ادرس فرهنگسرای اشراق / آدرس فرهنگ سرای اشراق تهران

تاريخ : 15 اردیبهشت

ادرس فرهنگسرای اشراق / آدرس فرهنگ سرای اشراق تهران

اگر قصد رفتن به فرهنگسرای اشراق را دارید این بخش گهر را تا پایان دنبال نمایید چرا که به معرفی فرهنگسرای اشراق و همچنین آدرس فرهنگسرای اشراق تهران می پردازیم.

ادرس فرهنگسرای اشراق / آدرس فرهنگ سرای اشراق تهران, پورتال خبری فرهنگی گهر

آدرس فرهنگ سرای اشراق تهران

فرهنگسرای اشراق کجاست؟ امروز سری به فرهنگسرای اشراق زده‌ایم که در طول سال میزبان رویدادهای فرهنگی و جشنواره‌های گوناگونی است. با گهر همراه باشید تا با هم راه‌های دسترسی به این فرهنگسرا را بررسی کنیم.

فرهنگسرای اشراق یکی از مکان‌های فرهنگی شرق تهران است که در طول سال جشنواره‌های مختلفی مثل «جشنواره اقوام» و «جشنواره صد دانه یاقوت» در آن برگزار می‌شود. این فرهنگسرا یکی از فعال‌ترین فرهنگسراهای تهران است. در ادامه می‌توانید تاریخچه این فرهنگسرا را بخوانید.

ساختمان اصلی فرهنگسرای اشراق حدود ۱۰۰ سال و باغ بزرگ آن بيش از ۲۰۰ سال قدمت دارد. نقل است که ساختمان قديمی توسط يکی از دامادهای ناصرالدين شاه بنا شده است که بادگير آن يکی از بزرگترين و زيباترين بادگيرهای ايران محسوب می‌شود. قسمت اعظم باغ، محوطه فرهنگسرا و ساختمان قديمی به همان زمان قاجار برمی‌گردد. بعد از سقوط قاجاريه يکی از خوانين همين منطقه به نام «مهدی ارباب يزدی» – معروف به ارباب مهدی – که از وکلای مجلس آن زمان بوده اين باغ را از امام جمعه داماد ناصرالدين شاه خريداری می‌کند.

مهدی ارباب در دوره پهلوی و بر اساس معماری آن دوره بناهای موجود را تغيير داد و بناهای ديگری هم به باغ اضافه کرده، مثل استخر مرکزی و مجسمه «اسب و تمساح».

شايد مشهورترين قسمت باغ همان حوض‌های هفتگانه باشد که به صورت پله مانند با هم ارتباط دارند؛ برای همين به باغ «هفت حوض» هم گفته‌اند.

در گذشته، باغ دو دهنه قنات هم داشته که از «سرخه حصار» و «تلو» سرچشمه می‌گرفتند. متأسفانه اولی به علت عدم لايروبی خشکيده ، ولی هنوز سرسبزی و صفای اين باغ زيبا از آب جاری تلو است.

در سال ۱۳۴۸ پس از مرگ مهدی ارباب مجموعه باغ و ساختمانهای آن به دربار پهلوی دوم واگذار شد. در همان زمان اين باغ ملی اعلام شده و به دو قسمت پارک جواديه و باشگاه شهرداری تقسيم می‌شود. پس از پيروزی انقلاب اين باغ به شهرداری منطقه تبديل شد. در سال ۱۳۷۴ با تاسيس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تحت پوشش سازمان در می‌آيد و با عنوان فرهنگسرای اشراق به فعاليت خود ادامه می‌دهد.

وقتی وارد اين مجموعه فرهنگی می‌شويد، قبل از اينکه بخواهيد از خدمات متنوع آن استفاده کنيد، در مسير رسيدن به مراکز مختلف، ديدنی‌هايی خواهيد یافت؛ چيزهايی که اينجا را به يکی از منحصربه‌فردترين مراکز فرهنگی تهران تبديل می‌كند.

آدرس فرهنگسرای اشراق

فرهنگسرای اشراق در فلکه دوم تهرانپارس، انتهای خیابان جشنواره قرار دارد.

دسترسی

بهترین راه برای رسیدن به فرهنگسرای اشراق استفاده از مترو است. کافی است به خط ۲ مترو بروید و در آخرین ایستگاه شرقی، یعنی ایستگاه فرهنگسرا از قطار پیاده شده و پس از خروج از ایستگاه و عبور از پل هوایی روی خیابان جشنواره به فرهنگسرای اشراق برسید.

همچنین می‌توانید با بی‌آرتی‌های مسیر آزادی – تهرانپارس به تهرانپارس رفته و از آن‌جا با تاکسی به خیابان جشنواره رفته و به فرهنگسرای اشراق برسید.

بزرگراه‌های یاسینی و رسالت هم مسیرهایی هستند که می‌توانید در صورت استفاده از خودروی شخصی به فرهنگسرای اشراق برسید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي