در این مطلب با ارائه مطالبی در مورد برج میلاد می توانید با برج میلاد بیشتر آشنا شوید
نام دیگر | برج تهران |
اطلاعات کلی | |
وضعیت | تکمیل ساخت |
کاربری | استفادههای گوناگون: بتن مخابرات، رستوران، رصد، تجاری، همایش، کنفرانس، هتل |
مکان | تهران، ایران |
مختصات | ۳۵°۴۴′۴۰″ شمالی ۵۱°۲۲′۳۰″ شرقیمختصات: ۳۵°۴۴′۴۰″ شمالی ۵۱°۲۲′۳۰″ شرقی |
آغاز ساخت | ۲۰۰۰ |
تکمیل ساخت | ۲۰۰۷ |
افتتاح | ۲۰۰۸ |
ارتفاع | |
ارتفاع | ۴۳۵٫۰ متر (۱٬۴۲۷ فوت) |
ارتفاع | ۴۳۵٫۰ متر (۱٬۴۲۷ فوت) |
سقف | ۳۱۵٫۰ متر (۱٬۰۳۳ فوت) |
سقف بالا | ۳۱۲٫۰ متر (۱٬۰۲۴ فوت) |
جزئیات فنی | |
تعداد طبقات | ۱۲ |
مساحت طبقات | ۱۵۴٬۰۰۰ مترمربع (۱٬۶۶۰٬۰۰۰ فوتمربع) |
آسانسور | ۷ |
طراحی و ساخت | |
مدیریت | شرکت یادمان سازه |
پیمانکار اصلی | شرکت بلندپایه |
معمار | محمدرضا حافظی |
این سازه که به خاطر ارتفاع بلند و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران نمایان است، یکی از نمادهای پایتخت به شمار میآید.
ارتفاع برج میلاد 435 متر است که پس از برج توکیو اسکای تری ژاپن با 634 متر ارتفاع، برج گوانگژو و سیجسین گوانگژو چین با 605 متر ارتفاع، سیان تورنتو کانادا با 553 متر ارتفاع، برج مسکو با 540 متر ارتفاع و برج اورینتال شانگهای چین با 467 متر ارتفاع در مکان ششم برجهای مخابراتی جهان قرار دارد.
برج میلاد از 5 قسمت اصلی شامل، شالوده، ساختمان پای برج (لابی)، بدنه اصلی برج، سازه راس و دکل تشکیل شده است که ساختمان راس آن یکی از بزرگترین ساختمانهای راس در برجهای مخابراتی دنیاست.
مرکز ارتباطات بین المللی تهران، که با هدف رفع نیازهای مخابراتی و تلویزیونی تهران ساخته شده است، از چهار بخش اصلی شامل: برج مخابراتی – تلویزیونی، مرکز همایشهای بینالمللی، هتل پنج ستاره بینالمللی و مرکز تجارت جهانی تشکیلشده است.
کارکردهای عمده برج
ایجاد و گسترش شبکه دسترسی بیسیم به اطلاعات Wireless Access Network
زیر ساخت مناسب برای سیستم های جدید تلویزیونی دیجیتال
بهینه سازی پوشش رادیو تلویزیونی FM,UHF,VHF
کاربریهای هواشناسی
گسترش و بهینه سازی پوشش شبکه های بی سیم و پی جو
ایجاد جاذبه گردشگری و بهره مندی از فضاهای گردشگری، تجاری و فرهنگی (رستوران گردان، سکوی دید،گالری هنری، گنبد آسمان و موزه انقلاب اسلامی)
مشخصات فنی برج:
این برج سازهای است بتنی که پایهٔ اصلی برج بتن آرمه است. ارتفاع آن ۳۱۵ متر از روی زمینطبیعی با مقطع حجرهای (سلولار) است که حدود ۳۳۰۰۰ متر مکعب بتن در آن مصرف شدهاست.
بدنه برج، شامل هسته مرکزی و چهار عدد بالهاست که درون هسته مرکزی ۳ حجره به آسانسورها و یک حجره به راه پله اضطراری اختصاص یافتهاست.
6 آسانسور شیشهای در سه طرف بدنه برج، هر یک با ظرفیت 25 نفر قرار داردکه با سرعت متوسط 7 متر بر ثانیه، بازدید کنندگان را به بالای برج منتقل خواهد کرد.
سازه راس برج از جنس فولاد و از 12 طبقه با زیربنای بیش از 15000 مترمربع با حداکثر قطر 60 متر که یکی از بزرگترین سازه راس برجهای مخابراتی تلویزیونی دنیاست، ساخته شده است. عملکرد سازه راس شامل رستوران ویژه و گردان، سکوهای نمایش، گنبد آسمان است.
دکل آنتن برج با ارتفاع بیش از 120 متر به منظور نصب آنتنهای مخابراتی و تلویزیونی پیش بینی شده است.
نظر ژاپنی ها در مورد برج میلاد:
این گروه از پایین ترین طبقه برج شروع به بازدید کردند و یک نفر از اعضای گروه مهندسین که برای راهنمایی، همراه این گروه ژاپنی بود، تمام قسمتها را برای آنها توضیح می داد.
با توجه به هزینه بسیار بالای ساخت برج که حدود ٤٥٠ تا ٥٠٠ ميليون دلار می باشد گرفته تا زمان طولانی ساخت آن ٨ سال طول كشيده ، بسیاری از مسائل فنی بوده که در هنگام ساخت به آنها توجه نشده است.
ما افتخار می کنیم که كلاهك ٢٥٠٠٠ تني، كه بزرگترين كلاهك برج مخابراتي در دنيا هست را در بالای برج میلاد قرار داده ایم. و این در حالی است که ژاپنی ها در مورد این برج نظر دیگری دارند که از چشم مسئولان به دور مانده است.
کشور ما دارای کوه های مرتفعی است که بعضی از آنها چندین برابر برج میلاد ارتفاع دارند و حتی فاصله زیادی تا این برج ندارند. و ما صرفاً به داشتن این نعمات الهی افتخار می کنیم بدون اینکه از آنها به نحو احسن استفاده کنیم.
یکی از مهندسان ژاپنی از یکی از مهندسین پروژه ساخت این برج در مورد علت ساخت برج میلاد پرسید. و این مهندس اینگونه پاسخ داد که ، این برج یک برج مخابراتی است و از آن برای کارهای مخابراتی استفاده می شود.
مهندسان ژاپنی اعتقاد دارند که اگر این برج مخابراتی ( کلاهک بالای برج ) بر روی کوههای شمال تهران نصب می شد، هم در هزینه و هم در وقت صرفه جویی می شد. جدای از این مطلب تاثیر یک آنتن 4000 متری بسیار بیشتر از یک آنتن 400 متری است که مهندسان ایرانی اصلا به این موضوع توجهی نکرده اند.
وی در ادامه با اشاره به ساخت بلندترين برج مخابراتي جهان در سال ٢٠١٢ در توكيو گفت: توكيو يه شهريه كه در كنار آبهاي آزاده. بلندترين منطقه اون ١٠٠ متر ارتفاع ندارد و در ضمن تا ٦٥ كيلومتري این شهر، حتی یک كوه ١٠٠٠ متري هم وجود ندارد. و فکر می کنم یا در مورد مسائل فنی مهندسی ساخت برج بررسی نشده است، یا اگر فکر شده این برج صرفا جهت رقابت ساخته اند.
در هیچ جای دنیا ساختمانهای عظیم را صرفا جهت رقابت نمی سازند بلکه برای رفع نیاز و استفاده از تمام مزایای آن، ساخته می شود.