تفاوت هک و کرک چیست؟

هک و کرک از جمله فعالیت هایی هستند که همه افرادی که با نرم افزارهای مختلف کار کرده اند با آن آشنایی کامل دارند. هک و کرک با یکدیگر تفاوت ها و شباهت های زیادی دارند. برای آشنایی با تفاوت هک و کرک این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد هک و کرک و تفاوت کرک و هک و کرک و هک می خوانید.

تفاوت هک و کرک چیست؟

تفاوت هک و کرک چیست؟

تفاوت هک و کرک

هک یعنی سود بردن با یک روش سریع و هوشمندانه برای حل یک مشکل در رایانه.

تاریخچه استفاده از واژه هک و هکر به استفاده آن در موسسه فناوری ماساچوست در سال 1960 بر می گردد.

در علوم رایانه معنی هک گاه مساوی معنی کرک که رمزگشایی است نیز عنوان میشود این یک اشتباه رایج به شمار می آید!

در گفتگو های امروزی هک به معنی نفوذ به سیستم های رایانه و تحت شبکه است.

هکر کیست؟

هکر به افرادی می گویند که به علم کامپیوتر و برنامه نویسی تا حد زیادی تسلط دارند و برای رسیدن به اهداف خود یا بسته به نیاز،به سیستم های کامپیوتر و تحت شبکه نفوذ کرده و توانایی سیستم را شکست می دهند.

هکر به 4 دسته تقسیم می شود:

هکر های کلاه  سفید:

این گونه از هکر ها انسان های نخبه ای هستند که هدف آن ها بررسی امنیت سیستم های امنیتی است که به آن تست نفوذ می گویند.

این دسته از هکر ها به هکر های بی آزار یا مفید معروف اند.

  1. هکر های کلاه سیاه:

هکر های کلاه سیاه در مقابل هکر های کلاه سفید قرار دارند و کسانی هستند که برای سود شخصی یا نیت های غیر اخلاقی دست به نفوذ می زنند و کارهای مخرب می کنند.

این دسته از هکر ها بنابر قوانین جرایم رایانه ای مجرم شناخته می شوند.

این دسته در اصل همان کرکرها (crackers) هستند.

3.هکر های کلاه خاکستری:

این دسته از هکر ها ترکیبی از هکرهای کلاه مشکی و سفید هستند که عموما قصد تخریب نداشته و در برخی از اوقات به قصد یادگیری ، همکاری با آن سیستم و یا کنجکاوی فنی دست به این گونه حملات هکری میزنند. در کل هدف این گروه از هکرها ، استفاده از اطلاعات سایر کامپیوترها به هرمقصودی است ولی صدمه‌ای به کامپیوتر وارد نمی‌کنند.

4.هکر های کلاه صورتی:

این دسته، شامل هکر های بی مزه و بی خاصیت هستند که عموما سواد برنامه نویسی نداشته و فقط به منظور جلب توجه دست به این کار میزنند که به آن ها لقب booter را داده اند. این دسته از هکرها در دنیای مجازی به وفور وجود دارد.

آشنایی با کرک

کِرَک کردن نرم‌افزار یعنی تغییر دادن نرم‌افزار به منظور حذف کردن روش‌های حفاظتی آن نرم‌افزار. از جمله این روش‌های حفاظتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ممانعت از کپی، نسخه نمایشی
  • آزمایشی
  • شماره سریال
  • قفل سخت‌افزار و …

تا بتوان از آن بر خلاف خواسته ی سازندگان یا روشی که سازندگان در نظر گرفته اند استفاده کرد.

به افرادی که کرک می‌کنند کرکر گفته می‌شود. کرکرها با استفاده از دیباگرها و دیس اسمبلرها برنامه‌ها را کرک می‌کنند. به عنوان مثال در کشور ایران به علت نبود قانون حق کپی یا کپی رایت انبوهی از نرم افزار های کرک شده در دسترس کاربران هستند مانند نرم افزار فتوشاپ که در ایران بسیار ارزان فروخته می‌شود. نرم‌افزار کرک شده دارای اعتباری برای شرکت سازنده آن نمی‌باشد و معمولا قابلیت به روز رسانی را نیز دارا نیست .

چه کسی را کرکر می نامند؟

کس که هدفش از نفوذ به سیستم ها ایجاد اختلال و خرابکاری است را کرکر (cracker) می نامند.

تفاوت هک و کرک

با آمدن نام هکر ، به اشتباه در ذهن اکثر مردم یک خراب کار تدائی می شود که در اصل این یک تفکر اشتباه است. هکر ها معمولا برنامه نویسان سیستم هستند که از بقیه برنامه نویسان باهوشتر بوده و حفره های امنیتی را شناسایی میکنند تا این حفره ها را در جای دیگری پر کنند. یک هکر میتواند مدیریت یک شبکه رو برعهده داشته باشد اما یک کرکر برعکس یک هکر به سیستمها نفوذ کرده  و فقط و فقط به منظور تخریب دست به این عمل میزنند  بنابراین کرکر ها هستند که آسیبها رو به سیستمها  میرسانند.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه