آشنایی با تاریخچه منطقه قیطریه تهران

تهران دارای 22 منطقه می باشد که هر کدام از این مناطق، دارای محلات بسیار زیادی نیز می باشند ، یکی از محلات منطقه 1 شهرداری تهران، منطقه قیطریه می باشد. برای آشنایی با تاریخچه منطقه قیطریه این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد محله قیطریه و منطقه قیطریه و تاریخچه قیطریه می خوانید.

آشنایی با تاریخچه منطقه قیطریه تهران

آشنایی با تاریخچه منطقه قیطریه تهران

تاریخچه منطقه قیطریه

محله قیطریه تهران با مساحتی معادل ۱٬۵۲۷۱۱۶ کیلومتر مربع در منطقه ۱ شهر تهران واقع شده‌است. محدوده فعلی این محله از شمال به خیابان قیطریه، بلوار صبا و شمال پارک قیطریه، از جنوب به بزرگراه صدر، از شرق به بلوار قیطریه و شرق پارک قیطریه و از غرب به خیابان شریعتی منتهی می‌گردد.

پیشینه محله قیطریه تهران

دلیل شکل‌گیری محله قیطریه تهران را نیز مانند بیشتر محلات شمیرانات می‌توان کشاورزی و باغداری دانست. افراد مؤثر در شکل‌گیری آن کارگرانی بودند که برای دیگران کشاورزی و باغداری می‌کردند. انقلاب اسلامی را نیز می‌توان یکی از بزرگترین تحولاتی به‌شمار آورد که باعث رشد جمعیت این محله شده‌است. اقوامی که باعث شکل‌گیری این محله شده‌اند، اقوامی هستند که از شهرستان بروجرد واقع در استان لرستان به این محل آمده‌اند و تشکیل خانواده داده و اساس و بنیان این محله را پی‌ریزی نمودند.

از ساختمان‌های عمومی که در محله قیطریه تهران وجود داشته می‌توان به یک باب حمام واقع در کنار مسجد جعفری اشاره نمود و خیابان قیطریه را می‌توان به عنوان خیابان اصلی این محله معرفی نمود. باغ بزرگی نیز که در محله قیطریه تهران واقع شده‌است ابتدا متعلق به نظام‌الدوله و آصف‌الدوله بوده‌است که میرزا علی‌اصغر اتابک ملقب به امین‌السلطان، نخست‌وزیر ناصرالدین شاه برای آنکه رفت‌وآمدش به کاخ صاحبقرانیه که ناصرالدین شاه در آن اقامت می‌کرد تسهیل گردد، آن را ازایشان خریداری نموده و در آنجا برای خود خانه‌ای ساخت که امروز بازسازی و به فرهنگسرا تبدیل شده‌است.

گفته شده‌است که محله قیطریه تهران در قدیم شکارگاه بوده و در بهار و تابستان شکارهای کوچک و بزرگ و پرندگان فراوان در آن یافت می‌شده‌است.

باغ قیطریه که اکنون تنها قسمتی از آن به صورت پارک قیطریه باقی مانده، درختانی کهنسال و جویهای آب و قنات مخصوص به خود داشته و به صورت جنگلی طبیعی بوده‌است

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه