عواملی که باعث خراب شدن دندان می شوند

تاريخ : 1 مرداد

بسیاری از افراد با مشکلات دندانی مواجه اند، اما برای جلوگیری از خراب شدن دندان باید فهرست عواملی که باعث تخریب دندان می شوند را بشناسید. از این رو این مطلب از سایت گهر را اختصاص داده ایم به: عواملی که باعث خراب شدن دندان می شوند .از شما همراهان همیشگی گهر دعوت می کنیم همچنان ما را همراهی کنید. پیشاپیش از همراهی شما عزیزان سپاسگزایم.

.

عواملی که باعث خراب شدن دندان می شوند, پورتال خبری فرهنگی گهر

.

عواملی که موجب تخریب دندان ها می شوند

شیوه زندگی، غذاها، نوشیدنی ها و حتی برخی ورزش ها می توانند به دندان های شما صدمه وارد کنند.

 

قند، شکر و شیرینی جات

شکر و شیرینی جات اولین دشمن دندان های شما به شمار می روند وهر چه مدت زمانی که در محیط دهان هستند بیشتر باشد، آسیب وارده شدیدتر است. شکر توسط باکتری های موجود در دهان که تولید کننده اسید هستند، مصرف می شود و اسید تولید شده مینای دندان را تخریب می کند. از افراط در مصرف آب نبات، پاستیل و میوه های خشک مانند کشمش بپرهیزید زیرا این خوراکی ها به مدت طولانی  به دندان ها می چسبند و آسیب بیشتری به دندان ها وارد می کنند. در صورت مصرف دسر و میان وعده های شیرین مانند شیرینی، شکلات، کیک، بیسکوییت، پودینگ، ژله، مربا، عسل، بستنی، شربت، نوشابه، شیر و آبمیوه مسواک زده و یا محیط دهان را با آب بشویید. سبزیجات و میوه های تازه، سالم ترین میان وعده به شمار می روند.

 

نوشیدنی ها

نوشیدنی های قند دار و حتی بدون قند از جمله چای و قهوه نیز برای دندان ها مضر هستند زیرا محیط دهان را اسیدی می کنند و احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می دهند. نوشیدنی های الکلی نیز اسید تولید کرده و موجب فرسایش دندان ها می شوند. همچنین مصرف الکل با خشکی دهان و کاهش بزاق همراه است و از آنجایی که بزاق به رفع پلاک و تجمع باکتری ها از روی سطح دندان ها کمک می کند، مصرف الکل خطر پوسیدگی دندان ها را بالا می برد. همچنین مصرف الکل خطر ابتلا به سرطان های دهان را افزایش می دهد. بر اساس مطالعات مرکز تحقیقات سرطان انگلستان، ۷۵ تا ۸۰ درصد بیماران مبتلا به سرطان های دهان از الکل استفاده می کرده اند.

 

سیگار

سیگار موجب زرد شدن دندان ها، بوی بد دهان، بروز بیماری های لثه، مشکلات تنفسی و سرطان ریه و همچنین سرطان های دهان می شود. اگر شما روزانه ۲۰ نخ سیگار و یا بیشتر مصرف می کنید، خطر ابتلا به سرطان های دهان، ۶ برابر در شما بیشتراز سایر افراد است.

 

مصرف برخی داروها

برخی داروها موجب خشکی دهان و کاهش بزاق می شوند. بر اساس بیانیه انجمن دندان امریکا بیش از ۵۰۰ دارو از جمله مسکن ها و داروهای ضد حساسیت دارای این اثر می باشند. خشکی دهان و کاهش بزاق یکی از دلایل پوسیدگی دندان است. در صورت مصرف این داروها می توانید از آدامس های بدون قند برای افزایش ترشح بزاق استفاده کنید.

 

ورزش

در صورت انجام ورزش هایی که ممکن است به دهان و دندان های شما آسیب وارد کنند، از یک محافظ دهان استفاده کنید. می توانید برای تهیه این محافظ ها از دندانپزشک کمک بگیرید.

 

سایرخطرات

استفاده از دندان ها برای باز کردن در ظروف و بطری ها، باز کردن گره ها و بسته بندی های پلاستیکی، جویدن یخ و خوردن مواد غذایی سخت مانند ته دیگ نیز برای دندان ها مضر هستند و موجب آسیب آنها می شوند. در صورتی که شما دندان های خود را به صورت ناخودآگاه و یا هنگام خواب به هم فشار داده و یا می سایید، حتما با دندانپزشک مشورت کنید.

 

مراقبت از دندان ها

دندان های خود را ۲ بار در روز با خمیر دندان های حاوی فلوراید مسواک بزنید و روزانه ۱ بار از نخ دندان برای  تمیز کردن فاصله میان دندان ها استفاده کنید. از یک رژیم غذایی سالم که حاوی همه گروه های غذایی از جمله نان و غلات، گوشت ها، تخم مرغ، حبوبات، لبنیات، میوه ها و سبزیجات باشد، استفاده کنید. مصرف قند، شکر، شیرینی جات و آبمیوه های آماده را به حداقل برسانید. از مصرف سیگار و الکل خودداری کنید. به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي