اداره پست دیگر مرسولات بالای 40 کیلو را ارسال نمی کند!
اداره پست دیگر مرسولات بالای ۴۰ کیلو را ارسال نمی کند! یعنی پست دیگر وسایل سنگین شما را به مقصد نمیرساند. خبر تازه ای که از سوی اداره پست مرکزی اعلام گردید. با توضیح کامل این مطلب در زیر با ما همراه باشید.
اداره پست دیگر مرسولات بالای ۴۰ کیلو را ارسال نمی کند!
تازه ترین قانون شرکت پست ایران
این تازه ترین قانون شرکت پست است که از این به بعد مردم برای خریدهای سنگین شان از شهرهای مرزی یا فروشگاههای آنلاین و غیره روی این شرکت حساب نکنند.
تعرفه های ارزان شرکت پست که گاهی کمتر از نصف شرکت های باربری در میآمد، بسیاری از مردم را تشویق کرده بود که برای رساندن کالاهای شان به مقصد با پستخانه تماس بگیرند.
بهزاد اقبالخواه، عضو هیأت مدیره شرکت پست به «شهروند» میگوید که حمل بستههای سنگین برای پست هزینه های سنگینی دارد و در آمدزا نیست. به همین دلیل تصمیم گرفته است تا مطابق قوانین جهانی فقط بستههای زیر ٣٠ کیلوگرم را به مقصد برساند.
البته شرکت پست تأکید دارد که برای ارسال بسته های سبک وزن هم اگر مردم بخواهند آن بستهها را تا ترمینالهای مسافربری حمل کنند و پستچیها تا در خانه نروند، قیمتها بسیار کمتر تمام میشود .
ایرانیها پارسال ٤٠٠ میلیون بسته پست کردند
با منسوخ شدن نامه و نامه نگاری، پست برخلاف تصور خیلیها به حاشیه نرفته است و در سال ٩٧ ایرانیها چیزی حدود ٤٠٠ میلیون بسته پستی برای همدیگر ارسال کردند.
البته شرکت پست توضیح میدهد که این تعداد ارسال بسته نسبت به سال ٩٦ حدود ٢٠درصد کاهش یافته است.
شرکت پست که توسعه دولت الکترونیک را دلیل اصلی کاهش استفاده از پست میداند، ادامه میهد: « در حال حاضر صدور و ارسال قبض های برق، آب، تلفن و موبایل دیگر وجود فیزیکی ندارد و بسیاری از افراد قبض های خود را از طریق اپلیکیشن های موبایل دریافت و آنها را پرداخت میکنند.
به گفته او، حالا حدود ٤٠ میلیون قبضی که ماهانه شرکت پست جا به جایی آن را برعهده داشته است، دیگر وجود ندارد و همین مسأله موجب شده است که آمار جا به جایی بسته های این شرکت روند کاهشی به خود بگیرد.
باربریها هم پست میکردند!
با این حال هنوز هم پست بسیاری از خریدهای اینترنتی و سفارشهای کالایی مردم را جا به جا میکند؛ این موضوع در حالی رخ میدهد که براساس اطلاعیهای که شرکت پست حدود ١٠ روز پیش منتشر کرد، این شرکت دیگر زیر بار جا به جایی بستههای بزرگ نمیرود.
بر اساس آنچه اقبال خواه میگوید:
از این پس در دفاتر پیشخوان دولت حداکثر وزن بستههای دریافتی باید ٣٠ کیلوگرم و در دفاتر پستی باید ٤٠ کیلوگرم باشد؛ در غیر این صورت شرکت پست زیر بار جا به جایی آنها نمیرود.
این محدودیت در شرایطی اعمال شده است که اتحادیه پست جهانی شرکتهای پست را ملزم به جا به جایی بستههای با وزن زیر ٣٠ کیلوگرم کرده است و هیچ تخلفی در این خصوص وجود ندارد.
بهزاد اقبال خواه، در اینباره توضیح میدهد: جابهجایی بستههای بزرگ بار مالی سنگینی را به این شرکت تحمیل میکرد و این هزینه بالا در حالی است که سهم شرکت از درآمد حاصل از جابهجایی این بستهها بسیار ناچیز و تنها ٠,٢درصد کل درآمد حاصل بود.
به عنوان مثال هزینهای که پست بابت جابهجایی یک یخچال از میناب تا لاهیجان دریافت میکرد حدود ٩٠ هزار تومان بود؛ در حالی که شرکتهای باربری معمولا چیزی حدود ٢٠٠ هزار تومان برای جابهجایی چنین بستهای دریافت میکردند.
مرسولات بالای ۴۰ کیلو
فقط ٣ اپراتور پست مجوز رسمی دارند
حالا چه باید کرد؟!
جالب است که بدانید استارت آپها در حوزه ارسال مرسولات بین شهری بیکار ننشستهاند؛
و خیلی راحت و بدون این که به دفاتر پست بروید میتوانید با نصب یک اپلیکیشن روی گوشیهای موبایل خود بستههای خود را تا وزن ١٠٠ کیلوگرم به شهرهای مختلف کشور ارسال کنید.
در این اپلیکیشنها شما بعد از این که مبدأ، مقصد و البته وزن بسته ارسالی را مشخص میکنید، متوجه میشوید که چه هزینهای را باید پرداخت کنید.
با استفاده از این اپلیکیشنها دیگر شما نگران ماندن بسته در انبار نیستید و به صورت آنلاین میتوانید از آخرین وضع ارسال بسته خود مطلع شوید.
درست است که حالا اپلیکیشنهای متعددی سر برآوردهاند که محموله های شما را به مناطق مختلف حمل میکنند اما شرکت پست اعلام میکند که بسیاری از آنها مجوزهای رسمی ندارند و نمیتوانید با خیال راحت بسته تان را به دست آنها بسپارید.
پستخانه هایی که به گفته اقبالخواه، عموما فاقد مجوز برای فعالیت است.
او میگوید: «در حال حاضر، دو اپراتور به اسم پیشگامان بادپا و تی پاکس به همراه شرکت پست مجوز فعالیت از سازمان تنظیم مقررات رادیویی را دارند و سایر اپلیکیشن های فعال در این بخش فاقد مجوز رسمی است.»
با این حال، اگر میخواهید بسته مهم و گران قیمتی ارسال کنید، بهتر است به جای اعتماد کورکورانه به این اپلیکیشنها سراغ همان اپراتورهای رسمی بروید.
کرایه ارسال بسته چقدر است؟
اما قیمت ارسال محمولههای پستی چقدر است؟
قیمتهای قانونی براساس مسیر و وزن بستهها متفاوت است؛ به عنوان مثال اگر بخواهید دو بسته یک تا پنج کیلویی را از تهران به درِ منزلی در آبادان از طریق یکی از همین اپلیکیشنهای غیرمجاز بفرستید، چیزی حدود ٢٧هزار و ٣٠٠ تومان باید پرداخت کنید.
البته اگر بخواهید بسته را به ترمینال این شهر بفرستید، هزینه پرداختی شما چیزی حدود ٢٠درصد کمتر میشود. درحال حاضر، ارسال یک قلم جنس
با وزن ٦ تا ١٥ کیلوگرم، ٣٨هزار و ٨٠٠ تومان؛
وزن ١٦ تا ٢٥ کیلوگرم، ٦١هزار و ٨٠٠ تومان؛
وزن ٢٦ تا ٤٠ کیلوگرم، ٨٩هزار تومان؛
وزن ٤١ تا ٦٠ کیلوگرم، ١٣٠ هزار تومان؛
وزن ٦١ تا ٨٠ کیلوگرم، ١٧٦هزار تومان و بستهای با وزن ٨٠ تا ١٠٠ کیلوگرم حدود ٢٢٢هزار تومان برای شما آب میخورد.
اگر شما از اهواز به شهری مانند طبس بسته ١٠٠ گرمی به ارزش ١٠٠هزار تومان را بخواهید ارسال کنید، چیزی حدود ٧هزار و ٥٦٠ تومان باید پول پرداخت کنید.
البته هزینه ارسال یک بسته ٥٠٠ گرمی به ارزش ١٠٠هزار تومان از اهواز به طبس حدود ١١هزار تومان میشود، در حالی که اگر وزن این بسته به یک کیلوگرم برسد باید یک هزار و ٧٠٠ تومان بیشتر پرداخت کنید.
البته هزینه ارسال یک بسته ١٠٠ گرمی به ارزش ١٠٠هزار تومان از تهران به کرج، ١٠هزار و ٧٠٠ تومان خرج روی دست شما میگذارد.
این درحالی است که قیمت ارسال محموله توسط شرکت پست و اپراتورهای رسمی و مجوزدار کمتر از این ارقام است و گاهی تا نصف این مبالغ میرسد.
غرامت گمشدن بسته چقدر است؟
شرکت های غیر مجاز ساز و کار غیر شفاف دارند و نظارت خاصی بر آنها وجود ندارد، بنابراین از آنها عبور میکنیم، اما در مورد شرکت های دارای مجوز ارسال مرسوله، خسارت به بستهها مشمول خسارت میشود.
بر این اساس، در صورتی که مرسوله مفقود شود، اگر بیمه باشد، غرامتی مطابق با ارزش اظهار شده به فرستنده پرداخت میشود و در غیر اینصورت، مطابق مقررات مبلغی که معمولا ۱۲ برابر کرایه پستی است به عنوان غرامت به فرستنده پرداخت میشود.
در صورت دیر رسیدن مرسوله نیز دو برابر کرایه پستی مرسوله، غرامت به فرستنده تعلق میگیرد. البته در صورت استفاده از اپلیکیشنهای غیرمجاز، خبری از غرامت نیست.
آنگونه که مدیر بازاریابی یکی از این شرکتها به «شهروند» توضیح میدهد:
مشتریان این اپلیکیشن میتوانند با پرداخت نیم تا یک درصد ارزش کالا، مرسوله پستی خود را بیمه کنند. البته اگر بیمه نکنند خبری از پرداخت جریمه نیست. البته این نکته را هم اضافه میکنند که تاکنون چنین اتفاقی در این شرکت رخ نداده است.
در صورت حضور نداشتن گیرنده در نشانی مرسوله، برای او اطلاعیه صادر میشود و پس از دوبار مراجعه نامهرسان، برای اشخاص حقیقی و صندوق های شخصی هفت روز و برای اشخاص حقوقی ۱۰ روز، مرسوله در دفتر مقصد نگهداری و سپس به فرستنده عودت داده میشود.
البته درصورتی که مرسوله حاوی اوراق بهادار یا اشیای قیمتی باشد، باید از سرویس بیمه پیشتاز استفاده کرد. در صورت داشتن کد مرسوله میتوان از طریق صفحه itemtracking.post.ir از وضع مرسوله اطلاع پیدا کرد.
جریمه برای نداشتن کد پستی در اداره پست
البته هزینه مرسوله های پست پیشتاز به عوامل مختلفی همچون بُعد مسیر و وزن مرسوله پستی بستگی دارد، اما نوشتن کد پستی گیرنده و فرستنده روی مرسوله از دیگر فاکتورهای موثر در هزینه پست است.
جالب است که بدانید در صورت ننوشتن هر یک از این کد پستیها مبلغی به عنوان جریمه در نظر گرفته میشود. اما مورد بعدی بیمه است که برای بستههای حاوی اشیای قیمتی در نظر گرفته میشود.
البته اگر میخواهید از تحویل بسته ارسالی خود مطلع شوید باید پول بیشتری پرداخت کنید تا شرکت پست با فرستادن پیامک این وضع را به شما گزارش دهد.