علی علیه السلام می فرماید: قبل از ذكر حاجت ودر خواست شخصی، صلوات بر پیامبر بفرستد كه در واقع درخواست رحمت برای آن حضرت است.

در این صورت كرامت و لطف خدا بیشتر از آن است كه درخواست رحمت برای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  را اجابت كند و در خواست حاجت شخصی او را اجابت نكند. واین همان توسل به وجود مطهر رسول خدا در مقام دعا و درخواست حاجت است.

خداوند درمورد افرادی كه با معصیت وگناه به خویشتن ستم كرده و زمینه عذاب و مجازات الهی را فراهم آورده اند می فرماید: اگرآنان كه به خود ستم كرده‌اند به محضر رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم آمده استغفار كنند و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برای آنان طلب آمرزش نماید همانا خداوند توبه آنان را پذیرفته وآنان را مورد رحمت وآمرزش قرار خواهد داد

امام علی علیه السلام وشیوه درود فرستادن بررسول خدا

در پایان این نوشتار شیوه درود فرستادن وعرض ادب امام علی علیه السلام به ساحت مقدس پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  را كه بیانگر عشق وارادت وصف ناپذیر امیر المۆمنین به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  می‌باشد، ذكر می كنیم آن حضرت از پیشگاه خداوند بزرگ این گونه طلب رحمت وفضل الهی را برای پیامبر برگزیده، محمد مصطفی صلی الله علیه واله وسلم  درخواست می كند:« پروردگارا برای پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم  درسایه ی لطف خود جایگاه وسیعی بگشای واز فضل وكرمت پاداش اورا فراوان گردان. خداوندا كاخ آئین اورا از هربنایی برتر ومقام اورا در پیشگاه خود گرامی تر گردان. نورش را كامل فرما وپاداش رسالت او را پذیرش گواهی وشفاعت وقبول گفتار او قرار ده. بار خدایا بین ما وپیغمبرت در نعمتهای جاودان و زندگانی خوش  و آرزوهای برآورده وخواسته های  به انجام رسیده ، در كمال آرامش ودر نهایت اطمینان همراه با مواهب وهدایای با ارزش جمع گردان».

امیر المۆمنین در بسیاری از خطبه‌های خود، ضمن تجلیل وتكریم پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم ، با شیوه های گوناگون از پیشگاه خداوند طلب فضل ورحمت نموده ودست به دعا برمی دارد. وشایسته ترین درود ورحمت وصلوات را به آن حضرت تقدیم می كند.

امید است خداوند بزرگ دلهای همه مومنان ومحبان پیامبر اكرم و اهل بیت آن حضرت را به عشق وارادت واقعی رسول الله زنده گرداند ودر پیروی وتبعیت از آن حضرت یاری نماید ودر تاسی و الگو پذیری  از آن اسوه حسنه موفق فرماید.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه