آموزش نصب کاغذ دیواری به زبان ساده

تاريخ : 29 بهمن

امروزه همه خانه ها بخش هایی از منزل را کاغذ دیواری می کنند. معمولاا دیوار پشت تی وی جای مناسبی برای نصب کاغذ دیواری است. گهر در این بخش آموزش نصب کاغذ دیواری به زبان ساده را شرح می دهد.

آموزش نصب کاغذ دیواری به زبان ساده, پورتال خبری فرهنگی گهر

آموزش نصب کاغذ دیواری به زبان ساده

زیرسازی

پس از فراهم کردن موارد و ابزارهای مورد نیاز نصب، نوبت به باز بینی و زیرسازی دیوار می رسد، اگر دیواری که قصد دارید آن را کاغذ دیواری کنید، نم داشته باشد باید علاوه بر نم، ریشه و منبع نم را نیز از بین ببرید تا کاغذ دیواری ها پس از نصب دچار مشکل نشوند، کلید و پریزها را باز کنید و قسمتهای نم دار را با کاردک فلزی بتراشید تا چند سانت این کار را دامه دهید، تمام گچ های خیس را از دیوار جدا کنید تا به قسمتی که نم از آنجا شروع می شود، برسید و مشکل را برطرف نمائید، سپس مجددا دیوار را گچ کنید و باقی مراحل را که در ادامه توضیح می دهیم، پس از خشک شدن کامل گچ انجام دهید، توجه داشته باشید که می توانید از افرادی که متخصص برطرف کردن نم دیوار هستند کمک بگیرید، مطمئنا آنها این کار را بهتر از شما انجام خواهند داد، با فرض اینکه نم دیوار را از بین برده و دیوار نیز کاملا خشک شده است ادامه می دهیم، قسمت هایی را که به تازگی گچ کرده اید را باید روغن الیف بزنید (روغنی است برای زیر سازی پیش از رنگ که در رنگ فروشی ها موجود است)، اگر هم کل دیوار اصلا رنگ نشده است و به طور کامل گچ است، باید کل دیوار را روغن الیف بزنید، پس از اتمام این مرحله، دیوار را باز بینی کنید تا احیانا ترک یا شکافی روی آن وجود نداشته باشد، اگر وجود داشت بایستی با بتونه آن را از بین ببرید و پس از بتونه کاری به احتمال زیاد، دیوار پر از لک های تیره و روشن شده است، برای اینکه این لکه ها ممکن است حتی پس از نصب کاغذ دیواری ها نیز دیده شوند (البته در کاغذ دیواری های خیلی نازک)، بهتر است دیوار را یک دست رنگ روغن در حد آستر بزنید تا دیوار یک نواخت تر شود، محلولی رقیق از چسب کاغذ دیواری و کمی سریش درست کنید و آن را با قلموی بزرگ به دیوارها بزنید تا گرد و غبار احتمالی از روی دیوار زدوده شود و کاغذ دیواری ها در هنگام نصب محکم به دیوار بچسبند، توجه داشته باشید که پیش از انجام این کار، برق را از کنتور قطع کنید، حتما لازم نیست رادیاتورهای شوفاژ را باز کنید، چون معمولا آب بندی مجدد کار سختی است، می توانید در هنگام نصب با یک وسیله تی شکل یا حتی اگر فاصله رادیاتور با دیوار زیاد است، با دست این کار را انجام دهید و پشت آن ها را کاغذ دیواری کنید.

نصب کاغذ دیواری

ابتدا کاغذ دیواری را به اندازه ۵ تا ۱۰ سانتیمتر بزرگتر از ارتفاع دیوار برش می زنیم و روی میز کار قرار می دهیم، توجه داشته باشید که فقط قواره اول را باید اینطور برش بزنید، زیرا رول بعدی را با توجه به طرح کاغذ دیواری باید برش بزنید، بهتر است تا در اینجا یک مورد بسیار مهم را توضیح دهیم و آن جوری طرح است، جوری طرح یعنی اینکه پس از چسباندن قواره اول کاغذ دیواری به دیوار، اگر کاغذ دیواری ما طرح دار باشد و به طور کلی، ساده نباشد، مجبور هستیم قواره دوم را طوری ببریم تا طرح ها در ادامه هم قرار بگیرند، از انجام این کار با عنوان جوری طرح یاد می کنیم، حالا روش نصب را ادامه می دهیم، برای برش دادن قواره دوم کاغذ دیواری، باید جوری طرح را در نظر بگیرید و ممکن است لازم باشد که این قواره را تا ۶۰ سانتیمتر بزرگتر برش بزنید، پس از برش دادن کاغذ دیواری ها به اندازه یک رول کامل، بهتر است آنها را چسب بزنید و نصب کنید و سپس به سراغ رول های بعدی بروید، چون ممکن است نصب کاغذ دیواری ها طول بکشد و چسب آنها خشک شود، برای چسب زدن کاغذ دیواری ها با قلموی بزرگ از مرکز کاغذ دیواری به سمت لبه ها این کار را انجام بدهید و لبه ها را زیاد چسبی نکنید، بعد از چسب زدن، قسمت های چسب خورده کاغذ دیواری را روی هم بگذارید تا ۱۰ دقیقه بماند و بعد از آن کاغذ دیواری را از سمت بالای دیوار به سمت پایین شروع به نصب کنید، اولین قواره را که عمود نصب کنید، باقی قواره ها خود به خود عمود نصب خواهند شد، با کاردک پلاستیکی چسب کاغذ دیواری را از مرکز به سمت بیرون کاغذ هدایت کنید، پس از چسب زدن یک قواره، با تیغ و به کمک همان کاردکی که در دست دارید و یا با قرار دادن خط کش بلند، لبه بالایی کاغذ دیواری را که اضافی است را برش بزنید، اگر کاغذ دیواری هایی که چسب زده اید و به حال خود رها کرده اید بیشتر از ۱۵ دقیقه به همان شکل باقی بمانند، خراب می شوند یا به عبارت دیگر انقدر کش می آیند که دیگر قابل استفاده نمی باشند، نکته مهم دیگر این است که کاغذ دیواری هایی را که جنس آنها نانوون یا پیپر است و نازک هستند را طبق دستورالعمل دیگری باید نصب کنید، به این شکل که باید چسب را به دیوار بزنید و کاغذ دیواری را نصب کنید و اگر چسب را به پشت خود کاغذ دیواری ها بزنید، کاغذ دیواری ها خراب می شوند.

نکاتی در مورد نصب کاغذ دیواری

  1. برای اینکه کاغذ دیواری به خوبی به دیوار بچسبد،ابتدا دیوار ها را بشویید تا چربی و دوده ی آن پاک شود یا به دقت سمباده بزنید .پوشش قبلی را در صورتی که از جنس وینیل است یا اگر پوشش جدید از وینیل است ،از دیوار بکنید .اگر پوشش جدید از جنس کاغذ است ، می توانید کاغذ دیواری غیر وینیل قبلی را نکنید ،مشروط براینکه کاغذ قبلی همچنان چسبندگی خود را حفظ کند و لبه های دو کاغذ همچنان چسبندگی خودرا حفظ کند و لبه های دو کاغذ روی هم قرار نگیرند .پیش از چسباندن ،سطحی را که باید پوشانده شود با چسب مخصوص زیر سازی کنید.(آماده سازی دیوارها برای نصب کاغذ دیواری )
  2. برای آماده سازی دیوار ،اگر رنگ دیوار روغنی یا نیمه براق است ، سطح دیوار رابا کاغذ سمباده ،زبر و خش دار کنید ،با اضافه کردن ملح به چسب محلول در آب که در واقع هم برای بالا بردن غلظت آن وهم در حکم بتونه است ، می توانید سطح مورد نظر رازیر سازی کنید .پیش از نصب کاغذ دیواری روی دیواری که تازه رنگ خورده یا گچ کاری شده است ،یک هفته صبر کنید ،باید یک دور دیوار را بتونه ،زیر سازی کنید.دیوار چوبی رنگ شده را باید قبلا با رنگ ستری روغنی پوشانده و ۲۴صبرکرده تا خشک شود .نا صافی یا سوراخ های روی دیوار ها را درست همانگونه که در رنگ کاری معمول است ،بتونه کنید ،رویه ی تزئینات چوبی و گچبری ها را رنگ بزنید و بگذارید تا خشک شود.
  3. هنگام خرید کاغذ دیواری حتما به شماره ی رنگ آن توجه کنید، وگرنه کاغذ دیواری هایی با رنگ های متفاوت خواهید داشت. سعی کنید که اطلاعات و نشانه های روی رول ها را نیز با دقت مطالعه نمایید، تا از هر لحاظ به نحوی ساخت کاغذ دیواری و موارد استفاده ی آنها پی ببرید. ( نكاتي كه بايد قبل از خريد كاغذ ديواري رعايت كرد.)
  4. توجه داشته باشید که بیشتر دیوارها کاملا عمود نیستند. به همین منظور از شاقول استفاده نمایید. ریسمان شاقول را از کنج دیوار به پایین نگه داشته و در پهنای کاغذ دیواری منهای دو سانتی متر قرار دهید. این دو سانتی متر برای روی هم قرار گفتن کاغذها و تراز شدن اولیه ی کار است. سپس با مداد از بالا، وسط و پایین چندین علامت روی دیوار بگذارید. از تراز نیز می توانید استفاده کنید. بعد از آنکه نشانگر تراز کاملا در جای اصلی خود قرار گرفت، می توانید چندین علامت با مداد روی دیوار بکشید و سپس نقاط به دست آمده را با یکدیگر متصل کنید. بعد از محاسبه ی خطوط تا سقف می توانید پی به زاویه ای تراز ببرید و آن را محاسبه کنید. در صورتی که عدد به دست آمده مثلا یک سانتی متر باشد، باید بعد از کاستن یک سانتی متر از طول ، دوباره عمل تراز را تکرار نمایید تا اطمینان کامل حاصل شود. سپس چسب مخصوص کاغذ دیواری را اماده کنید.
  5. طول کاغذ دیواری ها را بر اساس طول دیواره ها به علاوه ی ده سانتیمتر اضافی برش دهید. برش کاغذ دیواری ها حتما باید روی میز مخصوص و در صورت نبود میز از سطح صاف کابینت آشپزخانه و یا هانتراستفاده شود.اگر از کاغذ دیواری های طرح دار استفاده می کنید، طول طرح مورد نظر را به طول دیوار و ده سانتی متر اضافه نمایید. پس از محاسبه ی طول برش اولیه، روی میز کار را با مداد علامت گذاری نموده و بقیه برش ها را نیز بر همین مقیاس انجام دهید. اکنون رول کاغذ دیواری ها را روی میز باز کنید. از یک لبه ی میز برای تراز نگه داشتن کاغذ دیواری ها استفاده نموده و بعد از قرار گرفتن کاغذ روی نقطه ی میزان، برش را توسط کاتر و یا قیچی انجام دهید. بعد از برش کاغذ دیواری ها، اکنون آنها را به ترتیب برگردانیده و پشت آنها را به وسیله قلم موی سقفی به چسب مخصوص آغشته نمایید.
  6. برای چسب زدن، قلم مو را از وسط کاغذ دیواری به سمت کناره ها بکشید، بطوری که لبه های کناری را آغشته نکند. در یر اینصورت چسب به زیر کاغذ ها نفوذ کرده و عمل نصب ر ا با مشکل مواجه خواهد نمود. اکنون باید کاغذ دیواری های چسب خورده را از سمت پشت که به چسب آغشته شده اند روی یکدیگر قرار دهید تا برای انتقال آماده باشند. برای این کار ابتدا از لبه ی بالا تا دو سوم طول کاغذ ان را روی هم چسبانیده و سپس از سمت پایین، یک سوم بقیه را بچسبانید. دقت کنید که کاغذ ها چروک نشوند. لبه کاغذ دیواری ها باید دقیقا روی یکدیگر قرار بگیرند، تا چسب روی انها از بین نرود. اکنون کاغذ ها را رها کنید تا به اصطلاح نرم شوند. این عمل موجب می شود تا کاغذ ها انبساط پیدا کرده و هنگام نصب چروکیده و یا حباب دار نشوند. توجه داشته باشید که زمان رها کردن کاغذها نباید طولانی باشد، زیرا خطر پاره شدن آنها وجود دارد.
  7. نصب اولین کاغذ دیواری بریده شده روی دیوار بسیار حائز اهمیت است، زیرا بقیه ی تکه ها باید دقیقا کنار یکدیگر چسبیده شوند. کار نصب را همیشه از سمت پنجره ها به طرف داخل انجام دهید، در غیر اینصورت احتمال دارد که ایجاد سایه موجب شود تا لبه های کاغذ روی هم قرار گیرند. یک برس و یک قیچی در جیب خود قرار دهید و با اولین قطعه ی کاغذ دیواری از نردبان بالا بروید. کاغذ دیواری را آهسته باز کرده و از قسمت بالا به حالت تراز نگه دارید. اجازه دهید تا کاغذ دیواری به حالت آویزان و رو به پایین قرار بگیرد، سپس به آهستگی با برس از بالا به سمت پایین روی آن بکشید . جهت حرکت دست خود را تغییر داده و از وسط کاغذ دیواری به طرف دیوار این عمل را تکرار نمایید. روی لبه های کاغذ دیواری باید به وسیله یک غلتک کوچک مخصوص محکم کشیده شوند تا اینکه به علت کم بودن چسب ها در این ناحیه، کاغذ ها از دیوار جدا نگرند.محل اتصال کاغذ دیواری با سقف را باید کمی اضافه اندازه گیری نمایید. سپس با قیچی خطی روی کاغذ در کنج دیوار کشیده و از روی خط قیچی کاغذ را برش دهید
  8. اگر متوجه شدید که بعضی از نقاط فاقد چسب هستند، باید با ظرافت چسب را فقط زیر کاغذ دیواری قرار دهید. در غیر این صورت پس از خشک شدن روی کاغذ دیواری ها به زردی خواهند گرایید. هنگام رسیدن به زاویه ی کنج دیوارها نباید به سرعت کاغذها را کنار یکدیگر چسباند، زیرا امکان ایجاد چروک بسیار زیاد خواهد بود.لبه ی آخرین قطعه را دو سانتیمتر بیشتر اندازه گیری نموده و برش دهید . بعد از انکه لبه قطعه ی مجاور را به دقت تراز نمودید، اکنون می توانید لبه های اضافی را برش داده و کنار یکدیگر به دقت بچسبانید. کاغذ دیواری های بالای پنجره ها و درب ها را نیز با همین روش بچسبانید. قسمتهای برآمده دیوار و یا طاقچه ها را باید یک سانتیمتر اضافه محاسبه کنید و برش دهید.
  9. نقاط مشکل ساز مانند جای پریز های برق را باید ابتدا با کاغذ دیواری پوشش داده و سپس در محل مورد نظر برش ضربدری دهید. اکنون باید محل پیرامون آنها را علامت گذاری کرده و برش اصلی را انجام دهید. کاغذ دیواری های دیگر نقاط مسئله ساز مانند لوله های گاز و یا آب را باید تا انتهای آنها نصب کرده و در نهایت اطراف آنها را برش دهید
  10. اگر مشاهده کردید زیر قسمتی از کاغذ دیواری حباب هوا وجود دارد،ابتدا باید در آن قسمت باکمک یک کاتر، دوبرش به شکل ضربدر ایجاد کنید و بسمت به آرامی کاغذ دیواری را از قسمت برش خورده برگردانید.سپس با استفاده از یک قلم موی کوچک،مقداری چسب بر دیوار زیرین کاغذ دیواری بمالید و به آرامی و با دقت کاغذ دیواری برگردانده شده را سر جای خود روی دیواربخوابانید تا بچسبد.
  11. اگر پس از نصب کاغذ دیواری مشاهده گردید که یک قسمت از کاغذ دیواری صدمه دیده است، به این طریق عمل کنید ابتدا با دقت قسمت آسیب دیده را از کاغذ دیواری جدا کنید. سپس از کاغذ دیواری اضافه ای که مانده، قسمتی را ببرید که طرح و الگوی روی آن با قسمتی که جدا کرده اید مشابه است،سپس پشت آن را آغشته به چسب کنید و با دقت ، دقیقا همان قسمت که جدا کرده اید بچسبانید.
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي