تفاوت طلای 18 عیار و 24 عیار در چیست؟

تاريخ : 4 اردیبهشت

در مطلب امروز سعی شده است اطلاعات بسیار مفید و مختصری راجع به طلا و عیار طلا به شما ارائه شود. همچنین تفاوت طلای ۱۸ عیار و ۲۴ عیار در چیست ؟ را در مطلب زیر دنبال کنید.

تفاوت طلای ۱۸ عیار و ۲۴ عیار در چیست؟

تفاوت طلای 18 عیار و 24 عیار در چیست؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

عیار طلا چیست؟

ریشه عیار چیست؟ 

این کلمه از دانه‌های کاروب (Carob) گرفته شده است. دانه‌هایی که در زمان باستان‌ توسط بازرگانان به منظور میزان ترازوها در سرتاسر بازارهای خاورمیانه استفاده می‌شد. خود شما از هم‌خانواده‌های این کلمه مثل «معیار» استفاده می‌کنید.

برای دانستنش نگاهی به گذشته طلا بیاندازیم؛ طلایی که از معدن استخراج می‌شود بسیار نرم و حالت‌ پذیر است. آن‌ قدر نرم که می‌توان با ناخن روی آن خط انداخت.

حتما در فیلم‌ها و کارتون‌هایی که داستانشان مرتبط با گذشته‌های دور است دیده‌اید که سکه طلا را گاز می‌گرفتند تا جای دندان بر آنها باقی بماند و مطمئن شوند که طلای خالص است؛ این به خاطر انعطاف‌ پذیری بالای طلای ناب است که سکه‌های طلا در گذشته از آن ساخته می‌شدند.

امروزه به دندان گرفتن سکه طلا به مدال‌آوران و قهرمانان ورزشی رسیده است و گاز زدن مدال، نماد قهرمانی شده گرچه مدال‌ها طلای کاملاً خالص نیست و مخلوطی است از طلا و نقره اما اگر مدال برنز هم باشد، باز ورزشکارانی که قهرمان می‌شوند آن را به دندان میگیرند.

تفاوت طلای 18 عیار و 24 عیار در چیست؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

تفاوت ميان طلاهاي ۱۴ عيار، ۱۸ عيار و ۲۴ عيار چيست؟

شما هم هنگام خريد طلا حتما اين اصطلاحات را از زبان فروشنده شنيده‌ايد. بايد بدانيد كه طلاي ۲۴ عيار، طلاي خالص است. پس شما با خريدن نمونه‌اي كه از طلاي ۲۴ عيار باشد،‌ يك نمونه ناب داريد.

در ۱۸ عيار ۷۵ درصد طلا وجود دارد كه با يك فلز پايه مثل نيكل يا مس تركيب شده است. در طلاي ۱۴ عيار هم ۵/۵۸ طلا وجود دارد. معمولا هرقدر عيار طلا بالاتر باشد، فلز نيز نرم‌تر است.

اما يادتان باشد كه داشتن طلاي ۲۴ عيار، هميشه هم خوب نيست زيرا دوام كمتري دارد.

جالب است بدانيد كه طلاي ۱۴ عيار دوام بالاتري نسبت بقيه طلاها دارد زيرا با فلز ديگري تركيب شده كه به آن مقاومت مي‌بخشد. مثلا حلقه‌هايي كه از طلاي ۱۴ عيار ساخته شده باشند، از دوام بيشتري برخوردارند.

تفاوت طلای ۱۸ عیار

تفاوت طلای 18 عیار و 24 عیار در چیست؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي