پاساژ علاالدین مرکز خرید گوشی یا مرکز کلاهبرداری از مشتریان!

پاساژ علاالدین مرکز خرید گوشی یا مرکز کلاهبرداری از مشتریان!

اگر هدف شما خرید گوشی از مرکز خرید بزرگ گوشی هست حتما حتما حتما این مطلب را بخوانید ، ضمنا تمام فروشندگان این مرکز اینگونه نیستند!

 اگر گذار شما برای خرید گوشی هوشمند به این پاساژ افتاده است، شاید میتوانید به سادگی حدس بزنید که ما از چه بیماری صحبت میکنیم. اتفاقی که برای بسیاری از مشتریان این پاساژ هر روزه و به کرات رخ میدهد، به احتمال بسیار زیاد برای شما نیز رخ داده است

پاساژ علاءالدین اکنون برای بسیاری از مشتریان موبایل در سراسر کشور به عنوان بورس اصلی بازار موبایل و تبلت شناخته میشود. گذری کوتاه به این پاساژ به خوبی نشان میدهد که از همه قشر و از همه جای ایران برای خرید گوشی هوشمند و تبلت به این پاساژ مراجعه میکنند. شاید هر روزه بیش از 2000 هزار نفر. شلوغی پاساژ این روزها بخاطر استقبال مشتریان و تنوع کم نظیر دستگاه های هوشمند بیش از همیشه هم شده است:

پاساژ علاالدین مرکز خرید گوشی یا مرکز کلاهبرداری از مشتریان!

یکی از اصلی ترین دلایل مشتریان اما برای مراجعه به این پاساژ این است که معمولا میتوان گوشی یا تبلت مورد نظر را با قیمتی پایین تر از سایر مراکز تهیه کرد. از سویی اگر دنبال یک برند یا مدل خاص باشید، این مدل یا برند در این پاساژ با احتمال بیشتری وجود خواهد داشت.

این موضوع البته از یک نگاه صحیح است. بهر حال و بر اساس منطق در بورس و بازار اصلی یک محصول، امکان خرید آن محصول با بهایی پایین تر بسیار منطقی و محتمل است و همچنین یافتن اجناس نادر نیز در بازار اصلی ممکن تر. اما آیا به راستی علاءالدین یک بازار و بورس اصلی، شفاف و بر اساس منطق است؟

بگذارید اول از هرچیز با نحوه برخورد فروشندگان در بازار اصلی هوشمندجات ایران شروع کنیم. متاسفانه اکثر قریب به اتفاق فروشندگان در این پاساژ گویا اساسا دانشی نسبت به مشتری مداری که از اولین و ابتدایی ترین اصول کسب و کار آن هم در حوزه خدمات است، ندارند.

پاساژ علاالدین مرکز خرید گوشی یا مرکز کلاهبرداری از مشتریان!

دیدگاه «کاسبی» در این بازار به شدت از سوی فروشندگان نهادینه شده و همه چیز دیگر از جمله احترام به مشتریان تحت الشعاع این «کاسبی» قرار گرفته است. دیدگاهی که اساسا هیچ سنخیتی با محصولی که در آن به فروش میرسد ندارد. مشتری از بدو ورود به این پاساژ با این موضوع مواجه میشود که فروشندگان چندان حوصله ندارند و اگر پای پول در میان نباشد، کمترین ارزشی برای فروشندگان ندارد!

موضوع دوم بد اخلاقی هایی است که در این ساختمان چند طبقه گویا دیگر عادی شده است. این بد اخلاقی ها و بی اخلاقی ها از درگیری های فیزیکی هر چند روز یکبار بین فروشندگان با خود یا مشریان یا مشتریان با هم شروع میشود و تا غل و غش در معامله هم پیش میرود.

بگذارید واضح تر صحبت کنیم. از نظر ما لقب پاساژ علاءالدین را باید پاساژی گذاشت که هیچ کس از آن بدون برنامه بیرون نمی آید! قطعا متوجه منظور ما هستید. هر روزه مشتریان به کرات و به دلیل عدم اطلاع و سواد کافی در این بازار از سوی فروشندگان فریب میخورند.

 اشاره کردیم که گفته میشود در این پاساژ میتوان گوشی مورد نظر خود را با بهایی کمتر پیدا کرد. اما داستان از چه قرار است. یکی از مشتریان – که متاسفانه فرد مطلعی نبوده است – برای خرید یک گوشی هوشمند به بازار علائالدین مراجعه کرده بود و با کمی گشت و گذار در این پاساژ در کمال تعجب توانسته بود گوشی مورد نظر خود را با بهایی معادل 70 هزار تومان پایین تر از نرخ رسمی آن پیدا کند.

خوشحال از این موفقیت و هنگام پردات وجه، فروشنده از وی سوال پرسیده بود که ایا تمایل به ریختن برنامه بر روی گوشی خود دارد یا نه. همچنین توضیح داده بود که اگر برنامه ها را بر روی گوشی خود نصب نکند، امکان استفاده از برخی امکانات گوشی هوشمند را ندراد.

این مشتری نیز به دلیل عدم اطلاع کافی درخواست کرده بود که هر برنامه ای که لازم است بر روی گوشی نصب شود و در مجموع فروشنده به خاطر نصب این نرم افزارها هزینه ای معادل 120 هزار تومان از وی اخذ کرده بود. نتیجه آن بود که بهای تمام شده این گوشی برای این مشتری 50 هزار تومان بیش از قیمت رسمی رقم خورد!

یکی از همین فروشندگان که مدتی در علاءالدین «کاسبی» کرده بود. داستانی جالب تعریف میکرد. وی میگفت زمانی که مشتری برای خرید گوشی هوشمند تصمیم نهایی خود را میگیرد، به وی برای ریختن برنامه ها بر روی گوشی توضیحات میدادیم و بعد از اقناع وی، وارد مرحله دوم میشدیم.

اما مرحله دوم چیست؟ وی میگفت: به مشتری توضیح میدادیم که سه بسته نرم افزاری وجود دارد. اولی ابتدایی و 50 هزار تومان، دومی متوسط و 70 هزار تومان و سومی کامل و 100 هزار تومان. و بعد با توضیحات لازم مشتری را قانع میکردیم که بسته کامل را بر روی گوشی خود نصب کند. اما ودر نهایت این سه بسته با هم هیچ فرقی نداشت و ما یکسری نرم افزارهای مشخص را بر روی گوشی نصب میکردیم!

 اما جالب ترین این اتفاقات دست بر قضا برای خود ما رخ داد! برای خرید یک گوشی از برندی که در خود ایران نمایندگی دارد، تعمدا به پاساژ علاءالدین مراجعه کردیم تا عملا تفاوت در نوع خرید را متوجه شویم. بعد از گشت و گذار در بین مشتریان و مغازه های شلوغ در طبقه دوم این پاساژ گوشی مورد نظر را با بهایی معادل حدود 75 هزار تومان کمتر از بهای نمایندگی یافتیم.

اما در حین چک و چانه برای خررید فروشنده پرسید: راستی گوشی را چند ماهه Activate – فعال – کنم؟ پرسیدیم منظور وی چیست و توضح داد: این گوشی ها در مخابرات ایران رجیستر نشده است و باید آنها را 6 ماهه یا یک ساله و دو ساله رجیستر کنیم تا فعال شود.

پرسیدیم هزینه هر کدام؟ گفت: شش ماهه 65 هزار تومان، یکساله 100 هزار تومان و دو ساله 150 هزار تومان. ما که اصل ماجرا را فهمیده بودیم پرسیدیم: اگر نخواهیم رجیستر شود؟ گفت: ما گوشی Active نشده نمیفروشیم! از این مغازه بیرون آمدیم و داستان برای ما زمانی جالب شد که با پرس و جو از چند مغازه دیگر فهمیدیدم که فروشندگان به اتفاق همین نکته را بیان میکنند!

فاجعه در پاساژ علاءالدین بسیار عمیق، ساختاری و نهادینه شده است. جالب آنکه هیچ کس نیز هیچ توجهی به اجحافی که در حق مشتریان در اینجا میشود، ندارد! البته و متاسفانه این نکته بیش از همه ناشی از کم سوادی و بی اطلاعی مشتریانی است که اغلب به این پاساژ مراجعه میکنند و فروشندگان نیز از این موضوع سوء استفاده میکنند.

عمق این بیماری اخلاقی فجیع را زمانی درک میکنید که متوجه میشوید در این پاساژ رسما مافیا شکل گرفته است و همه فروشندگان یک رویه را در برابر فروش با هم هماهنگ کرده اند و برای مثال هیچ کس نیست که گوشی بدون برنامه و غیر Active را بفروشد! شما یا حتما باید برای گوشی خود برنامه بریزید و فعالش کنید و یا قید خرید گوشی را بزنید چون هیچ کس در غیر این صورت به شما گوشی نخواهد فروخت!

در این بازار عملا غش در معامله صورت میگیرد و گویا فریب دادن مشتریان به شیوه ای بدیع در کسب و کار بدل شده است. این نوع کسب و کار فریبکارانه نهادینه شده و اصلا تبدیل به قانون کسب و کار در علاءالدین شده است به شیوه ای که اگر فروشندگان اینگونه نفروشند در رقابت ورشکست میشوند!

بدبختانه گویا علاءالدین این بیماری را به اطرافش نیز تسری داده است و اطراف این پاساژ تبدیل به بازار حاشیه ای دستگاه ها و لوازم جانبی قاچاق و سرقتی شده است:

پاساژ علاالدین مرکز خرید گوشی یا مرکز کلاهبرداری از مشتریان!

حال سوال ما از مسئولان ذیربط، اعم از دولتی و صنفی این است که آیا قرار نیست کسی با این بیماری شکل گرفته در خیابان جمهوری و زیر پل حافظ مبارزه کرده و آن را درمان کند؟ آیا غش و فریب در معامله به یکی از شیوه های کسب و کار رسمی تبدیل شده است که اینگونه در روز روشن و به شکل کاملا رسمی سر مشتریان بی اطلاع در این بازار کلاه میرود؟

اما تا آن زمانی که مسئولان پاسخ این سوالات را بدهند ما طبق روال هر روزه چند نکته آموزشی برای شما داریم.

اول: اگر به دنبال خرید گوشی هوشمند یا تبلت هستید، شک نکنید که خرید از نمایندگی ها بهترین گزینه است. زیرا حداقل از اصلی بودن دستگاه خود اطمینان خواهید داشت. به غیر از آن هرچند به ظاهر خرید متفرقه میتواند ارزانتر باشد، این اختلاف بها ناشی از اطمینانی است که خدمات پس از فروش و ضمانت دستگاه شما، به شما میدهد.

دوم: گوشی هوشمند شما برای کار کردن نیاز به هیچ نرم افزاری ندارد و شما برای نصب نرم افزار نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید و نصب نرم افزار نیاز به هیچ تصصی ندارد و هر فردی خود به راحتی قادر به نصب نرم افزار بر روی گوشی هوشمند خود است. اگر برای اولین بار قرار است یک اندروید یا هوشمند دیگری دست خود بگیرید، این نکات را فراموش نکنید.

سوم: گوشی هوشمند شما به شکل پیش فرض فعال است و نیاز به هیچ رجیستری خاصی ندارد. تنها در صورتی که این مدل برای اپراتورهای خاص تولید شده باشد، نیاز به Unlock شدن دارد که معمولا از سوی خود شرکت و یا پیش از ورود به بازار مقصد این عمل بر روی آن صورت گرفته است. در غیر این صورت گوشی شما قطعا قاچاق است.

چهارم: قبل از خرید گوشی هوشمند مورد نظر خود حتما با افراد مطلع در این باره مشورت کنید، و مهم تر اینکه خود در مورد دستگاه مورد نظر در اینترنت تحقیق کنید. زمان خرید نیز حتما با فردی مطلع اقدام به خرید کنید.

نکته آخر اینکه نه در علاءالدین و نه در هیچ جای دیگر اجازه ندهید فروشنده از عدم اطلاع شما و نه از محصول خود کسب درآمد کند.

 منبع: تابناک

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه