تفاوت زایمان طبیعی با سزارین + عوارض هر کدام برای مادر و نوزاد

خیلی از مادران بدلیل ترس از زایمان طبیعی سعی بر زایمان به روش سزارین دارند. اما تفاوت زایمان طبیعی با سزارین چیست و این دو چه عوارض بیشتری نسبت به هم دارند؟

قبل از اینکه شروع به خواندن این مقاله کامل کنید ، باید بدانید که به طور قطع در صورتی که امکان زایمان طبیعی را داشته باشید ، زایمان طبیعی خیلی بهتر از سزارین است و عوارش بسیار کمتری هم برای مادر و هم برای نوزاد دارد.

تفاوت زایمان طبیعی با سزارین

تفاوت زایمان طبیعی با سزارین + عوارض هر کدام برای مادر و نوزاد

نوزادان می توانند از دو طریق وارد این دنیا شوند: زنان باردار می توانند از طریق سزارین و زایمان به روش طبیعی فرزند خود را به دنیا بیاورند ، اما هدف نهایی هر دو روش زایمان ، ایمن به دنیا آوردن نوزاد سالم است.

کمی درباره زایمان به روش طبیعی و سزارین

در برخی موارد ، سزارین به دلایل پزشکی برنامه ریزی شده است که زایمان طبیعی را بسیار خطرناک می کند. ممکن است یک زن از قبل بداند که به سزارین احتیاج خواهد داشت و آن را برنامه ریزی می کند زیرا در انتظار دوقلوها است ، یا به دلیل اینکه ممکن است یک وضعیت پزشکی مانند دیابت یا فشار خون بالا داشته باشد. سزارین نیز ممکن است زودتر از موعد برنامه ریزی شود زیرا یک زن مبتلا به عفونت می تواند در هنگام تولد به کودک خود آن را منتقل کند! ، از جمله HIV یا تبخال دستگاه تناسلی ، یا اگر در دوران بارداری با جفت مشکل داشته باشد.

سزارین نیز ممکن است در مواقع خاص مانند تحویل یک نوزاد بسیار بزرگ در مادر با لگن کوچک وجود داشته باشد ، یا اگر کودک در حالت سر به سر نباشد.

بعضی اوقات تصمیم پزشک متخصص زنان برای انجام یک سزارین بدون برنامه ریزی است و به دلایل اضطراری انجام می شود زیرا سلامت مادر ، کودک یا هر دو آنها در معرض خطر است. این ممکن است به دلیل مشکلی در دوران بارداری یا بعد از بارداری ، رخ دهد ، یا اگر کودک اکسیژن کافی دریافت نکرده باشد.

برخی از سزارین ها انتخابی در نظر گرفته می شوند ، به این معنی که آنها قبل از شروع زایمان توسط مادر به دلایل غیر پزشکی درخواست می شوند. اگر زن بخواهد در هنگام زایمان برنامه ریزی کند یا اینکه قبلاً زایمان طبیعی پیچیده ای داشته باشد.

 

اگرچه عمل های سزارین عموماً ایمن به حساب می آیند و در بعضی از موارد ایمن تر از زایمان طبیعی می باشد. عمل های سزارین یک عمل جراحی اساسی هستند و شامل باز کردن شکم یک زن باردار و خارج کردن کودک از رحم او می شوند زیرا زایمان طبیعی بسیار خطرناک یا بسیار دشوار تلقی می شود.

از آنجا که سزارین در مادران بار اول منجر به تکرار سزارین در بارداری های بعدی می شود ، زایمان طبیعی معمولاً روش ترجیحی زایمان است.

به طور کلی ، خانم ها می گویند که زایمان به طور طبیعی خیلی بهتر است. برخی از زنان بر این باورند که زایمانی که از قبل برای همگان در نظر گرفته شده است و به طور طبیعی می باشد بهتر است.

صرف نظر از نحوه تصمیم گیری در مورد زایمان ، “زنان باید تا حد امکان در مورد گزینه های زایمان خود آگاه باشند تا بتوانند در این فرآیند آگاهی داشته باشند ، از آنچه می خواهند دفاع کنند و آگاهانه ترین انتخاب را انجام دهند.

مزایای زایمان طبیعی برای مادر

گذراندن زایمان و انجام زایمان طبیعی یک روند طولانی است که می تواند از نظر جسمی خسته کننده باشد و برای مادر خیلی سخت باشد. اما یکی از مزایای تولد طبیعی این است که در مقایسه با سزارین، مدت اقامت در بیمارستان و مدت زمان بهبودی کوتاهتر است.

 

زنانی که زایمان طبیعی دارند ، از انجام عمل جراحی اصلی و خطرات مرتبط با آن مانند خونریزی شدید ، جای زخم ، عفونت ، واکنش به بیهوشی و درد طولانی تر در امان هستند. و از آنجا که درد به سرعت بهبود می یابد مادر می تواند کودک خود را در آغوش بگیرد و اقدام به شیردهی او کند

عوارض زایمان طبیعی برای مادر

در حین زایمان طبیعی ، این خطر وجود دارد که پوست و بافتهای اطراف واژن بتوانند با جنین در کانال زایمان حرکت کنند ،و یاعث کشش و پارگی شوند. اگر کشیدگی و پارگی شدید باشد ، ممکن است یک زن به بخیه نیاز داشته باشد یا این می تواند باعث ضعف یا آسیب دیدگی به عضلات لگن شود که عملکرد ادرار و روده را با اختلال مواجه می کند

برخی از مطالعات نشان داده اند که زنانی که به طور طبیعی زایمان کرده اند ، بیشتر از خانمهایی که سزارین کرده اند ، در روده یا بی اختیاری ادرار مشکل دارند. همچنین ممکن است در هنگام سرفه ، عطسه یا خندیدن مستعد ابتلا به ادرار باشند.

بعد از زایمان طبیعی ، یک زن نیز ممکن است درد دراز در ناحیه پرینه (ناحیه بین واژن و مقعد) را تجربه کند.

جوانب مثبت و منفی زایمان طبیعی برای کودک

تفاوت زایمان طبیعی با سزارین + عوارض هر کدام برای مادر و نوزاد

برخی از مزایای این کار برای نوزادانی که به طور طبیعی زایمان می شوند این است که مادر نسبت به زنی که تحت عمل جراحی قرار گرفته است تماس زودرس با نوزاد خود داشته و می تواند زودتر شیر مادر را آغاز کند.

در هنگام زایمان طبیعی ، عضلات درگیر در این فرآیند احتمالاً مایعات موجود در ریه های نوزاد را تحت فشار قرار می دهند ، این برای نوزاد خوب است ، زیرا باعث می شود نوزادان هنگام تولد کمتر دچار مشکلات تنفسی شوند. نوزادانی که به طور طبیعی متولد می شوند نیز هنگام عبور از کانال تولد مادر ، دوز اولیه باکتری های خوبی دریافت می کنند که این امر ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از دستگاه های روده آنها محافظت کند.

اگر زن زایمان طولانی داشته باشد یا کودک بزرگ باشد و به طور طبیعی زایمان شود ، یکی از خطرات این است که کودک ممکن است در طی فرآیند تولد آسیب ببیند و در نتیجه ، پوست سر کبود یا یک کلیرون شکسته ایجاد شود

مزایای سزارین برای مادر

اگر یک زن واجد شرایط زایمان طبیعی باشد ، پس عمل سزارین مزایای زیادی نخواهد داشت.

اما اگر یک زن باردار بداند که به سزارین نیاز دارد ، می توان قبل از تولد جراحی برنامه ریزی کرد و این کار را راحت تر و قابل پیش بینی تر از تولد طبیعی و گذراندن زایمان طولانی دانست.

عوارض سزارین برای مادر

زنی که سزارین می کند به طور متوسط ​​در مقایسه با زنی که زایمان طبیعی دارد بیشتر از دو تا چهار روز در بیمارستان می ماند  . همچنین سزارین خطر بروز عوارض جسمی بیشتر در پی زایمان ، مانند درد یا عفونت در محل برش و درد طولانی تر را افزایش می دهد.

ببه دلیل اینکه یک زن تحت عمل جراحی قرار دارد ، عمل سزارین شامل افزایش خطر از دست رفتن خون و عفونت است.  روده یا مثانه می تواند در طول عمل آسیب ببیند یا لخته خون ایجاد شود.

یک بررسی مروری نشان داده است که زنانی که سزارین کرده اند ، نسبت به زنانی که زایمان طبیعی داشته اند ، احتمالا شیر آنها زودتر از روش طبیعی از سینه ها بیرون می آید.

دوره بهبودی بعد از زایمان سزارین نیز طولانی تر است زیرا ممکن است یک زن در شکم خود درد و ناراحتی بیشتری داشته باشد زیرا پوست و اعصاب اطراف اسکار جراحی وی به زمان بهبودی نیاز دارد ، اغلب حداقل حداقل دو ماه.

براساس یک مطالعه فرانسوی ، زنانی که سزارین می کنند سه برابر بیشتر از زنانی که زایمان طبیعی می کنند در اثر لخته شدن خون ، عفونت ها و عوارض ناشی از بیهوشی ، در طول زایمان سزارین می میرند.

هنگامی که یک زن اولین سزارین خود را انجام داد ، احتمالاً در زایمان های آینده خود هم باید سزارین انجام دهد. او همچنین ممکن است در معرض خطر عوارض حاملگی در آینده ، مانند ناهنجاری های جفت و پارگی رحم باشد ، یعنی زمانی که رحم از سزارین قبلی ، در امتداد خط اسکار اشک می ریزد. خطر ابتلا به مشکلات جفت با هر سزارین که زن تحت آن قرار دارد ، افزایش می یابد.

جوانب مثبت و منفی سزارین برای کودک

نوزادان که با عمل سزارین متولد می شوند احتمالاً در هنگام تولد و حتی در دوران کودکی به آسم و مشکلات تنفسی مبتلا هستند. آنها همچنین ممکن است در هنگام زایمان در معرض خطر بیشتری قرار گیرند.

در طول عمل سزارین ، این خطر کوچک وجود دارد که کودک بتواند در حین عمل جراحی شود. به دلایلی که هنوز ناشناخته مانده است ، برخی از مطالعات همچنین ارتباط بین نوزادانی را که با سزارین متولد شده اند و خطر چاق شدن بیشتر در کودکان و بزرگسالان را نشان داده اند. یکی از توضیحات احتمالی این است که زنانی که چاق هستند یا به دیابت مرتبط با بارداری مبتلا هستند ، احتمال بیشتری دارد که به صورت سزارین زایمان کنند.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه