بلغم چیست و راه درمان آن

بلغم چیست و راه درمان آن

برای حفظ سلامتی باید در بدن ( صفرا، سودا، بلغم ، دم ) را به تعادل نگه داشت. که به آن اصطلاحا اخلاط می گویند. و برای تقویت هر کدام باید غذای مخصوص بخوری که تعادل برقرار باشد.

 

هر گاه یک یا چند ماده در بدن افزایش پیدا کند موجب بروز بیماری می شود . برای درمان آن بیماری باید آن ماده را کاهش داد و برای کاهش ماده اضافی باید از ضد آن استفاده کرد .

مثلا برای کاهش حرارت (صفرا) باید رطوبت را افزایش داد (از صفرا زدا بهره گرفت) و برای کاهش سردی و خشکی باید از حرارت و رطوبت استفاده کرد ( سودا زدا) .
از این رو به این قاعده درمان به ضد و تقویت به عین می گویند .

اصلاح طبع افراد بلغم مزاج :

این افراد باید برای مدتی از خوردن لبنیات و خوردن ترشی جات و مصرف غذاهای سردی بخش بدون حضور مصلح خودداری کنند و بیشتر از غذاهای گرمی بخش مانند : ارده , عسل , شیره انگور یا خرما و یا ارده و خرما استفاده نمایند.

همچنین به جای چای از نوشیدنی های گرمی بخش , دم کرده ی دارچین و مقدار کمی زنجبیل استفاده کنند و هنگام خوردن برنج از ادویه جاتی مانند :هل , دارچین و زیره و شوید و نیز از میوه جات شیرین و رسیده مصرف نمایند.

روزانه مقداری نرمش و ورزش انجام دهند , و یک روز در میان به حمام بروند.

از تمام غذاهای گرمی بخش مانند گوشت شتر , گوسفند . کبوتر , سار , بوقلمون کباب شده مصرف کنند و از میوه جات رسیده و شیرین مصرف کنند و از ادویجاتی مانن هل , دارچین , زنجبیل , زعفران , جوز هندی , فلفل سیاه و سفید , دانه خردل و سیر و موسیر استفاده کنند و چغندر , شلغم , هویج , کلم قمری , ترب سیاه و سفید و کلم و ساقه کرفس , نعناع , ریحان , جعفری , مرزه ترخون , تره و شوید نیز کنار غذاها حتما استفاده کنند .

افراد بلغمی حتی الامکان از مواد لبنی مانند شیر , ماست , دوغ و… بدون استفاده از ادویه جات گرم پرهیز کنند.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه