مراسم سوگواري پرندگان! / عکس

ایسنا: تحقيقات جديد نشان مي‌دهد، برخي پرندگان از جمله زاغ كبود در هنگام مشاهده يك همنوع مرده خود با صدا كردن ساير پرندگان و تجمع در كنار پرنده مرده اقدام به سوگواري مي‌كنند.

محققان دانشگاه كاليفرنيا اين حركت پرندگان را نوعي سوگواري و در عين حال هشدار به ساير پرندگان در خصوص خطر احتمالي عنوان مي‌كنند.نحوه واكنش زاغ هاي كبود در زمان مواجهه با بدن يك همنوع مرده طي چند مرحله آزمايش مورد بررسي قرار گرفت و محققان اشياء مختلفي مانند چوب، بدن زاغ مرده و بدن جغد شاخدار را در محدوده زندگي اين پرندگان قرار دادند.

زاغ هاي كبود در مواجهه با چوب هيچ عكس العملي از خود نشان نمي دادند، اما هنگام مواجهه با يك زاغ مرده، كنار بدن پرنده تجمع كرده و با صداي بلند ساير همنوعان خود را خبر مي كردند؛ در اين زمان اجتماع نسبتا بزرگي كنار زاغ مرده جمع شده و برنامه جستجو براي غذا به مدت تقريبا يك روز متوقف مي شود.

مراسم سوگواري پرندگان! / عکس
رفتار پرندگان در زمان مواجهه با مرده پرنده مهاجم ديگري مثل جغد شاخدار نيز تقريبا يكسان گزارش شده است و زاغ ها با صداي بلند ديگر پرندگان را جمع مي كنند، اما هيچ حمله اي به بدن مرده صورت نمي گيرد.«ترزا ايگلسياس» سرپرست تيم تحقيقاتي دانشگاه كاليفرنيا اين شيوه پيام رساني در زمان مرگ يك پرنده را نوعي اعلام هشدار به ساير پرندگان در خصوص خطر احتمالي در منطقه عنوان مي كنند.

برگزاري سوگواري در حيواناتي مانند فيل و زرافه نيز ديده شده است.

نتيجه اين پژوهش در مجله Animal Behaviour منتشر شده است.

گردآوری: گروه سرگرمی گهر
اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه