قرص آ اس آ برای چیست

قرص آ اس آ برای چیست

خواص آسپیرین به اندازه ای زیاد است که هیچ کس آن ها را درست و کامل نمی داند. هنوز هم محققان در مورد خواص آسپیرین مطالعه می کنند و چیزهای تازه ای کشف می کنند؛ به تازگی اعلام شده است مصرف روزانه یک عدد قرص آسپیرین، از بیماری های قلبی عروقی در زنان پیشگیری می کند.

اطلاعات دارویی از قرص آ اس آ

قرص آ اس آ  ضد تب می باشد . درد و التهاب را تسکین میبخشد و ضد آنهاست . همچنین قرص آ اس آ  از تجمع پلاکت ها و انعقاد خون ممانعت می کند . مستقیما” فعالیت آنزیم سیکلواکسیژناز را مهار کرده و به این ترتیب باعث نقصان ساخت پیش مرحله‌های پروستاگلاندین‌ها و ترومبوکسان از اسید آراشیدونیک می‌گردد. ضمنا” آ.اس.آ می‌تواند از به هم چسبیدن پلاکت‌ها جلوگیری کند. اثر ضد التهابی و مهار تجمع پلاکتها از طریق مهار پروستا گلاندینها از ویژگیهای آن است .

عوارض دارویی قرص آ اس آ

برخی از بیماران که مبتلا به آسم، کهیر مزمن، رینیت مزمن باشند، نسبت به قرص آ اس آ  حساسیتهای قابل ملاحظه نشان می‌دهند. از آنجا که آ.اس.آ زمان خونریزی را طولانی کرده و خاصیت چسبندگی پلاکتی را کم می‌کند، لذا می‌تواند در مقادیر استفاده بالا باعث بروز هیپوپروترومبینمیا شود.

مصرف  قرص آ اس آ  به مدت طولانی و مقادیر بالا می‌تواند باعث بروز سمیت مزمن سالیسیلات یا سالیسیلیسم شود که با گیجی، وزوز گوش، کری، تعریق، تهوع، استفراغ، سردرد و اختلال شعور مشخص می‌شود. از جمله عوارض قرص آ اس آ  می توان به عوارض گوارشی، وزوز گوش، کاهش شنوایی، طولانی شدن زمان انعقاد خون اشاره کرد .

قرص آ اس آ برای چیست

نخستین عارضه آ.اس.آ با مقادیر درمانی، مشکلات گوارشی است، مشکلاتی چون تهوع، سوء هضم و استفراغ که این عوارض را می‌توان با مصرف دارو همراه غذا به حداقل رسانید.

در حدود 70 درصد مصرف‌کنندگان آ.اس.آ ممکن است از دست دادن خفیف خون که معمولا” بدون علامت هم هست، ایجاد گردد که این عارضه عاری از اهمیت کلینیکی است ولی در برخی از بیماران ممکن است باعث آنمی فقر آهن گردد که معمولا” در درمان طولانی‌مدت با آ.اس.آ اتفاق می‌افتد که در صورت مصرف این دارو همراه با غذا نیز احتمال بروز عارضه از بین نمی‌رود، ولی می‌توان احتمال وقوع آن را از طریق تجویز فرم انتریک کوتد و یا دیگر اشکال قرص آ.اس.آ که رها شدن ماده مؤثره دارو دستخوش تغییر قرار گرفته باشد، کمتر کرد. البته تجویز H2 بلوکرها و یا مقادیر بالای آنتی اسیدها از میزان بروز آن خواهند کاست.

موارد مصرف قرص آ اس آ 

قرص آ اس آ  به عنوان داروی ضد انعقاد ، باعث کاهش خطر مرگ در بیماران با سابقه سکته و یا درد قلبی و نیز ممانعت از ایجاد حمله های مغزی میگردد.

مقدار مصرف: در بیمارانی که در معرض سکته قلبی قرار دارند به مدت 30 روز، 80 میلی گرم دو بار در روز و سپس به مقدار 80 میلی گرم در روز توصیه میشود.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه