جاذبه های گردشگری آریزونا + راهنمای سفر به آریزونا

آریزونا یکی از ایالت های آمریکا است. این ایالت در همه زمینه های سیاسی، فرهنگی، هنری، گردشگری و … از اهمیت بسیار زیای برخوردار است. ایالت آریزونا جاذبه های گردشگری بسیار زیادی دارد. برای آشنایی با جاذبه های گردشگری آریزونا این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد جاذبه های آریزونا و راهنمای سفر به آریزونا می خوانید.

جاذبه های گردشگری آریزونا + راهنمای سفر به آریزونا

جاذبه های گردشگری آریزونا + راهنمای سفر به آریزونا

جاذبه های گردشگری آریزونا

آریزونا (Arizona) یکی از ایالت‌های آمریکا است که در منطقه جنوب غرب آمریکا قرار دارد. این ایالت بخشی از منطقه غرب آمریکا و منطقه کوهستانی آمریکا نیز محسوب می‌شود. آریزونا ششمین ایالت بزرگ و شانزدهمین ایالت پرجمعیت آمریکاست. شهر فینیکس پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر آریزونا می‌باشد.

آریزونا چهل و هشتمین ایالت و آخرین بخش از سرزمین اصلی آمریکا است که به ایالات متحده پیوسته. آب و هوای بیابانی نیمهٔ جنوبی آریزونا با تابستان‌های گرم و زمستان‌های معتدل برای آمریکایی‌ها شناخته شده است. نیمهٔ شمالی آریزونا که بخشی از فلات مرتفع و بزرگ کلرادو را تشکیل می‌دهد، پوشیده از جنگل‌های کاج، صنوبر و دوگلاس فر می‌باشد. از دیگر ویژگی جغرافیایی این منطقه از آریزونا وجود کانیون‌های بزرگ و ژرف است. بخشی از «کوه‌های آتش فشانی سان فرانسیسکو» نیز در شمال آریزونا واقع شده است. این منطقه از آریزونا دارای آب و هوایی معتدل در سه فصل از سال و برف‌های سنگین در زمستان می‌باشد.

ایالت آریزونا با ایالت‌های نیومکزیکو، یوتا، نوادا، کالیفرنیا هم‌مرز است. این ایالت همچنین دارای ۶۲۶ کیلومتر مرز بین‌المللی با دو ایالت مکزیکی باخا کالیفرنیا و سونورا می‌باشد.

با فرض این که دریاچه‌های بزرگ وجود ندارند، آریزونا پرجمعیت‌ترین ایالت محصور در خشکی آمریکا محسوب می‌شود. پارک ملی گرند کنیون از مشورترین زیست‌بومهای جهان در این ایالت قرار دارد. آریزونا همچنینی چندین جنگل و پارک ملی را در خود جای داده است. حدود یک چهارم وسعت آریزونا را زمین‌های دولتی تشکیل داده است که سرزمین برخی از قبایل سرخپوست مانند قبیلهٔ ناواهو، هوپی، توهونو اودهام، یوم، آپاچی، یاواپای و هوالاپای محسوب می‌شود.

نام آریزونا

باور عمومی بر این است که ریشهٔ نام “آریزوناً به واژهٔ قدیمی اسپانیایی آریزوناک بر می‌گردد و “آریزوناک” تلفظی از واژهٔ آلی سوناک (واژه‌ای به زبان اودهامی) به معنای “بهار کوچک” است که در گذشته به منطقه‌ای در نزدیکی یک معدن نقره در مکزیک اطلاق می‌شده است. برخی از پژوهشگران بر این باورند که “آریزوناً ریشه در عبارت اسپانیایی árida zona به معنای “منطقه خشک” دارد و برخی دیگر عبارت باسکی aritz ona را برای ریشهٔ آریزونا پیشنهاد می‌کنند. (به معنای یک بلوط خوب)

جغرافیا آریزونا

همچنین فهرست شهرستان‌ها، جزیره‌ها، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، پارک‌های ایالتی، پارک‌های ملی، و جنگل‌های ملی آریزونا را ببینید.

آریزونا در جنوب غریب آمریکا قرار دارد و ششمین ایالت بزرگ آمریکاست. پانزده درصد از مساحت ۲۹۵۰۰۰ کیلومترمربعی این ایالت را اراضی شخصی تشکیل می‌دهد. آریزونا به خاطر داشتن چشم‌اندازهای بیابانی و انواع گیاهان خشک‌زی مانند کاکتوس شناخته شده است. آب و هوای آریزونا نیز از نکات قابل توجه این ایالت است. تابستان‌های داغ و زمستان‌های معتدل آب و هوای معمول آریزوناست.

همانند دیگر ایالت‌های جنوب غرب آمریکا آریزونا افزون برداشتن آب و هوای بیابانی دارای ویژگی‌های مکان‌نگاری فراوانی است. کوه‌ها و فلات در بیش از نیمی از ایالت یافت می‌شود. با اینکه آریزونا ایالتی خشک است اما جنگل‌ها ۲۷ درصد از مساحت ایالت را پوشانده‌اند که تقریباً با برابر با آلمان و فرانسه می‌باشد. بزرگترین مجموعه از جنگل‌های درخت «کاج پوندروسا» در آریزونا قرار دارد.

هوای آریزونا به دلیل قرار داشتن در مجاورت با صحرای موهاوی دارای آب و هوایی گرم و خشک است و دما در فصل تابستان به ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. در شمال این ایالت قبایل زیادی از سرخ‌پوستان آمریکایی سکونت دارند، از جمله قبیله ناواهو که در مجاورت گرند کنیون قرار دارند.

تاریخ آریزونا

پیشگامانی که به این سرزمین آمدند به دشواری‌های بسیاری برخوردند. بخش بزرگی از این ایالت کوهستانی و فلاتی بلند است. پستی‌ها و بلندی‌ها و هوای سرد این منطقه مانع از کشاورزی بود. در دشت‌های گسترده جنوب غرب آن نیز به جهت هوای گرم و خشکی زمین، کشت‌وکار بی‌فایده بود. از این گذشته قبیله‌های سرخ‌پوست آپاچی به سختی علیه تازه‌واردان می‌جنگید. در سال ۱۸۵۴ در آریزونا معدن مس کشف شد. از آن پس گروه‌گروه از مهاجران رهسپار آریزونا شدند. سرانجام در پایان سال ۱۸۸۶ قبیله آپاچی از جنگیدن با تازه‌آمدگان دست برداشت.

شهرستان‌های آریزونا

موهاوی

لاپاز

یوما

مریکوپا

یاواپای

کاکانینو

ناواهو

آپاچی

گرینلی

گِرَهم

جیلا

پاینال

پیما

کوچیز

سانتاکروز

اقتصاد آریزونا

در سال ۲۰۱۲، این ایالت تولید ناخالص داخلی برابر با ۲۹۰٬۰۹۸ میلیارد دلار داشت، که بیش از تولید ناخالص داخلی کشور سنگاپور (۲۷۶٬۵۲۰ میلیارد دلار) بود.

شرکت هواپیمایی یو اس ایرویز در این ایالت مستقر است.

دانشگاه‌ها و پژوهش در آریزونا

آریزونا محل استقرار دانشگاه ایالتی آریزونا است که یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های آمریکا از نظر تعداد دانشجو است. دانشگاه ایالتی آریزونا در شهر تمپی (یکی از مناطق مجاور فینیکس) واقع شده و بیش از پنجاه هزار دانشجو دارد.

سه رصدخانه فرد لارنس ویپل، رصدخانه بین‌المللی کوه گراهام (که دارای بزرگ‌ترین و قوی‌ترین تلسکوپ ساخته شده در جهان است)، و رصدخانه ملی کیت پیک در ایالت آریزونا قرار دارند.

دانشگاه‌های بزرگ آریزونا عبارتند از:

دانشگاه آریزونا

دانشگاه ایالتی آریزونا

دانشگاه آریزونای شمالی

جاذبه های آریزونا

پارک ملی جنگل سنگی در تور آریزونا

پارک ملی گرند کنیون در تور آریزونا

مانیومنت ولی در تور آریزونا

آنتلوپ کنیون در تور آریزونا

پارک ملی ساگوارو در تور آریزونا

یادبود ملی پرتگاه‌های ورمیلیون در تور آریزونا

یادبود ملی ناواهو در تور آریزونا

یادبود ملی ووپاتکی در تور آریزونا

یادبود ملی والنات کنیون در تور آریزونا

یادبود ملی کاکتوس لوله ارگی در تور آریزونا

یادبود ملی صحرای سونورا در تور آریزونا

یادبود ملی دهانه آتشفشان سانست در تور آریزونا

یادبود ملی کنیون د شلی در تور آریزونا

یادبود ملی چیریکاهوا در تور آریزونا

جنگل ملی کوکونینو در تور آریزونا

جنگل ملی تانتو در تور آریزونا

گراند کانیون دره بزرگ در تور آریزونا

گراند کانیون یک دره عمیق و باریک شیب دار دو طرفه است که  بواسطه عبور رودخانه کلرادو در ایالت آریزونا در ایالات متحده آمریکا طی سالیان طولانی حک شده است.

گراند کانیون در منطقه ای به وسعت ۴۴۶ کیلومتر طول و ۲۹ کیلومترعرض قرار دارد و عمق آن بیش از ۱۸۵۷ متر است.

این دره عمیق نزدیک به دو میلیارد سال در تاریخ زمین شناسی قدمت دارد و در اثر عبور رودخانه کلرادو و شاخه های آن از فلات کلرادو و فرسایش خاک ایجاد شده است.

سرخپوستان و ساکنین اولیه آمریکایی هزاران سال در این دره عمیق با احداث غارها و بناهای مسکونی و عبادتگاه ها زندگی می کردند.

اولین غیر بومی که به این منطقه وارد شد، گارسیا لوپز د کاردناس اسپانیایی بود.

هم اکنون سالانه تعداد بسیار زیادی گردشگر از سراسر دنیا برای دیدن این شگفتی طبیعی به این مکان می آیند.

فصل تابستان بهترین زمان برای تور آریزونا

سدونا، در بخش شمالی آریزونای مرکزی و با دوساعت فاصله در شمال فرودگاه بین‌المللی فونیکس اسکای هاربور قرار گرفته است. برای عزیمت به این مکان می‌توان از فرودگاه یک اتومبیل کرایه کرد

تابستان فصل رهایی از درس و امتحانات برای دانش‌آموزان و دانشجویان است. اکثر خانواده‌ها برنامه‌ی سفر خود را با برنامه‌ی درسی فرزندانشان هماهنگ می‌کنند. پس چه فصلی بهتر از تابستان برای سفری لذت بخش و به یاد ماندنی. در این مقاله بهترین مقاصد گردشگری این فصل را به شما معرفی می‌کنیم.

امروزه دشت‌های وسیع سدونا با صخره‌های قرمز زیبایش، به انتخاب اصلی کوه‌نوردان، صخره‌نوردان و رانندگان جیپ‌های صحرایی تبدیل شده است. اما در شب،  همه‌ی چشم‌‌ها به آسمان خیره می‌شوند. شهر سدونا یکی از بهترین مکان‌های دنیا، برای تماشای آسمانی شگفت انگیز و روشن است که در سال 2014 به عنوان مکانی برای هشتمین نشست جهانی آسمان تاریک انتخاب شد. جنیفر وِسِل هاف، یکی از اعضای اتاق بازرگانی و دفتر گردشگری شهر سدونا می‌گوید:

حتی برای لحظه‌ای هم تصور نکنید که با غروب خورشید،  ماجراجویی در طبیعت سدونا به پایان می‌رسد. چرا که آسمان لاجوردی  در شب، به طور بی نقص و کاملی با نقش ستارگان و اجرام آسمانی بر سراسر گیتی گسترده می‌شود. نبود هرگونه آلودگی نوری و مه و همچنین رطوبت کم در آسمان صحرا، سدونا را تبدیل به بهشتی رویایی برای  منجمان و علاقمندان به ستاره‌ها می‌کند.

چگونه به آریزونا برویم؟

سدونا،  در بخش شمالی آریزونای مرکزی و با دوساعت فاصله در شمال فرودگاه بین‌المللی فونیکس اسکای هاربور قرار گرفته است. برای عزیمت به این مکان می‌توان از فرودگاه یک اتومبیل کرایه کرد و از آنجا با کرایه یک جیپ صحرایی، به سمت جاده‌های محیط اطراف جنگل ملی کوکونینو حرکت کرد.

در آریزونا کجا توقف کنیم؟

توقف‌گاه جادویی‌  (Enchantment resort)، منطقه‌ای در دل دره‌ی بوینتون و محصور شده در میان صخره‌سنگ‌های قرمز قرار دارد. واحه‌ای با کمترین آلودگی نوری در شب و 218 سوییت، اقامتگاه و مهمان‌پذیر که هرکدام دارای پاسیو و بالکن مخصوص خود هستند. فعالیت‌های درنظر گرفته شده برای مهمانان شامل راهنمایی ستاره‌شناسی همراه با یک تلسکوپ، حدود دو ساعت پیاده‌روی زیر نور مهتاب به همراه راهنمای خصوصی، شرکت در جشن‌های تابستانی مثلا هفته انقلاب(14تا21 ژوئن)  به همراه رقص بومی امریکایی و در نهایت دوره‌ی تخصصی درمان در چشمه‌ی آب گرم میامو اوایل و اواسط ماه همزمان با کامل شدن ماه، است. حتی رستوران‌های این اقامتگاه‌ها طوری طراحی شده‌اند تا بیشترین هماهنگی را با منظره‌ی شب داشته باشند.

خوراکی و نوشیدنی مخصوص آریزونا چیست؟

گلابی خاردار (pickly pear cactus ) نوعی گلابی به شکل کاکتوس است که بخش میوه‌ای آن‌را tuna و بخش برگ مانند آن‌را paddles می‌نامند و غذای عمده‌ی بومی محسوب می‌شود. کاکتوس سرخ شده (بدون خار، پیچیده شده در نان و طبخ شده) به همراه گلابی خاردار آغشته به سس مخصوص را نیز امتحان کنید. از تکه‌های میوه‌‌ شیرین گلابی خاردار، برای تهیه مربا، ژله، دسر، کوکتل، بستنی و غذا‌های بیشتری هم استفاده می‌شود. زیر نور ستاره‌ها روی ایوان بنشینید و نوشیدنی مخصوصی به نام موجیتوی بیابانی(نوشیدنی مخلوط با گلابی خاردار) یا مارگاریتای مخصوص این میوه را نوش جان کنید.

سوغاتی آریزونا چیست؟

اجناس موجود در مراکز خریدِ هدیه و سوغاتی در سدونا شامل کاشی و سرامیک تزیینی و دست ساز، بافته‌های سنتی، شیشه‌های تزیینی، جواهرات مخصوص محلی، مجسمه، نقاشی‌های شنی ناواجو و صنایع دستی و هنریِ روستایی با نام ِلاکه پاکه است.

قبل از سفر به آریزونا چه چیزی مطالعه کنیم؟

در حال حاضر نسخه‌ای از کتاب مرجع ستاره‌شناسی اثر ترنس دیکنز  به نام Night Watch: A Practical Guide to the Universe که برای استفاده تا سال 2025 آماده شده و نمودار‌ها و عکس‌های بیشمار و مفیدی در مورد آسمان شب را شامل می‌شود، در دسترس است و برای مطالعه پیشنهاد می‌شود.

حقایق جالب در مورد آریزونا

بیشتر از سه ساعت و نیم طول می‌کشد تا با ماشین از سدونا به توسان برسید. بنابراین اگر قصد شما دیدن شب شکوفه در چول توهونو باشد کاملا ارزش وقت گذاشتن را دارد. پارک توسان بزرگ‌ترین مجموعه‌ی گل شب شکوفه‌ی cereus (نوعی کاکتوس) در ایالات متحده محسوب می‌شود. نام دیگر این گل ملکه‌ی شب است. اغلب این گل‌ها در یک شب بین اواسط ماه می تا اواسط ماه جولای شکوفه می‌دهند. برای پی بردن به تاریخ شکوفه دادن این گل‌ها از این سایت دیدن کنید.

کویر رنگی، اثر میلیون ها سال از تاریخ در لایه های رنگی

کویر رنگی در طول سال‌ها تاریخ و پس از وقایع مختلف در ایالت آریزونای آمریکا تشکیل شده است. این کویر منظره‌ای دیدنی و جالب دارد.

کویر رنگی در تور آریزونا

کویر رنگی ۲۵۰ کیلومتر را می‌پوشاند.

صحرا از نزدیکی لبه جنوب شرقی «گراند کانیون» (Grand Canyon) شروع می‌شود و در جنگل سنگی به پایان می‌رسد.

نوارهائی از رنگ در کویر رنگی در تور آریزونا

احتمالا شما می‌بینید چرا این صحرا به کویر نقاشی شده نامیده شده است. خطوط زیبا، نوارهایی از رنگ را در میان صخره‌ها خلق می‌کند تا به کویر منظره منحصر به فردی بدهد.

تاریخ باستانی کویر رنگی در تور آریزونا

کویر رنگی میلیون‌ها سال پیش بوجود آمده است.

رویدادهای زمین شناسی در کویر رنگی در تور آریزونا

خطوط رنگی در واقع رویدادی از تقویم زمین‌شناسی هستند که تغییرات آب‌وهوا و دیگر اثرات طبیعی سال‌های گذشته را نشان می‌دهند.

لایه‌هایی از سنگ در کویر رنگی در تور آریزونا

لایه‌های رنگی از ماسه سنگ و خاک رس در حین زمین‌لرزه‌ها، آتشفشان‌ها و دیگر رویدادهای زمین ‌شناسی به داخل کویر آمده است.

مواد معدنی رنگارنگ در کویر رنگی در تور آریزونا

لایه‌های قرمز، صورتی و نارنجی توسط اکسید آهن و آلومینیوم در خاک ایجاد شده است.

مانند آب برای صخره ها

لایه‌های آبی، بنفش و خاکستری زمانی که سیل در بیابان جاری شده، تشکیل شده است.

زندگی گیاهی در کویر رنگی در تور آریزونا

گیاهانی که در منطقه رشد می‌کنند و پراکنده هستند، معمولا در رنگ بنفش، خاکستری، نارنجی، صورتی و قرمز است.

بوم نقاشی در کویر رنگی در تور آریزونا

کمبود زندگی گیاهی در صحرا، صحرا را در معرض اثرات فرسایش طبیعی گذاشته است و این فرسایش به صحرا جلوه رنگی می‌دهد.

ساکنان باستانی در کویر رنگی در تور آریزونا

زمانی که کویر وجود نداشت، دایناسورها در این منطقه پرسه می‌زدند.

پارک ملی در کویر رنگی در تور آریزونا

در حال حاضر کویر رنگی به عنوان بخشی از «پارک ملی صحرای سنگی» (Petrified Desert National Park) تحت حفاظت دولت قرار دارد.

راه صخره ای در کویر رنگی در تور آریزونا

صحرا با «بلوف‌ها» (bluffs) و «کلیف‌ها» (cliffs) و «بوته‌ها» (buttes) و دیگر اشکال صخره‌ای پوشیده شده است که رنگ‌های درخشانی دارند. بیشتر بیابان‌ خالی از سکنه است اما پر از صخره است.

محیط زیست بی نهایت در کویر رنگی در تور آریزونا

دما در بیابان بسیار بالا است. از منفی ۳ درجه سلسیوس در کمترین دما تا بالای ۴۰ درجه در اوج خود

ساکنان محلی در کویر رنگی در تور آریزونا

یک قطعه بزرگ از کویر رنگی در رزروهای «ناواهو و هوپی» (Navajo and Hopi) استفاده می‌شود. ناواهو از شن‌های کویر رنگی در مراسم‌های خود استفاده می‌کند.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه